martinem
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm martinem
-
Placering
Kadett
-
Tack eller hur. Jo på väg från Fårösund mot Ventspils drabbades jag av stiltje och fick gå för motor över natten. Sen när solen stigit insåg slog jag av motorn och tog fram drönaren. Ledsen att jag inte har konverterat filmen, men jag hade inte möjligheten borta i Lettland.... Den här är konverterad däremot. Från Stockholms skärgård. Min son filmar. Jag fångar i handen i slutet. http://essen-moller.com/martin/Filmer/skoghav.mp4
- 232 svar
-
- 1
-
När det är kav lugnt är det lättare men fortfarande nervöst. Jag tog in förseglet för att få plats. Tidigare har jag kopplat ur akterstaget och lagt en sängskiva över sittbrunnen för att få landningsplats. Men då låg jag för ankar. Östersjön juli 2018. Mavic pro med flytbollar för säkerhetsskull. http://essen-moller.com/martin/Filmer/Stiltje.mkv Klicka för rundflygning som tyvärr blev oskarp
-
Kolla mitt avtagbara fäste mot sargen! Funkar fint, sitter som berget, klämmer fast mot en par teakplyfaplattor bakom, så själva plasten belastas så jämnt som möjligt. Lätt att ta loss och fästet är inte i vägen när man vill sitta precis där. Raymarine har ett "konsolfäste" som skulle göra samma jobb, men det skulle behövas en träkil bakom för att kompensera för vinkeln och så kostar det 900 kr. Och så skruvas det loss, vilket är bökigare än det här, som man bara snäpper loss! Båten är en Hanse 301. Fästet är gjort av en rostfri fyrkantsprofil från byggvaruhuset.
- 24 svar
-
- 1
-
Jag stod på båtmässan i våras och frågade en garminförsäljare om det går att koppla samman en 720 med en nexus vinddgivare. Jag vill ha ett instrument som visar fart mot vind, baserat på gps-loggen. Han gick då ochhämtade en nexussäljare. Jag fick tillfälle att ställa frågan till bådasamtidigt och de erkände att trots att båda apparaterna pratar nmea 2000 kan de inte samverka så som jag ville.
-
Men nu ändrar jag mig igen; 12,8 V är inte dåligt att komma till, det motsvarar ju ett fulladdat batteri, ser jag nu i en tabell.... Biltemas relä kan nog vara hyfsat ändå... Strömtåligt är det som sagt. /Martin
-
Jo det flesta skiljelän (inklusive det som Skyllermarks säljer som egentligen bara är ett vanligt lite kraftigare Bosch-relä med två grova kablar påmonterade) drar ju på laddningslampan, dvs när motorn går och då spelar det ingen roll om det drar några hundra mA. Men ett spänningsstyrt relä drar ju när spänningen ligger ovan någon brytnivå (vissa kan mäta från båda hållen, andra mäter bara på den ena batteribanken, tex startbatteriet) så det fortsätter dra ström även när man slagit av motorn (på båda batteribankarna då, eftersom de är sammankopplade när reläet är draget). Så jag tänker mig att med ett spänningsstyrt relå kommer spänningen alltid att sjunka till den nedre brytpunkten, så länge man inte tillför laddning, förstås. Jag är nyfiken på om någon här kan berätta om hur det blir, får man en spänning på 12,8 V när man kommer till båten eller? /Martin
-
Jo du har rätt Toaen det är lika illa på motorbåtar. Jag vet inte varför jag skrev så. Tankemiss. Tack och ursäkta... Det blir spännande att höra hur mycke Biltemas relä drar. Jag ska rapportera här om Pro-Latch-relät bjuder några problem i sommar. /Martin
-
Toaen: Jo det är rätt relä. Sterling har ett relä, VSR, som knappt syns på deras hemsida men som finns i deras supportsidor, det säljer Watski i sin katalog som latchande eller växlande vilket jag tycker är felaktigt. Jag hade det hemma och mätte det på bänken (inte i båten) och det drog några hundra mA. Jag lämnade tillbaka det och nu hänger det till försäljning på hyllan på Benns i Orminge. EDR-relät jag nämner är detta http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/SKILJERELA_EDR_12V_75A?id=10390 och det drar också ström i samma storleksordning. Båda dessa kostar kring tusenlappen. Jag har inte haft biltemas relä hemma och mätt på det men jag misstänker att det är samma funktion och är då mycket prisvärt (det tål hög ström) men passar kanske bäst på motorbåtar, enligt min bedömning. Länken till Sterlings Pro-Latch är också rätt, det är det jag har nu och jag tycker det verkar vettigt, sist jag kom till båten var batteribankarna fulltankade på min lilla 22W-solcell. Dokumentationen är dock dålig, det är inte konstigt att Watski har fel i sin katalog. /Martin
-
Problemet med de spänningsstyrda reläer jag har mätt mätt på, dvs EDR och Sterlings VSR, är att det drar flera hundra mA i primärspolen, vilket innebär att om man får mindre än ca 4W från sin solpanel (vilket är vanligt, tex på natten) så drar själva relät ut ca 8 Ah per dygn och kommer ganska snart sänka batteriet till brytspänningen 12,8, vilket i sin tur innebär att man aldrig kommer till båten med mer än 12,8 V. Till sist köpte jag Sterlings Pro-Latch. Det är faktiskt inte riktigt korrekt beskrivet i Watski-katalogen varför jag fick byta etfer att ha haft deras VSR hemma vilket felaktigt var angivet som latchande. Ett latchande relä är bistabilt, dvs det drar bara ström när det ställs om, och annars dras det bara någon knapp mA för att försörja styrelektroniken (spänningsmätningen). Detta relä kostar 10 ggr så mycket som Biltemas men jag tycker fördelen är så stor att jag är lite förvånad över att det inte har blivit en större artikel, tex här på forat.
-
Tack för tipsen. Ekonomiska kriser har vi ju haft ganska regelbundet de senaste decennierna. Om jag inte minns fel var det någon svart måndag på 80-talet, en bostadskris i början på 90-talet, en it-bubbla 2001 och sen en finanskris för ett par år sen. Detta tycker jag inte räcker som förklaring på att det inte såldes några segelbåtar på 90-talet. Snarare då att 9-meterslängden blev omodern eller? Sen verkar det ha kommit en del mindre båtar nu på 2000-talet, som Dehler 29 och First 27.7, som är intressanta men lite dyra, och se finns de förresten inte begagnade, utan de säljs snabbt. Att åka runt i Europa låter trevligt men det kan jag nog inte ta mig tid till, jag hinner knappt kolla båtar här i sthlms-området. Jag letar vidare, kanske ska jag vänta till efter påsk eller så köper jag en hyfsad 80-talsbåt som tex en Albin Alpha.
-
Jag vill köpa en 28-29 fots segelbåt som är lagom gammal, dvs helst under 20 år men inte heller bara några år gammal, dvs en tonåring. Jag letar och letar men alla båtar under 10 m verkar vara byggda på 70-talet. Man kan även hitta 33-50 fots båtar från 2000-talet men inga lagom stora, lagom gamla båtar. Vad beror det här på? Är det ngn annan som har samma problem? Finns det en marknad jag inte känner till? Jag har ffa kollat på blocket, båtnet, båtagent och allmänna googlingar som brukar leda till annonsbörsen mm... Jag har kollat hela vintern. Kan någon ge mig ett tips? Tack, Martin Essen-Möller