Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Mackey

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    14 245
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    251

Mackey senast vann den dag 26 Oktober

Mackey hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

4 461 Expert

Om Mackey

  • Placering
    Guldmedlem

Profile Information

  • Plats
    Stockholm

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. En till intresant tabell för oss som lever kvar på 1900-talet, då när allt var lite enklare och mindre prylfixerat om ni minns. Då när Kina inte var ett hot på riktigt och innan växthuseffekten börjat ställa till det för oss. Det är ungefär så jag "mäter" ombord för att hålla koll på batterierna, fast jag har gjort det i huvudet. En tabell är ju enklare om man ska förklara för andra. Kylkompressorn går och lite lagom mycket annat är också igång, dvs. ungefär 5A förbrukning. 12,4 V betyder helt okej laddning. Det funkade tillräckligt bra för att hålla liv i den förra batteribanken i nio/tio år och det duger på vår båt. Källa: https://baatplassen.no/i/topic/159285-volt-eller-brukt-ampertimer-ved-bruk-av-batteri/ Jag misstänker att tabellen är för AGM-batterier eftersom vilospänningen efter lång vila anges till 12,8 V.
  2. Jag är lite sugen, men vet inte om jag kan/vill/orkar sätta igång, fast det är kul. Vad köpte du för batteri/batterier? Vad köpte du för strömbegränsare? Priser? Vilka prylar har du, cellbalanserare, solcellsregulator, strömbegränsare och annat som har med laddning/urladdning att göra? Har du någon skiss att delge oss vankelmodiga? Jag har inte batteriångest och den näst senaste batteribanken höll i nio år helt utan ångest (men lite ångest år 10, som jag senare konstaterade berodde på ett annat fel), så behovet är väl mest att det skulle vara roligt att ha ett projekt att ägna sig åt.
  3. Ja, det finns t.ex. den här typen av batteritestare Jag litar inte riktigt på batteritestaren när det gäller att mäta hur mycket kapacitet ett batteri har. Det är mest en vetenskaplig känsla, helt utan bevis för att det inte fungerar. "Grillen" är bra! Den visar direkt om det är något (begynnande) fel på en eller flera celler. Jag tesrar "på riktigt" genom att ladda batterierna fullt och sedan ladda ur dem med tex. en glödlampa till bilen, en gammeldags på 25 W motsvarar typisk båtförbrukning. Gör så här med varje batteri för sig. Ladda fullt. Låt stå länge, i ett dygn. Mät spänningen och anteckna den och klockskag. Det brukar bli ungefär 0,1 V lägre än enligt tabellen nedan för ett lite äldre batteri. Här kan man se om något batteri sticker ut i "dålighet" (lägre spänning än de övriga om alla är lika). Starta urladdningen och ha koll på spänningen. Avbryt urladdningen vid 50 % enligt tabellen nedan. Anteckna klockslag. Mät spänningen efter 10 minuters vila. Om spänningen stigit upp mot 55 % laddning så ladda ur lite till, ner mot 45 % laddning. Avbryt och anteckna klockslaget. Ladda batteriet direkt så mår det bäst. Låt säga att du har ett 80 Ah batteri och att lampan är på 25 W. Räknar man med 12,5 V så drar lampan 2 A. Det borde alltaså ta 20 timmar att ladda ur 40 Ah (hälften), men bara om batteriet är någorlunda nytt. Om det nu istället tar 15 timmar har man laddat ur 30 Ah och således är batteriets kapacitet 60 Ah. Metoden kan förfinas med tex. korrekta uppgifter från batteritillverkaren och egna erfarenheter från tidigare mätningar på samma batteri. Jag tycker det här är en bra metod för att någon gång vartannat eller vart tredje år (eller när man tycker något avviker mot hur det varit tidigare) kolla upp hur varje batteri mår på riktigt.
  4. Varmluftpistol funkar 9 ggr av 10, men inte alltid. Funkade dåligt i mitt motorrum tex.
  5. Jag tänker så här. Om allt fungerar tillräckligt bra idag så ska du själv ha ett (stort) intresse att ändra på dett du har för att det ska vara värt det. LiFePO4 har kanske fördelar, men om du inte behöver några förbättringar kommer det mest att bli en massa arbete och kostnader för dig. Idag har du installerade batterier på 310 Ah varav du kan använda 155 Ah utan att skada batterierna. Med LiFePO4-batterier behöver du kanske runt 170 Ah för att få ungefär samma mängd använbar energi, pris för känt fabrikat runt 9 000:- kronor. Dessutom behöver utrustning för kanske 4 000 till 6 000:- kronor. Totalt säg 15 000:- kronor. Tillägg: Det går naturligtvis att hitta billiga LiFePO4-batterier också, så min jämförelse haltar lite när det gäller prisjämförelsen. Nya batterier som du har idag kostar just nu 2x1100 + 2×1360 = 5 000:- kronor. https://www.batteriexpressen.se/product.html/fritidsbatteri-12v-75-ah-varta-proffessional-starter https://www.moory.se/p/tudor-batteri-dual-12v-80ah/ Fast jag skulle nog pasa på att köpa 4 st. Varta AGM-baterier och skippa de våta. Tillägg: Det är nog våta, ej AGM. Sett olika uppgifter. (Jag tror jag själv beställer tre nu direkt.) Du har minst 10 000:- kronor över att förbätra ditt elsystem med. Några solceller på totalt 150 W för 2000:- kr, så kan du vara ute evigt länge. En bra solcellsregulator, gissar på 4000:- kr. (Säkert någon som snart tipsar dig.) Ev. ett skiljerelä, 1000:- kr, men Batman gör ju i princip samma sak, fast anorlunda. Ev. kabkar, verktyg och annat för att förbättra befintligt elsystem, 1000:- kr Nu har du något som funkar lika bra som förut, men med mycket bättre prestanda. Du slipper involvera ny, lite känslig, teknik som kräver lite extra intresse än så länge även om många försöker hävda motsatsen. Satsa på grejor (solcellsregulatorn) och ev. ombyggnader som funkar bra tillsammans med LiFePO4 så är du en bit på väg till nästa batteribyte. Tillägg: Börja med att rita upp det elsystem du har och lägg ut här. Då blir det lättare diskutera och hjälpa till. Lycka till! Ps Vad är det för Silva Nexus system du har. Jag försöker hålla liv i vårt och behöver kanske en reservdelsvindgivare. Hur ser den ut?
  6. 3 år är det. Oj, är det de första två åren som fel räknas som ursprungliga.
  7. Ni kan nog ha rätt båda två. Vad är det för båt?
  8. Varmluftspistol och en spackelspade tror jag är bäst.
  9. Jo, båda lagarna tar hänsyn till åldern, eller snarare till priset och vilka fel och brister som redovisats. Om du säljer en begagnad båt till nära nypris kan köparen förvänta sig nära nyskick. Säljer du båten för ungefär samma pris som andra båtar av samma sort och ålder säljs för kan köparen inte förvänta sig nyskick. Det är också vicktigt att alla kända fel och brister redovisas. Sedan kan man alltid ha en jäkla otur, så berätta vad som hänt så att vi förstår problemet.
  10. Som jag förstått det är priset ganska avgörande. Om du fått nära nypris för din 18 år gamla båt (ganska otroligt, men ett exemoel) kan köparen förvänta sig nära nyskick. Om du däremot fått mera rimligt betakt så får köparen också stå ut med fel och brister. Om man som säljare är ärlig och ser till att alla fel och brister man känner till finns antecknade i köpekontraktet och gärna att man får med ålder och gångtimmar på motorn så finns det två fördelar. 1) Mindre risk att köparen blir sur/förbannad om någit går sönder och då kanske hen inte ens gör någon reklamation. 2) Om hen gör en reklamation för att motorn blivit överhettad och topplocket slagit sig och det framgår av köpekontraktet att motorn gått 10 000 timmar och att det är problem med kylningen ibland så klarar du dig troligen bra. Det kan säkert vara bra att skriva in i kontraktet att båten är provkörd av köparen 202x-xx-xx utan anmärkning. En gammal båt är inte en ny båt och det tror jag de flesta förstår. Familjen lånade pappas motorbåt varje sommar och en gång tyckte jag att det var lite vibrationer som jag inte kände igen. Jag körde till närmaste varv för en bedömning och efter lite tittande, lyssnande, kontroller och en provtur tyckte de inte att det var anmärkningsvärt även om de också kunde ana något, men de hade själva en nästan likadan båt med ungefär samma vibrationer. Femton minuter senare när min dotter kör båten rasar drevet. Frågan är vad som gäller för de första sex månaderna när det är säljaren som måste visa att felet inte var ursprungligt. Kanske bäst att sälja båten i oktober. @Bamse8, lägg upp lite info om din affär. Som det är nu vet vi ingenting och därför verkar det just nu mest som du vill skriva av dig din ilska och surhet snarare än att få hjälp.
  11. Jo visst är vi konsumenter drivande. Samtidigt är kostnaden för den enklaste supporten ganska låg. Mycket löses med lättillgängliga manualer och några FAQ. Man kan ha samma system som täcker hela världen.
  12. Det är nog svårt att sätta någon större press på en smal oligopol-liknande marknad med sällanköosprodukter så att de blir bättre. Dessutom går det oftast att googla fram det man vil få tag på eller få reda på. Det är klart det skulle vara bra om det var bättre, men vi får nog leva med att det är som det är. Jag tycker det är värre att båttillbehlrsbutikerna blir sämre och sämre på alla vis. Det är nästan såhär illa, fast inte riktigt. Exakt samna utbud. Exakt samma ofta höga priser. Exakt samma varor på rea och till samma låtsassänkta pris. Exakt samma öppettider. Exakt lika okunnig personal. Exakt lika okunniga om gällande konsumentlagstiftning. Exakt lika ointresserade av att ta in nya produkter i sortimentet. Exakt lika dåliga på allt. Det positiva är att butiken finns och är öppen enligt någon sorts förutsägbarhet så att man kan köpa det man behöver akut. Frågan är hur länge de överlever i konkurens med nätbutiker både i och utanför Sverige?
  13. Jag undviker allt Kinesiskt sedan ungefär 15 år. Från början sågs jag som utomjording när jag sa att jag undviker kinesiska grejor, lite senare mera som en kuf och idag är det rätt många som håller med och tom. gör samma val. Om jag köper något som inte tillverkas i Kina, men görna inom EU så är det dyrare, men... Jag störttar inte en förskräcklig diktatur som förtrycker sitt folk. Det är mindre risk att det är slavar som tillverkat det jag köper. Ligger tillvetkningen inom EU gör pengarna nytta flera gånger. Jag får en pryl, ett företag kan leva och frodas, skatt betalas in i ett EU-land och någon inom EU får ett jobb.
  14. Klart han (mäklaren) kommer att kämpa med näbbar och klor att få dig att ta smällen. Men ingen kan tvinga dig att betala utan en dom från tingsrätten. Lagen är oroväckande tydlig till den säljande båtägarens nackdel. Mycket värre än jag tidigare varit medveten om, men så har det tydligen varit även tidigare (se nedan). Kap 1 4 § Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar båda för de skyldigheter en näringsidkare har enligt lagen. Min ickejuridiska tolkning är att man som köpare har möjlighet att ställa krav både mot mäkkaren eller direkt mot den båtägande säljaren utan att gå via mäklaren och att man som båtägande säljare alltid "drabbas" av KKöpL Om det är så finns det ju ingen anledning att som säljare anlita en båtmäklare. Det är troligen bättre att sänka priset motsvarande förmedlingskostnaden och lite till (eftersom sälkarens risk är mindre enl. Köplagen) och köpa en billig annons på Blocket. Eftersom lagen är tvingande till köparens fördel är det nog bara att bita i det sura äpplet om man som säljande båtägare tvingas stå för vissa reparationskostnader. Det som är värre är att man även drabbas av allt annat i KKöpL som är bra för köparen. reparera felet byta till en ny, felfri vara (knappast tillämpligt) ge prisavdrag låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka ge ersättning för reparation låta konsumenten hålla inne betalning ge skadestånd Läs mera på konsumenträtt för företagare, https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/ Om mäklaren tagit kostnader som hen sedan vill föra över på säljaren finns ju möjlighet att obstruera och till slut låta pröva den saken i domstol. Mäklaren kan ju ha varit för generös till förmån för köparen. Men hur blev det så här? Ungefär samma sak stod i den tidigare KKöpL så det är inget nytt egentligen. 1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen. Jag tror helt enkelt att båtköpare har blivit mera medvetna om sin rätt samtidigt som den nya KKöpL gör det lite lättare för köparen att få fel avhjälpta. Vi båtsäljare, båtköpare och båtmäklare har helt enkelt bara låtit bli att använda KKöpL tidigare.
  15. Om man kan lista ut vilket batteri som är mest bov i dramat så kan man kanske få igång maskinen om man stöttar just det bateriet.
×
×
  • Skapa nytt...