Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Tolly

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Tolly

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vi tänkte segla till Gotland med vår katamaran, lagom till Medeltidsveckan i augusti, dvs en garanti för att det kommer att vara trångt överallt ;) Jag undrar 2 saker... Dels vilka hamnar det finns som har något sånär rimliga avgifter, eftersom t.ex. Visby vill ha 930kr/natt för oss!!! Dels hur det är att ankra runt Gotland. Vi sticker ju bara 1,2m, så vi brukar kunna komma intill ganska bra. Tack på förhand för användbara tips och ide'er.
  2. Jag tänkte ersätta storskotwinschen med en elektrisk, med vilken jag tänkte sätta storen, skota storen, sköta singeline reven samt kunna hissa upp dingen, som lyfts i dävertar genom en lina till masttoppen. Då är frågan vilken typ av elektrisk wisch jag ska leta efter. Finns det t.ex. tvåväxlade elwischar? Lewmar Evo är en modell som tydligen anpassar hastigheten efter belastningen, men jag har ingen egen erfarenhet av elwinsch. Har du det, så ge mig gärna information. Mvh, Rolf
  3. Åtminstone en del av Elvströms segel görs av Sailservice i Gdansk. Jag vet eftersom jag sett deras segelsäckar där.
  4. Jag har ägnat ganska mycket tid, på nätet och i kontakt med olika leverantörer och tillverkare, för att komma fram till vilket av vridbara eller fällbara propellrar som är bäst. Med hänsyn till användningsområdet för vår båt, dvs långsegling och ofta över öppet hav, samt god manövrering i trånga passager eller tilläggningsplatser,har vi (jag och min fru) kommit fram till att vridbara är det optimala för vår del. Min erfarenhet är dock att fällbara propellrar är det överskuggande vanligaste bland svenska seglare och det skulle därför vara intressant att få uppfattningar från dina erfarenheter. Rolf Prout 50 Quasar
  5. Som information vill jag bara meddela att för den som är intresserad, så är sista anmälningsdagen till lägre pris, den 31 maj. Sök på IMM2011. Välkommen!
  6. Hej! Jag var just på väg att lägga in en annons på Blocket om försäljning av min Sailor SC4000 satellittelefon när jag såg ditt inlägg här och tänkte ge dig möjligheten innan jag lägger in den. Jag köpte den ny för två år sedan och hade den monterad på min båt då jag seglade över Atlanten hem till Sverige förra sommaren. Huvudsyftet att jag skaffade den, var att ha som nödsändare samt att kunna ladda ner Gribfiler till datorn. Dessbättre behövdes det aldrig några nödsamtal, utan det blev istället några lägesrapporter hem, samt Gribfilsnedladdning. Nu kommer jag inte att segla så långt inom överskådlig tid, så jag har inte direkt behov av den. Att det blev just en Sailor SC4000 berodde på att jag tidigare hade Sailor VHF telefon ombord och vet att de håller högsta kvalitet. Den här är självklart i nyskick och är komplett med handenhet, huvudenhet, antenn och 15m (tror jag) färdigtillverkad antennkabel. Jag tror jag har originalförpackningen kvar till anläggningen också. Du hittar information om telefonen på http://www.cordland.se/iridium.html Nypris ligger tror jag på en bit över 30 000kr, så jag hade tänkt mig 20 000. Är du intresserad så hör av dig inom någon vecka, innan jag lägger ut den på Blocket. Rolf
  7. Tja, om jag skulle ta och röra om i grytan lite då, genom att föreslå dig att vidga vyerna. Fundera över alternativet att bryta mönstret och dels 1. titta på annan typ av båt och 2. titta utanför Sverige, där de flesta finns. Efter över ett års intensivt researcharbete bl.a. med ett antal billiga Englandsresor med Ryanair, för att ta reda på om jag var helt ute och cyklade eller ej (vilket jag dock ganska snart kom på att jag inte var), så köpte jag slutligen min båt i Forida och seglade hem den till Sverige förra sommaren. Det finns mängder av liknande båtar i t.ex. England och väljer man rätt modell så är det bara att segla hem den utan att tänka på CE-märkning, moms eller annat onödigt. Det jag tänker på är att köpa en begagnad katamaran. Om du vill kan du läsa mitt inlägg i frågan i Kryssarklubbens tidning På Kryss: http://www.pakryss.se/flerskrovsfordelar/ Tips på en intressant båt att titta på skulle kunna vara: http://uk.yachtworld.com/boats/1992/Prout-Event-2300018/Netherlands Problemet än så länge, är ju att svenskar i gemen är ganska konservativa (liksom jag själv innan jag fick upp ögonen) när det gäller båtval, varför det inte finns så många begagnade till salu. I England finns det mängder. Lycka till.
  8. Jag vill bara ge er möjlighet att få nya infallsvinklar när det gäller segelbåtsalternativ, genom att upplysa om IMM2011, International Multihull Meeting i Stockholm 21-24 juli i år. Där kommer att medverka och tävla trimaraner och katamaraner i storlek från mindre tävlingstyper upp till större cruisingkatamaraner i en familjeinriktad internationell träff. Deltagarna kommer från de nordiska länderna, övriga Östersjöländer samt kanske även från andra Europeiska länder och det beräknas komma mer än 100 båtar till mitt inne i Stockholm. Gör som jag och få nya intryck när det gäller seglingsformerna. Jag visste sjäv tidigare att katamaraner var stora och klumpiga, lätt slog runt i hårt väder, inte kunde kryssa och var fula som stryk...något som jag nu efter egna erferenheter insett varit totalt fel. Att segla katamaran ger en helt annan känsla i seglingen...positiv eller negativ är upp till var och en, men annorlunda är det. Sök på IMM2011 för att få mer information. Det går utmärkt bra att komma utan båt också, eftersom det som sagt är mitt i Stockholm. Välkomna!
  9. Det brukar kunna bli en del lintrassel när någon ska ta upp fisken då vi ränndörjar med paravan eller sänke, eftersom man drar upp linan för hand och inte vevar och då blir linan liggande på däck tills det är dags att lägga i den igen. Beroende på vem som då har hanterat det hela, barn, ovana eller annan, kan det bli riktigt intressanta resultat innan linan kommer i igen. Av den orsaken tänkte jag komplettera med spö och rulle inför sommaren, så får vi också användning för de spöhållare som redan finns på vår nya båt. Jag fick av någon person minns inte vem, informationen att det skall vara speciella spön och rullar när man släpar efter båt...trollar (ovant ord för mig som aldrig gjort det) och det går inte att använda vanlig spinnfiskeutrustning. Alltså, förslag på lämplig spö-och rulleutrustning? Tolly
  10. Vanligen har vi använt oss av en lina med paravan eller bara ett sänke, med en eller flera drag hängande efter, då vi försökt fiska samtidigt som vi seglat på västkusten och farvattnen däromkring. Dock blir det ganska stumt och man måste kolla med jämna mellanrum om det blivit napp. Därför tänkte jag utveckla fisket lite och istället använda spön, speciellt också som vi redan har ett antal spöhållare fast monterade på vår segelbåt. Min fråga, eftersom jag inte är van vid spöfiske under gång, är vad för typ av spö och rulle som är lämpligt för detta ändamål. Likaså vilken övrig utrustning som är lämplig i detta fall. Eftersom detta endast handlar om sporadiskt trivselfiske med förhoppning att fixa middagen, så får det heller inte kosta allt för mycket. Jag har ju insett att liksom i alla specialintressen, så kan kostnaderna bli alltifrån låga till astronomiska. I mitt fall föredrar jag då relativt låga. Tolly
  11. För att förtydliga, om båten ifråga är byggd i ett EU-land före 1998 så anses båten uppfylla CE-kraven och den kan då brukas utan märkning. Faktum är att det räcker med att man kan bevisa att båten var i ett EU-land den 16 juni (jag tror det var det datumet) 1998, för att den skall undantas från CE-kravet. Detta eftersom det var detta datum som CE-kravet trädde i kraft. Alla båtar som vid detta datum fysiskt fanns inom EU ansågs omfattas av CE-reglerna. Dessa uppgifter är hämtade direkt från Transportstyrelsens utredare/ handläggare i frågor gällande CE-reglerna, Christer Bergström. Allt för att jag själv inte skulle råka ut för problem vid importen av min båt från Florida. Den är byggd hos Prout Catamarans på Canvey Island utanför London 1980 och blev exporterad till USA tämligen omgående och har förutom diverse långseglatser varit mesta tiden i Florida...tills nu då hon finns på Västkusten. Att importera en båt byggd som inte är byggd i EU-land skulle jag vara mycket försiktig med, eftersom CE-regelverket skulle kunna göra den affären MYCKET dyr i slutändan. Rolf
  12. Hej! Om du tittar på min sjöbod så kan du se den båt jag seglade hem från Florida sommaren 2010, Dock gjorde jag så mycket research innan så att jag såg till att köpa en inom EU (England) och före 1998 tillverkad båt. Då kom jag ifrån CE-problematiken. MVH, Rolf
  13. Hej! Jag köpte nyligen två nya elektriska toaletter från Båtaccenten i Stockholm (bataccenten.se) till bra pris trots att jag fick dem skickade till mig, och med god personlig service efteråt också. Jag valde elktriska eftersom de har avfallskvarn och jag då minskar risken att något fastnar. Vi har använt eltoaletter tidigare också fast vi låter endast det som kommer från kroppen gå genom toaletten. Papper lägger vi ett sanitetskärl bredvid. Har fungerat utmärkt. Lycka till med ditt val. MVH, Rolf
  14. Hej! Jag kan visserligen inte hjälpa dig med problemet men jag fick två direkta tankar när jag läste ditt inlägg. 1. Varför inte ta ledigt en vecka eller två och förena nytta med nöje och segla/ köra båten runt kusten till Göteborg istället. Det borde inte bli dyrare och maj är en trevlig månad att segla i. Jag seglar själv till IMM2011 i Stockholm och sedan tillbaka kommande sommar med diverse stopp på vägen och jag ser verkligen fram mot den resan 2. Du flyttar ju i alla fall båten till rätt sida av Sverige; framsidan (LOL). Oavsett hur du gör så lycka till med förflyttningen. MVH, Rolf
  15. När jag epoxibehandlade hela mitt skutdäck med West Epoxi, vill jag minnas att genomhärdningstiden var c:a 8 dygn...dock gick det ju att gå på det efter 8 timmar. Detta var under den varmare tiden av året, men hade jag varit i dina kläder hade jag nog hellre haft värmen på lite längre än att riskera för kort tid. Å andra sidan tror jag egentligen inte att det kanske gör så mycket om man låter det kallna lite tidigare heller, eftersom det förmodligen bara fördröjer sluthärdningen.
×
×
  • Skapa nytt...