Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024

nauticsupply

Företag
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om nauticsupply

  • Placering
    Kadett
  1. Hej alla olyckliga VP D3 ägare, här är ytterligare en. Jag har en Tresfjord 240 Adriatic med 160hk D3 ifrån 2008 och den höll 156 timmar. Sjövatten filtret, som otroligt men sant sitter på trycksidan av pumpen, blev igensatt så slangen mellan pump och filter trycktes av och hela motorn sprayades med saltvatten. Eftersom blackboxen, som sitter i motorrummet fick saltvatten över sig gick det ej att stänga av motorn varken med nyckel eller nödstoppet på motorn och båten kunde ha sjunkit till föjd (vilket kanske hade varit det bästa.....) Till slut kunde motorn stängas av med batteribrytaren och vatten flödet stoppades. Haveriet blev så allvarligt att jag tvingas byta motor. Skall dock försöka renovera den gammla motorn på lediga stunder och undra om någon kan tipsa mig om var jag får tag på en verkstadshandbok på engelska. Dessutom behöver jag 5 st insprutningsventiler, VP verkstaden lyckades ha sönder alla 5 vid demonteringen av motorn. De påstår att saltvattnet gjorde att de satt så hårt att de gick sönder vid demontering. Jag tror dock att de hade kunnat räddas om man dränkt in dem med disel under natten. Måste jag köpa nya av VP är jag redan där uppe i budjeten för reparationen, har någon något tips?
  2. Hej alla olyckliga VP D3 ägare, här är ytterligare en. Jag har en Tresfjord 240 Adriatic med 160hk D3 ifrån 2008 och den höll 156 timmar. Sjövatten filtret, som otroligt men sant sitter på trycksidan av pumpen, blev igensatt så slangen mellan pump och filter trycktes av och hela motorn sprayades med saltvatten. Eftersom blackboxen, som sitter i motorrummet fick saltvatten över sig gick det ej att stänga av motorn varken med nyckel eller nödstoppet på motorn och båten kunde ha sjunkit till föjd (vilket kanske hade varit det bästa.....) Till slut kunde motorn stängas av med batteribrytaren och vatten flödet stoppades. Haveriet blev så allvarligt att jag tvingas byta motor. Skall dock försöka renovera den gammla motorn på lediga stunder och undra om någon kan tipsa mig om var jag får tag på en verkstadshandbok på engelska. Dessutom behöver jag 5 st insprutningsventiler, VP verkstaden lyckades ha sönder alla 5 vid demonteringen av motorn. De påstår att saltvattnet gjorde att de satt så hårt att de gick sönder vid demontering. Jag tror dock att de hade kunnat räddas om man dränkt in dem med disel under natten. Måste jag köpa nya av VP är jag redan där uppe i budjeten för reparationen, har någon något tips?
  3. Hej alla olyckliga VP D3 ägare, här är ytterligare en. Jag har en Tresfjord 240 Adriatic med 160hk D3 ifrån 2008 och den höll 156 timmar. Sjövatten filtret, som otroligt men sant sitter på trycksidan av pumpen, blev igensatt så slangen mellan pump och filter trycktes av och hela motorn sprayades med saltvatten. Eftersom blackboxen, som sitter i motorrummet fick saltvatten över sig gick det ej att stänga av motorn varken med nyckel eller nödstoppet på motorn och båten kunde ha sjunkit till föjd (vilket kanske hade varit det bästa.....) Till slut kunde motorn stängas av med batteribrytaren och vatten flödet stoppades. Haveriet blev så allvarligt att jag tvingas byta motor. Skall dock försöka renovera den gammla motorn på lediga stunder och undra om någon kan tipsa mig om var jag får tag på en verkstadshandbok på engelska. Dessutom behöver jag 5 st insprutningsventiler, VP verkstaden lyckades ha sönder alla 5 vid demonteringen av motorn. De påstår att saltvattnet gjorde att de satt så hårt att de gick sönder vid demontering. Jag tror dock att de hade kunnat räddas om man dränkt in dem med disel under natten. Måste jag köpa nya av VP är jag redan där uppe i budjeten för reparationen, har någon något tips?
  4. Hej, tack för ditt svar. Du har rätt det har varit MYCKET vatten i maskinrummet. Men enligt Volvo Penta har de bytt vad som blev vatten skadat. Men det kanske trots allt beror på CPUn, jag vet inte vad jag skall göra. Problemet med det felkonstruerade vattenfiltret hat jag haft på en VP D3, där sitter filtret på trycksidan och när filtret blev fullt klarade det inte tryckökningen. Hur fasen kan man placera filtret på trycksidan av pumpen????Fram till pumpen har man dubbla slangklämmer men efter pumpen där det blir tryck endast enkel så slangen på filtret trycktes av. Resultatet blev en totalförstörd motor som endast hade gått 156h. Det gick nämligen inte att stänga av motorn eftersom svarta boxen, där stopprelät sitter, hade fått i sig så mycket vatten att det varken med nyckel eller nödstopp gick att stänga av. Ibland skäms man över att vara svensk!!!
  5. Tack för era inlägg, tyvärr har jag fortfarande samma problem. På denna startmotor sitter startreläet uppe på solenoiden. Reläet skickar ström till solenoiden som kastar ut drevet och startmotorn börjar snurra när drevet når sitt ändläge. När jag slår på batteribrytaren får på reläet en spänning på 2,8V under ca 4-5 sekunder (samma på bägge motorerna). Tror det är en kontrollström som CPUn skickar ut när den blir spänningsatt för att kontrollera kontakten med motorn. Dessa 2,8V är ej tillräckligt för att reläet skall dra, först när man vrider på startnyckel eller trycker på startknappen på flybridge får reläet spänning och drar solenoiden. Till saken hör att det normalt inte går att starta motorn om det elektroniska reglaget ej är i neutral läge, så starmotorn borde aldrig kunna koppla in när du är under drift. Vet ej om denna funktion sitter i CPUn eller om det finns en switch i det elektoniska reglaget? Har försökt komma över ett elschema ifrån Volvo Penta men det har inte lyckats. De säger att deras VODIA instrument inte registrerar något fel och där med är det ej något fel! Hjälp mig någon – detta är tröstlöst!
  6. Tack för era inlägg, tyvärr har jag fortfarande samma problem. På denna startmotor sitter startreläet uppe på solenoiden. Reläet skickar ström till solenoiden som kastar ut drevet och startmotorn börjar snurra när drevet når sitt ändläge. När jag slår på batteribrytaren får på reläet en spänning på 2,8V under ca 4-5 sekunder (samma på bägge motorerna). Tror det är en kontrollström som CPUn skickar ut när den blir spänningsatt för att kontrollera kontakten med motorn. Dessa 2,8V är ej tillräckligt för att reläet skall dra, först när man vrider på startnyckel eller trycker på startknappen på flybridge får reläet spänning och drar solenoiden. Till saken hör att det normalt inte går att starta motorn om det elektroniska reglaget ej är i neutral läge, så starmotorn borde aldrig kunna koppla in när du är under drift. Vet ej om denna funktion sitter i CPUn eller om det finns en switch i det elektoniska reglaget? Har försökt komma över ett elschema ifrån Volvo Penta men det har inte lyckats. De säger att deras VODIA instrument inte registrerar något fel och där med är det ej något fel! Hjälp mig någon – detta är tröstlöst!
  7. Hej, jag har problem med start motorn på min Volvo penta D4 210 I A. Det händer ibland att startmotorn kopplar in och driver runt motorn bara jag slår till batteribrytaren, utan att röra startnyckeln. Och det är inte det värsta, det har hänt vid ett par tillfällen att den kopplar in själv under drift. Låter inte vackert när man ligger på 3000rpm!!! Är det någon som har haft liknande problem eller kan tipsa om möjlig orsak. Är lite uppgiven eftersom Volvo penta verkstaden här i stan ej hittar felet. Kan det vara CPU som har fått fnatt??Har lämnat in startmotorn för översyn utan att de hittade något fel. Felet är väldigt svårlokaliseat eftersom det endast inträffar ibland. Hjälp en oerhört besviken Volvo Penta ägare........
×
×
  • Skapa nytt...