Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025

jamtobo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    65
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jamtobo

  • Placering
    Löjtnant
  1. Gammal tråd, men jag tänkte ändå nämna att läckan visade sig bero på att membranet i den mekaniska bränslepumpen var slut. Första dagen i Göta kanal gav motorn upp och jag blev tvungen att byta bränslepump i Norsholm.
  2. Jag började med att byta ut luftningsskruven som jag drog av. Hittade en 3/8 skruv med exakt rätt dimensioner på en tillbehörsbutik till motorcyklar (HD). Jag gjorde också en ny packning till vattenavskiljaren (glaskoppen) av gummiduk från biltema. I min enfald trodde jag problemet var löst så vi planerade att ge oss ut några dagar i anslutning till nationaldagen. Tyvärr hade Nannin andra planer och vi fick motorstopp i hamnen. Vi ställde in seglingen då jag inte vågade ge mig ut med familjen i en båt med en högst opålitlig motor. Istället kavlade jag upp armarna och började demontera dieseltanken för att rengöra den ordentligt (enligt tips från den här tråden) då jag trodde att slime i tanken gjorde att motorn gick ner i varv och dog vid belastning. Tyvärr råkade jag ta sönder tanken under demonteringen då föregående ägare satt fast bränsleröret med plasticpadding. Med tanken demonterad trycksatte jag bränslesystemet och sökte efter läckan som visade sig sitta i en spricka i kopparröret vid bränslekranen. Jag lyckades få hjälp att löda fast bränslerörsanordningen i tanken av en stålbåtsägare i hamnen redan dagen efter (måndag), tyvärr fanns det inga affärer med passande bränslekran och slangnippel så det fick vänta tills Hydroscand öppnade. Där fick jag hjälp att hitta bränslekran och nippel i passande dimensioner, så efter att ha rengjort tanken med superavfettning och torkat ur den efter bästa förmåga begav jag mig till hamnen. Under kvällen har jag bytt ut alla slangar på sugsidan av bränslesystemet till 8mm invändig diameter från Biltema samt monterat tanken nu utan det antika vattenavkiljarsystemet. Luftningen gick problemfritt tack vare era tips om trycksättning av tanken under luftning. Fäste en slang vid tankventilationen och blåste samtidigt som jag öppnade luftningsskruven på finfiltret. Summa summarum verkar det som om Nannin snurrar. Nu med en rengjord tank, utan antik vattenkopp, ny bränslekran och med nya bränsleslangar! Tusen tack för alla tips! Nu håller vi tummarna för att motorn ska gå även under belastning... EDIT: Jag hittade ingen O-ring till vattenavkiljaren i rätt dimension, därför gjorde jag en egen packning dock med mindre hål i mitten. Använder locktight nu istället för gängtejp efter inrådan från er... Senast ändrad av jamtobo | 08 juni 2011 | 02:36
  3. Packning till vattenavskiljaren. Går det att använda en O-ring tror ni?
  4. Racor 120 S diesel fuel filter/water separator.
  5. Racor 120 S diesel fuel filter/water separator. Notera att vent-skruven avlägsnats (plastskruv som dragits av under felsökningen) Tror ni att man måste lufta förfiltret först? Hur isf, räcker det med att lossa på VENT-skruven? Senast ändrad av jamtobo | 01 juni 2011 | 01:16
  6. Om jag tolkar dig rätt är ditt förslag att: 1. Kontrollera om det sitter en bricka under winchen 2. Avlägsna befintlig bricka då den förmodlingen ändå är för liten 3. Utreda om sandwichlaminat (hur?) 4. Om sandwichlaminat gröp ur för att endast ha ett lager laminat 5. Spackla igen gropen 6. Topcoata (hur och varför? Är det samma som gelcoat?) 7. Fäst ny bricka (här skulle det gjutas, gjuter man i spacklet?) 8. Fäst nya winchen Hur gjuter man fast brickorna på bästa sätt? Finns det färdiga brickor för wincharna? Kan man skruva direkt i laminatet, eller behöver det vara genomgående? Hur som helst låter det som ett jobb som bäst utförs medan båten står på land? Risken att tappa i både winchar och skruvar känns överhängande! :-) Tack för hjälpen!
  7. Hej och tack för alla tips! Att jag skriver filter beror på att det finns ett grovfilter och ett finfilter. Glaskoppen hade jag problem att få på plats, satt dubbelvikt i sittbrunnsluckan och trixade ett bra tag innan jag lyckades få dit den. Följande kan alltså vara fel? 1. Sprickor i slangen mellan tank och pump 2. Skräp i tanken som leder till ett försämrat flöde 3. Glaskoppen sitter fel/dålig packning Hur luftar jag bäst? Hittills har jag använt startmotorn. Det finns en handpump som tyvärr inte verkar vara så effektiv. Hur mycket bör man öppna luftningsskruven? Finns det risk att det suger in ny luft genom luftningsmuttern? Hur länge bör jag låta diesel flöda genom skruven? När det gäller trycksättningen, varför ska jag göra så? Jag har inget hål för tankmätare så den enda vägen är via tanklocket. Innan jag bytte filter försökte jag rengöra tanken genom att slanga ur bränsle, filtrera och hälla tillbaka ren diesel. Processen upprepades några gånger och det fanns slem i dieseln. Var köper man packning till glaskoppen? Är det standardmått till en Vega eller hör den till Nannin? Jag har fått motorstopp en gång i kanalen på vägen ut från hamnen, som tur var slutade det bra trots en utflykt in i ett träd/buskage i strandkanten! :-)
  8. Hej, jag bytte bränslefilter innan sjösättning och har efter det haft problem med luftbubblor i dieseln. Motorn har ofta fungerat fint efter start, sedan har den gått ner i varvtal och ibland stannar den. Efter luftning hoppar den igång och går bra. Ofta behöver den luftas efter start, kan räcka att motorn varit avstängd i någon timme. Jag fyllde aldrig filtren vid filterbytet som jag läst att många gör. Jag har dock kört rätt många distans sedan bytet. Borde jag inte fått ut all luft snart? Vad jag vet finns det bara en luftningsskruv och den sitter på finfiltret. Utöver finfiltret som sitter närmast motorn finns det även ett grovfilter och en vattenavskiljare (glaskopp). Känns väldigt osäkert att motorn lägger av i tid och otid. Har ni några tips på åtgärder? Det är en Nannidiesel 2.40 HE ECO 7.8 kW (10.6 HP)
  9. Hej, jag skulle behöva tips om monteringsmetod av vinschar. Som ni ser på bilden är de nuvarande vinscharna nedsänkta. Under kappsegling i hård vind märkte jag att de nuvarande vinscharna är för klena (11 cm i diameter). Fick tag på en uppsättning nya vinschar som är tvåväxlade större diameter (14 cm).
  10. Tack! Ni verkar ha gjort ett gediget renoveringsjobb själva! Blästrade ni bort bottenfärgen och epoxibehandlade?
  11. Mer information om vilka komponenter som jag använt för elpanelen finns här: http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=49767
×
×
  • Skapa nytt...