Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

johnlindahl

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om johnlindahl

  • Placering
    Kadett
  1. Tyvärr lika svårt att få tag på eBay. Kollar dagligen och håller på att bearbeta en säljare i Texas. Dock tyvärr så att frakt på en så stor och tung detalj går på uppåt 2000:- från USA.
  2. Mindre än ett dygn efter upptagning så fick jag motorkåpan stulen innan jag han ta hem den. Verkar tyvärr ha varit ett beställningsjobb då det är omöjligt att hitta en ny på på denna planeten, och motorn är ju obrukbar utan. Har kontakt med Marin&Fritid i Laxå, men tips mottages gärna på andra aktörer man kan kolla med. Eller om någon vet någon som vet någon. Även om någon känner till större verkstäder/handlare i Europa som jag kan kontakta. Det är en 135hp V6 Ficht 2003, men kåpor 135,150 och 175 skall passa. Färg har jag inte råd att vara knusslig med. Tacksam för hjälp!
  3. 130k var inget dåligt pris för en 568 får jag säga. Har annars snöat in på 550:n och helst då en Gts. Verkar man ju få för 80-90k just nu. Helt klart ett vettigt alternativ, men de flesta verkar ha en OMC V4 i aktern och den vill jag nog inte ta i med tång ens. Antar att det borde vara en annan tråd helt och hållet, men är tidiga 4t något att lite på? Alltså tidiga i bemärkelsen sent 90 till första hälften av 2000-talet. Yamaha/Honda/Suzuki lutar det åt. För småbarnens skull vill jag ha en tystgående och för ränndörjande en lågförbrukande/ickerykande vid 3-4kn. Eller köper man sig bara trubbel med en 15 år gammal 4t?
  4. Var ute med en bekants Ryds 568 och blev väldigt förtjust i denna, inte minst de ordentligt höga friborden både när man står upp och fiskar och som en extra säkerhet med barnen i båten. Med alla projekt vi har på huset nu så ser det inte realiserbart ut att lägga 200k på en ny båt de närmsta åren så jag tänkte höra om någon ville rekommendera någon äldre variant som påminner om 568:an? Så länge den är vit så kan jag tänka mig det mesta av den båttypen. Tipsa på!
  5. Har äntligen fått tag på en Gullholmensnipa, men det skall till lite puts för att få riktig fason på den då den utsatts för 40 års väder och vind, slarv och lite vanvård. Som ni ser på bilden så är det ett antal detaljer som måste fixas. -Halvmatt, flammig gelcoat. Är det rubbing och polish som gäller eller vill någon komma med något annat tips eller specialknep för att få lyster i denna 40 år gamla gelcoat? -Hur får jag bäst och skonsammast bort spilld fernissa som uppe i vänstra hörnet på bilden? -Hur får jag bäst bort de klassiska reg-bokstäverna/siffrorna som sitter som berget? -Som skymtar i nedre högra hörnet så sitter det en massa gamla bitar halktejp på däck som till hälften fallit av. Vad är bäst för att få bort limresterna?
  6. Tack för svaren! Gullholmensnipan var ju riktigt fin, men så har den ju rätt stamtavla också. Prisnivån jag siktar på är ju max 50k eftersom det handlar om att vi uppgraderar badbåt. Så länge byggkvaliteten finns där och det inte är problem med plastens så får den ha lite patina och vara solblekt/gulnad. Och lite trä att göra riktigt fint skadar ju inte. Så vad säger ni om motorer då? Plastskalen är ju vad dom är, men finns det några motorer som utmärker sig?
  7. Jag har sneglat kärleksfullt på alla dessa fantastiskt vackra träsnipor där ute, men dessvärre fått inse att den sortens tid en sådan kräver tyvärr inte finns för min del. Plastsnipor kändes som en ren styggelse och så långt från det klassiska man kan komma. Nu har jag dock sett ett och annat exemplar som trots allt ser helt ut med de rätta formerna, och det betydligt enklare underhållet går inte att bortse från. Jag har kort sagt insett att en snipa är det rätta för mig som lämnat 38-knopsdagarna bakom mig och den öppna båten inte är lika funkis med två småbarn som skall sova lunch osv. Snart kommer vårens båtbytande dra igång och Blocket mm kommer översköljas av snipor som kan vara svåra att välja mellan för en nyborjare på området så jag hoppas kunna få hjälp med föjlande undringar (till att börja med). Vilka modeller kan ni rekommendera/avråda från? -Jag har en förkärlek för de rätta formerna.(Bred om röva och klassisk utformning på överbyggnad) -Klinkat skrov är ett stort plus. -Gärna i vitt och inte de olika 70-talsfärgerna. -22-24 fot ungefär -Det kommer antagligen inte campas i båten så värmare/toa/rymliga kojer är inte så viktigt. -Gasolkök och bordsmöjligheter i sittbrunnen är alltid trevligt. (Eller är bord oftast eftermonterat?) Jag gillar Monark 690 (lite för dyr på 80-90k) och KB 22 (lite ovanlig). Mycket snygga i mina ögon. Har även tittat på Myra 21 som är tilltalande billig och helt klart en kandidat enbart på priset 25-30k, men t.ex skrovformen är lite väl motorbåt så den ser ju inte lika klassisk ut även om den gör jobbet lika bra. Man vill ju gärna ha en vacker båt också. De olika prioriteringarna ovan är självklart beroende på priset. Vilka motorer är bra/bättre/mindre bra? -Driftsäkerhet är självklart viktigast. -Några modeller som är lättare att få reparerat/få tag på reservdelar till? -Vilka är de klassiska slitvargarna och vilka är problembarnen? -Hydrauliskt backslag är viktigt eller? Hur svårt är fet att uppgradera? Ungefär kostnad? -Vilka underhåll är värda att betala lite för när man köper begagnat? Är bytt avgaslimpa något av egentligt värde eller vilka är underhållen som är bra att ha gjorda på en äldre motor? Jag kommer säkert på fler detaljjfrågor framöver, men vi kan ju börja med det här. Ös på med så mycket fakta och åsikter ni kan. Allt är uppskattat. Även tips om andra forum och sidor på nätet för att lära mig mer om plastsnipor och motorer är mycket välkommet. Senast ändrad av johnlindahl | 19 januari 2011 | 15:51
×
×
  • Skapa nytt...