Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

Lutra6300

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Lutra6300

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, reagerade inte direkt på ditt senaste inlägg, man måste visst rulla nedåt på skärmen... Du kanske redan har fått svar på dina funderingar utifrån bilden. Hursomhelst, lite funderingar ändå. Flyttank nr 7 är nytt för mig. 4 i aktersidorna och 2 i ruffen med pluppar, visst men nr 7? har du hittat någon? Hemligt tydligen. Vad har du för slang utmed stora bränsleslangen? Det var länge sedan jag tittade under durken vid huvudskottet. Ett stort hål där som du säger antagligen även på min (1985). Akterut mot utrymmena längst ner har jag en plywoodskiva med öppning akterut, som hålet du har. Plywoodskivan ser utbytt ut? Tätningarna sådär. Kanske utan öppning och sedan gjort ett litet hål. Lämna öppet nedtill, 10x5 cm eller vad det blir. Vattnet, även det från under tanken och innerutrymmena ska lägga sig längst akterut. Har du en handlänspump monterad aktre skottet med en slang som går ned till längsta punkten vid kölen? Kommer du i sjön rinner allt dit akterut. Slagvatten? Då kör du nog i tufft väder utan kapell. Jag har bara haft vatten där något år efter dåligt vintertäckning. Jag tror inte konstruktören tänkt så mycket på slagvatten. Kul att det går framåt. Spänd på att mera bilder framöver.
  2. Hej, har själv en av de första båtarna med hydraulikkonsol i aktern, 1985. Jag är ingen expert på konstruktionen men har genom åren gått igen båten här och där. Min gissning på det där med stringers är att de inplastande flytankarna tjänar som uppstyvning. Du hittar dom där det sitter svart gummiproppar med skruv i, 2 i kabinen och 4 i akter i stuvutrymmet. Du hade lätt över eller undertryck, bra, då fungerar tankarna och håller dig flytande och något som inte får hända händer. Kolla däremot det lilla fördäcket om det läckt in där mellan skikten. Själv har jag bytt all el och slipat ned teaken. Behandlat sen med Qwatrol D1 och D2. Har varit blankt och fint i flera år nu. Slutade med teakolja. Vi har också tagit bort den inbyggda vattentanken om styrbord. Några 10L dunkar med färskt vatten under diskhon fungerar bättre för oss iaf. Lycka till och återkom om du undrar över något.
  3. Känner igen dessa bultar. Jag har visserligen en F100 men ändå. Jag tar hem drevet varje höst. Hylsnyckel funkar ju inte men vanlig fast ringnyckel på 14 mm funkar. Glöm inte heller skruven rakt upp innanför trimanoden. Där funkar hylsor, 12 mm(&). Problemet för dig är att det sitter som f....n. Kanske man kan förlänga nyckeln med ett rejält rör? Någon form av knackfunktion och värme kanske? Kanske någon annan vet mer och dessa trix. Tror inte heller att en vinklad mutterdragare får plats.
  4. Hej! Jag hade en ny och fin Uttern 560HT mellan åren 1981-1985. Bilden visar nog bara en sida ur Utterns samlingsbroschyr. Ingen artikel alltså. Om du ser att läsa "standardutrustning" så ser du att tvättsvamp och toaletthink ingår. Jojo, bara åk!
  5. Kan det vara en Ryds Hajen Sport, OBS Sport, inte Hajen HT. Köpte nämligen en sådan som urblåst men med rutorna kvar. Rutorna är exakt sådana iaf. Om man söker och googlar på Hajen Sport får man ganska många svar.
  6. Jag har en liggandes. Fungerade när jag en gång på 90-talet (står på 2477 Nm) bytte till dig. ekolod med fartgivare. Pris? Inte mycket...
  7. Vet inte vilken storlek på båt du har men antar att du tänkt skapa en utombordarbrunn. Har själv en båt med Probox hydraulisk lyftkonsoll som sitter utanpå den tvärt avhuggna aktern. Alttså, max utrymme inne ut till sista centimetrarna och stuvutrymme där inombordaren skulle ha suttit. Såg tidigare i år denna länk http://www.portaproducts.com/ som verkar frestande för ett byte för mig och kanske för dig. Har ingen aning om man exporterar och vad det kostar. Verkar ligga runt 20.000 Höjd? Är det inte alltid kavitationsplattan i linje med botten? Finns säker de som vet bättre.
  8. Brukar ha koll på det mesta i båten men blir inte riktigt klok på hur ett nyinköpt 10 mikron bränsle/vattenfilter ska fungera. Filtret är ett sådant med 2 2 in/ut upptill och en transparent plastkopp med skruv nedtill på filtermodulen.Båten har en fast tank nederst, sen filtret och aningen högre upp en ny Yamaha F100 4-takt. Till frågan, ska filtret helst vara tomt längst ner (=inget vatten?) eller alltid fyllt med ren bensin som passerar från tank till motor och att vattnet skiktar sig längst ned. Hur ser man det i så fall? Passerar bensinen i de övre delarna utan omvägen nedanför kanske? Tömde filtret helt vid upptagningen,likaså filtret i motor. Vad är bästa sätt att få igång systemet sen i vår? Fick motorn monterad av motorleverantören i våras. Har bara behövt vrida på nyckeln för att starta.Pumpbälg finns mellan filter och motor. Någon som vet bättre än mig?
  9. För att koppla in ett NMEA200 nätverk googlade jag (HDS-5) och fick många träffar. Skriv din fråga på engelska så kommer det en hel del. Titta inte bara på Lowrance utan även på Garmin när det gäller NMEA2000 som ju gäller alla tillverkare. Undrar om inte Garmin hade några enkla beskrivningar. Här av dig om du inte lyckas. Om du riggar upp GPS:s intill ett fönster bör du gankska säkert få kontakt med satelliterna. USA/världskartan ligger väl inbränd i minnet. Har du något SD-kort med svenska sjökort? Om du köpt svenska kort på SD-card hade iaf jag problem att få upp dom. Trots ny HDS-5 blev jag tvungen att ladda ner nyare firmware som då läste SD-kortet i rätt upplösning och allt. Kolla Lowrance hemsida. Snart skvalpar det om vattnet igen!
  10. Har själv en Lowrance HDS-5 köpt förra hösten. Allt har funkat till belåtenhet, säkert lika bra som Garmin 526. Läste alla möjliga inlägg och sökningar på nätet, mest i USA, där man tyckte att ekolodsdelen i Lowrance är klart bättre. Det är väl deras grundprodukt. Har inte kunnat montera ekolodsgivaren ännu, det blir till våren. Köp inte den lågupplösta 521:an. Du ångrar den besparingen snabbt. JP
  11. Ohoj, Allt det som skrivits i denna tråd om Ipadens förträfflighet stämmer säkert. Alltså borde det fungera perfekt och dom vanliga Lowrance och Garmin m.fl. är överflödiga. Men, tills förra sommaren körde jag med en Netbook 10 skärm. Det stora problemet låg i att det i solsken och rimligt dagsljus inte gick att se något på skärmen trots att ljuset var uppskruvat så långt det gick. Alltså, kolla om det finns liknande problem med Ipad. Gå ut i solljuset och testa. Kör numera en Lowrance HDS5. Den, och alla liknande, har en helt annan kraft i skärmbelysningen. Kolla i en butik. Glöm inte heller möjligheten att koppla in NMEA-nätverk med en massa motortillbehör och annat om det är aktuellt. JP
  12. Minego, Att det skiljer nästan 1 liter mellan motorerna är nog helt rätt. Min är en 1985 års 2-taktare och Suzukin en modern 4-taktare. Så tufft är det, och din en 4-taktare givetvis. Har sett i flera andra trådar att andra någorlunda stora 2-taktare drar uppåt 2 liter(!). Propellern är utprovad och varvar ur vid rätt varv. Tändstift och kablar bytta åtminståne vartannat år. Trimplan finns och riggvinkeln kan jag ändra under gång. Lite mer ingående service kanske kan hjälpa men nu är det iaf dags för byte till 4-takt. JanP
  13. Den är elektrisk och jag köpte den från http://www.ankraprodukter.se/ . Hemsidan förklarar det mesta. Titta på filmerna. Jag köpte medium och standardmodellen. Avsikten för mig var att använda ett 5 kg ankare och slippa springa fram och tillbaka. Upptagning får man göra manuellt men då är det ju ingen hets. Att montera på Uttern 6300 verkar enkelt men det finns en del problem. Badbryggan är för lång och höjden från badbryggan upp till det övre fästet för litet. Alltså skulle det behövas mera fall och fart utför. Fungerade förra sommaren till 80%. Räckte ibland med att ankaret var blött! Ska fixa till detta i vår och tror jag har en lösning. När det fungerar är det kanon. Såg på deras hemsida att det ska komma en ny variant som kan förlängas. Det löser nog problemet. JanP Senast ändrad av Lutra6300 | 28 november 2010 | 13:03
  14. Tack för snabbt svar ThomasS. Det ska nog bli bra med någon av dom två. Har ett bra prisförslag från en Yamaha-åf men ska testa det öga-mot-öga i veckan. Kamkedja är ju knappast en nackdel men byte vart 5:e år kanske också går att leva med. Har Yamaha-service närmare än Suzuki men eftersom jag är i Stockholmsområdet finns det gott om alternativ också. Ska lägga upp lite fler bilder på båten vartefter. Har bl.a. installerat en ankarfällare på sb badbrygga. PS Övriga synpunkter välkomnas också DS JanP
  15. Hej alla, Har en av de första Uttern 6300 1985 med Probox i alumium bak. Motorn är en Yamaha 90 2T från samma år. M.a.o dags för motorbyte.... Den gamla vägrar ge upp och har aldrig haft några fel men ny motor lockar. Bensinförbrukningen är 1.8 l/Nm lägst hur man än kör. Tänkte fråga om någon där ute på fjärdarna har erfarenhet av kombinationen Yamaha F100 4T och denna båt. Förbrukning? Stabilitet (vikt)? eller annat. Har också tittat på Suzuki 90 4T. Motorn går väl knappast att tilta upp med trim/tilt och box nu heller. Kanske inte gör så mycket eftersom jag mest åker runt i Mälaren. Tänkte slå till nu snart och inte vänta till i vår. Synpunkter?? -
×
×
  • Skapa nytt...