Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

simsone

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    45
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om simsone

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Alltså, Lyssna inte på de som inte gjort det själva är nog mitt tips, de tenderar att skrämmas i överkant om vad man måste tänkapå. självklart är det en jäkla massa att lära sig, men det mesta kommer på vägen. Prata med locals och kolla hur de andra som är påväg åt samma håll skall göra. För ni kommer vara långt från ensamma långseglare Ta de chill, och många seglatser klarar ni på två pers. Kolla in paret på Ninita (googla) de gick hur fint som helst när vi mötte dem. för att läsa vårt knäppa projekt kolla in treinspiration.se. Men, mitt första tips är nog att augusti är förbaskat sent att lämna sverige.... tjao
  2. Jag och några grabbs seglade till australien i en vega. så vi har väl lite kött på benen och lite know how.... som en talare innan så gör jag en liknande lista. men läs noga. 1) Mastbalksförstärkning, Vegans svaghet(viktigt, finns många bra lösningar, googla) 2) Nya utanpåliggande fönster (sparka ut de gamla, skär till en makralonskova och bulta fast. Ingen jäkla dyr metallram. spara pengar till upplevelsen) 3) Livflotte (självklart) 4) EPIRB (om man vill, men kostar, inget vi hade) 5) Satellittelefon och/eller SSB (sattsa på sattelittelefon, så mycket lättare. men viktigt) 6) Pålitlig motor (va bästa vän med din motor när du åker, den kommer jävlas. Diesel, inget annat) 7) byta stående rigg(se över är nog ett bättre alternativ. vegan är så underriggad att förslitningar är minimala) 8) nyare segel(väldigt gärna, allas sgel revas i princip, då sol och salt tar hårt) 9) Vindroder (viktigare än man tror. det är förbaskat tråkigt att handstyra en ocean) 10) Större självlänsar i sittbrunnen (önskvärt, men funkar med original) (fylde vår ett par gånger) listan är så mycket längre att jag tipsar om en långmiddag eller heldag med någon som gjort det. lyssna bara på de personer som faktiskt har erfarenhet, då så många som inte kan eller vet tenderar att överdriva och skrämma bort folk!
  3. När du väl når kanarieöarna för att korsa atlanten så vet du hur mycket vatten som går år. seglade också i en vega till australien. bunkrade vatten genom att köpa dunkar på närmsta mataffär! det är inte så dyrt och de går självklart använda fler gånger. 2 liter/person och dag är lagom. men ta gärna med lite extra för att kunna skölja bort ev salt från kroppen. ökar på komforten enormt! tjao!
  4. L28 var mitt förstaval också, men budget satte stopp. Men om det bli den så tipsar jag om hemdidan http://www.se7ensummits.com/segling/ Det va min största inspiration innan jag gav mig av! Segla lungt!
  5. Jag håller med föregående talare! Men samtidigt av erfarenhet vad jag sött ute på haven så spelar kölen mindre roll. Man lär sig ballansera båten med segel osv och får den art samarbeta med vindrodret. Men jag skulle nog rekomendera ett med pendelservo, då övriga ofta slingrar betygdligt mer med fenköl!! Segla lungt!
  6. Jg får väl slå till med vad andra utanför sverige sagt om vegan. De anser att det är en mycket tålig båt. Och det måste jag säga själv också. Visst rör sig skrovet i grov sjö. Och jag skulle nog rekomendera en stolpe att kila in som mastfot innan segling. Men det är något många båtar använder. Även ninita som är en allegro. Sittbrunnens storlek har vi haft otroligt mycket nytta av då vi är rätt så sociala själar och att du troligtvis som vi kommer att spendera mer tid i land än ute på havet eller hur. Men min generella tips är att sluta va orolig över alla data på båtar, välj vilken som helst som din budget har råd med. När du sedan seglar iväg så kommer du möta människor med all världens olika båtar ändå. Och faktiskt ingen har egentligen något genrellt gemensamt mer än äventyrliga och goa människor ombord! Det är något man snackar om mycket under långsegling, varför man la så otroligt mycket onödig tid på att förbereda båten innan avsegling! Med dagens teknink så är allt så mycket enklare. Och jag skall ju inte säga att man kan hamna i världens oväder med 15 m vågor. Men att gräna hela resan efter det är onödigt. Eftersom risken för riktigt dåligt väder är i princip minimal (den repliken kommer jag bli riktigt söndersågad för) Men det är ändå sant. Långseglare har mycket tid på sig, välj något bekvämt som du gillar och kom iväg! Lycka till!
  7. Albin vega? Det finns så sjukt många exempel på vegor som seglat långt nu att det inte finns mycket attnsäga imot. Och ang långsam....är du ute på en budgetlångsegling så är tid inget problem.... Theinspiration.se //simon
  8. Det kan va så enkelt att du bara har skut i spridarna. So bakterier. Enkla medel att köpa på mack för detta finns. Spridarrengöring. Botade vår motor!
  9. Efter lite fundering så måste det bästa, pengamäsdigt vara att bygga en sjukt välisolerad box själv under en kistbänk eller koj! Montera dreneringsventil i botten för att få bort det värmande fuktiga vattnet. Isolering på minst 10cm gärna 15-20. O. Möjligt ännu mer i botten. Eller lägga pengar på ett dyrare isoleringmaterial. Locket skall gå att spänna ner och vara lufttätt med hjälp av tex en 5-10cm bred gummibaserad list. Isen somsagt, frysta flitersdunkar, petflaskor. Men alra helst om man kan åka till där fiskarna hämtarvsin is och såga si eller få sig några block! Food for thouhgt! Lycka till!
  10. Reserverar mig för lathet, så vet inte pm någon skrev det innan. Mrn de finns sjukt grymma kylväsko ute nu som en hel del långseglare använder. Då anvender man sig av stora isblock, eller kanske kan fnka med frysta petflaskor här med. Det goa är att dessa kylboxar håller isen frusen i upp till tre veckor! Och det är på de varmare breddgraderna! Annars so. Någon skrev så är kompressorkyl och splpaneler inte speciellt dyrt egentligen.
  11. Mycket offtopic nu alltså! Min åsikt är att det är enormt oansvarigt och brist på självdisciplin om man dricker på havet. Hur svårt kan det va att vänta med ölen eller vinet tills man kommer iland. Som någon idigare skrev. Och om man nu promt måååste dricka öl för att man älskar smaken, då kör på alkoholfritt eller lättare? Är du skeppare så ska du fan i mig ta ansvar! Det behövs inte mycket alkohol för att på påverka förmågan, det händer grejer med kroppen långt innan man känner något! //Stöddig påläst Ungjävel
  12. Kanske inte hjälper, men ett exempel. Vi har fått kalles kaviar av folks om hällsat på oss på de lite varmare bräddgraderna. Och då i brist på kylskåp. Kalles har då hållt sig i säkert någon eller några månader. Vi åt upp den innan den hann att bli dålig......men den klarar sig bra i rummstemperatur
  13. Varför inte veva igenom klykol själv redan nu? Eller blir det inte möligt med de skador du har?
  14. Det finns till ipad......Tog ett tag att minnas vad det hette! Inavx heter det! Vet att issa har kört med det på sina långseglingar som vi mött. Inavx använder sig både av navionics och en hel hög andra sjökort. Och köper man till en Imux så kan man koppla in ais, radar osv! Segla lungt!
  15. Platser i västindien......jag gillade inte karibien stenhårt, då vi mest va i södra delan. Vad jag uppfattat av andra så verkar norra vara dyrare men trevligare. Va berädd på att säga nej till påstridiga lokalbor dygnet runt.... Men beqiue på jul va helt galet roligt, och fin natur. Ligger söder om st lucia Ingen aning om stavning med mairooe eller liknande va roktigt fint också. Ligger rätt nära tobago cays som ni absolut borde svänga förbi! Annars om man har lite tid så skulle jag spenderat mer i san blas skärgård i panama, och gärna legat ankrad någon månad utan för bocas del torro också i panama:p Beror på om ni vill ut till ödemarken och riktig lokalbefolkning som inte blivit sönderkörd av turismen eller lite finare och mer civileserade ställen. Lycka till ni!
×
×
  • Skapa nytt...