Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025

Hency

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hency

  • Placering
    Fänrik
  1. Vet inte vilken butik som hade problem med Watski. Men bara som information så är Hjertmans en Watski återförsäljare precis som din andra handlare. Watski är branschen största distributör. Och Hjertmans är nog Watskis största kund.. Jag jobbar på en helt annan återförsäljare, och Watski har nog den bästa logistiken i branschen. Så felet är nog någon annanstans. Det är lätta att skylla på leverantören eller transportören ibland. Därmed inte sagt att den man pratade med på Watski hade fel eller rätt. Brottslasten borde dock både buitken och watski representaten kunna ta reda på inom en minut om man inte kan det i huvudet.
  2. Enligt Iatas regler går det utmärkt att ta med sig en autmatisk flytväst. Skriv ut den här sidan och ha med dig om säkerhetspersonalen inte är uppdaterad. Sök sailor på den här sidan. http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dangerous_goods/pages/faq.aspx
  3. Som Mercey skrev stämmer nog 8008 bra enligt Watskis färgkoder. Vill du ha exakt den kulör din båt har fått nu. Gå till en färghandlare och be om en RAL färgkarta och jämför med din båt. När du har hittat rätt RAL-nummer kan du beställa hem ett kilo Gelcoat från din lokal Watski handlare.
  4. Mindre än ett dygn kvar. Blir det Sveriges största båtparad någonsin?
  5. Watski är och har under väldigt många år varit branchens största distributör. Watski äger inga butiker själva. En del butiker har dock använt deras varumärke. Watski Vaxholm gör det fortfarande. I Stockholm finns det några stora återförsäljare till Watski. Söder om stan Benn's och Båtmagneten. I city Captains Kommendörsgatan och norr om stan Marinbutiken i Åkersberga och Dogger i Norrtälje www.watski.se
  6. Bump för att nå lite fler läsare.
  7. Tänk på att Cteks Zafir serie är en inomhusladdare. Dom har tunnare kablar och otäta kontakter. Det är Cteks budget laddare helt enkelt. Både bil och marin varianten har visuellt bättre delar. Hur dom ser ut på insidan vet jag inte. Men har man snålat ner på utsidan kan man gissa att insidan också är sämre.
  8. Hej, Skulle vilja be er alla forumläsare, att ni ber era båtkamrater ta det lite lugnt när dom åker förbi en hamn den här tiden på året. Vi är många som skruvar med båtarna och får stora problem när det kommer svallvågor i hamnen. Dra aldrig upp svall när du åker förbi en mastkran. Vågor vid fel tidpunkt under en påmastning kan skapa allvarliga klämskador. Senast i dag såg jag en omastad segelbåt dra upp stora svall när han körde förbi två mastkranar inom 50 meter. Så det är inte bara motorbåtsägare som inte vet hur mycket som kan gå sönder vid en mastkran. Nöjd dig inte med att du kör i 5 knop. Titta bakom dig. Dra aldrig upp svallvågor när du åker förbi en båthamn nu på våren.
  9. Tror att dom använder en hel del statiska block som det här. http://www.equiplite.eu/Frames/PDF/EU_Dataset_DualSheaveBlocks.pdf Inte så mycket som kan gå sönder med ett sånt. Börjar komma lite mindre varianter på det nu. http://www.benns.se/statiskt-enkelblock-57-mm-elb-p-20322-c-657.aspx?externalsearch=1
  10. Lefants Nautica då? Bygger bara 7 my per lager. Det är killarna som tog fram VC17 som kör Lefant. Men det är samma problem med aluminiumdrevet. Senast ändrad av Hency | 17 april 2012 | 22:20
  11. Jag tror inte International rekommenderar VCTar som grundfärg till Trilux. Det känns som onödigt många burkar med både VC17 och Trilux. Mitt tips skulle bli Trilux hela vägen.
  12. Var det verkligen Lefants Paint Remover du använde? Det är en helt ny produkt sen förra året. Och dom har inte haft något liknande tidigare.
  13. På deras webshop kanske. http://shop.nimbus.se/templates/product.asp?ProductGuid=2068&GroupGuid=281
  14. Hej, Om inte spridarna är kortade sen tidigare kan det fungera bra. Om dom redan är kortade en gång bör man inte korta en gång till. Då blir spidarna för korta. Om inte vanten är nära bottenläge redan så är det inga problem med dom. Gissar att du har en Isomat rigg. Och då är det mycket som är vikitgt att sköta. Riggspäningen som tidigare nämnts. Det ska sitta en plastbussning i riggbultshålet. Undvik plattläns där storseglet trycker på spridarna. Kolla även spridafästena så att inga sprickor har bildas runt svetsfogen.
  15. Senaste nytt i bottenfärgsträsket för östkusten är att alla zinkoxidfärger är förbjudna. International har begärt att alla butiker skickar tillbaka sina lager. man kan väll gissa att övriga tillverkare kommer att göra något liknande efter dagens pressrelease från KemI. http://www.kemi.se/sv/Innehall/Nyheter/KemI-anser-att-ytmjuka-batbottenfarger-med-hoga-halter-zinkoxid-behover-godkannande/
×
×
  • Skapa nytt...