jonas2307
Medlemmar-
Innehålls Antal
211 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
2
jonas2307 senast vann den dag 23 November 2021
jonas2307 hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
69 ExpertOm jonas2307
-
Placering
Kommendörkapten
Mina båtar
-
Båtens namn
Lara
-
Bild
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Bor man i Stockholm så är ju Östersjökompaniet ett alternativ. De har tyg, skum och massa andra grejer för sånt här hemma så man kan känna och klämma på plats. Kompetent personal de gånger jag har handlat där.
- 5 svar
-
- 1
-
Jag har fått hjälp med liknande krångliga reparationer av Grufman bil. De är väldigt duktiga på elektronik reparationer i bilar men jobbar även med andra fordon/motorer. Ligger strax norr om Stockholm.
-
Jag skrapade bort all kladdig massa, tvättade med nafta och sedan gjorde jag om jobbet med Sikas produkter igen. Enligt deras anvisningar då. Har hållit sig fint sedan dess så problemet löste sig.
- 31 svar
-
- 2
-
Hammarlack innehåller silicon, det är det som gör den hal. Men, ingen färg fastnar på silicon, den går inte att måla över med gott resultat vad du än väljer.
-
Ska man göra tanken själv så är mitt tips att välja ett material som du är van att jobba med….. Jag gjorde min septiktank, för 10 år sedan, i epoxi och har inte haft några problem med den. Men, jag är relativt van att jobba med armerad plast. Gjorde en som passar precis under sitt/sov yta, i förpiken. Tejpade hela utrymmet med silvertejp och plastade alla lager, 6 st vill jag minnas, i botten och kanter. La in skvalpskott där jag ville ha dem. Sen är det bara att lyfta ut den, tejpen gör att det inte sitter fast. Laminerade en flat bit som lock, genom att laminera lika många lager glasfiber mot en plywood skiva med byggplast på. Alla genomföringar köpte jag av Järna rostfria, enkla saker med ett rör av önskad tjocklek med en liten platta på som jag plastade fast där jag ville ha dem, i lock och tank. Laminerade fast locket och ner med tanken. Passade perfekt och ingen lukt så här långt.
-
Jag har köpt både Kapellväv och fönster online från Holland. Snabba leveranser och väldigt bra att ha att göra med. Tyckte att de hade stort urval och bättre priser än jag hittade här hemma. https://www.esvocampingshop.com/nl/
-
Jag fick rekommendationen, när jag bytte motor och därmed propeller på min segelbåt, att det ska vara några centimeters frigång mellan propeller och skrov. Annars riskerar man kaviation mellan bladspetsarna och skrovet, det sliter på båda men skrovet är nog mjukast.
-
Jag tankar inte så mycket, eller ofta, så jag har valt att köra segelbåten på HV100. Fyllde upp igår, tankade i dunkar på landmack och gav 31,72. Tycker ändå att de extra kronorna per liter är värt att slippa merparten av lukten, både från själva bränslet och från avgaserna. Gör av med ca 60 liter per säsong.
-
Ring och prata med Patrick på Arken teknik, arkenteknik.se. Ham är väldigt hjälpsam och kan det mesta om Lombardini.
-
Inte så speciellt mycket vikt som du ska hänga i en sån ställning så du borde inte behöva så grovt virke direkt. Vanliga stegar som är byggda med 45*95 stående reglar håller ju lätt för en person på över 100 kilo, så grövre än så hade inte jag gjort respektive A i.
-
Problemet med att dioderna i likriktarbryggan går sönder när/om man kopplar bort batteriet från en generator under drift kommer av att det blir en spänningsspik över dioderna som dödar dem. Det enda den vanliga regulatorn gör är att hålla spänningen ut från från generatorn inom ett givet spann, den har ingen reglering på ström överhuvudtaget. Regleringen av spänningen sker genom att regulatorn styr magnetiseringsströmmen till generatorns rotor. Batteriet kan man säga agerar kondensator i hela kretsen som sköter relgeringen, och tar man bort den så blir det en spänningsspik. Modernare regulatorer, Balmar som nämns i flödet ovan, styr på både ström och spänning, beroende på laddningsfas, och temperatur på generatorn så att den inte överhettar vid låga varvtal. Det finns den del bra Youtube klipp som visar vad som händer om man laddar lithium, främst LifePo4, med en vanlig generator/laddningsregulator. Batteriet, med dess BMS, klarar sig bra med de spänningar som generatorn ger, men antingen så brinner genratorn upp av belastningen vid låga varvtal eller så går dioderna sönder när/om BMS'en stänger av batteriet när det är fullt. Enklaste lösningen om man vill köpa färdiga saker är nog att köpa ett "blåtands" batteri som trådskaparen funderar på, och läga till en Balmar regulator. Den kan hantera kombinationen av både lithium och bly.
- 94 svar
-
- 2
-
Fantastiskt fin båt och verkar vara riktigt välgjort träarbete på den. Fuskar en del med båtrenonveringar själv och det syns att det är "en del" tid nerlagd på den där.
-
Kul att det funkar! Jag lyckas så klart inte hitta dessa på AliExpress. Har du en länk till den du köpte av?
-
Dioden stter väl också där för att man ska kunna parallell koppla paneler? Gör man inte det så behöver man ingen, så länge man inte kopplar in den till ett batteri åt fel håll då förstås... Och man vill ha en diod, inbillar jag mig, av schottky typ, eftersom den har mindre spänningsfall än andra. En snabb googling ger denna som exempel, borde räcka väl till en 45W panel: https://www.conrad.se/p/vishay-schottkydiod-likriktare-sb540-e354-do-201ad-40-v-enskild-164089
- 27 svar
-
- 1
-
Om du ändå tänker plasta upp en egen skiva, som IngemarE ovan föreslår, så är tipset med formplywood som "form" bra. Om du vill ha en ändå finare yta så plasta upp din skiva mot glas, alltså en glasskiva eller spegel. Lägg på släppmedel, eller vax,innan du plastar så blir ytan, ja som glas helt enkelt. Beroende på vad du har för krav på slutresultatet.
- 12 svar
-
- 1