Gå till innehåll
lördag 14 december 2024

baua

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om baua

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Jag har en 270 från 94. 94-97 ser likadana ut, men kan diffa rejält på vikten. Nu är ja inte helt kunnig i detta, men läste att en stor del av viktskillnaden var att 94 orna inte hade så mycket utrustning som standard. Denna utrustning blev dock standard 97, vilket skapade viktökningen. Vet heller inte om du jämför äpplen och päron, med tanke på att båtarna kom med olika motoralternativ som också kan ha påverkat vikten. Exempelvi 1xBigblock V8 alternativ dubbla V6 or med dubbla drev. http://clubsearay.com/archive/index.php/t-936.html Mvh Magnus
  2. Hej! Nu vet jag inte om din 4a har något som kallas för tomgångsmotor, för det har nämligen jag haft problem med på min 7,4L Mpi motor. Samma fenomen vid tilläggning, att motorn dör. Kan ju vara bar att veta i alla fall. Mvh Magnus
  3. Hej! Jag hade samma typ av bryderier, när jag och min familj skulle välja båt. Vårt val föll på en Sea Ray 270 Sundancer med en 7,4L V8 på 330 Hkr. Vad avgjorde då valet för oss? Jo först och främst räcker kraften från 330hkr mer än väl, för att båten ska få fart och gå lätt i vattnet, även med familj och packning ombord. Sen ska ju saker och ting, motorer/drev servas och vinterkonserveras= dubbla kostnaderna med 2st motorer. Vid grundkänning är det i värsta fall två st drev och proppellrar som ska lagas. Vill man göra något själv i motorrummet, typ byta tändstift odyl, så kan det vara nog så trångt med en motor, att plussa på ytterligare en motor i dom båtarna du beskriver, gör det näst intill omöjligt att komma ner mellan motorerna. En extra motor ökar ju också vikten ganska rejält. Utan att ha direkt erfarenhet av dubbelmontage, så tror jag att fördelarna skulle kunna vara, Stabilare gång i vattnet, att man inte behöver varva motorerna som vid enkelmontage, samt att om en motor lägger av, så kan du komma i hamn med den andra. Hur stor bensinförbrukningen blir kan jag inte svara på, men att den skulle bli dubbelt så stor, har jag svårt att tänka mig. Att köra med en motor gör man nog bara om det är krisläge. Hoppas du hittar din drömbåt. Mvh Magnus
  4. Hej Thomas! Din båt ser jättefin ut, men jag vill ha modellen med bord och soffa istället för vånings säng. Tack i alla fall. Mvh Magnus
  5. Hej alla! Har hittat en en 35a från 89 i England som är bestyckad med 2st TAMD 41.or, som gått 1100tim, som jag är intresserad av. Hon kostar ca 200.000kr mindre än den billigaste som nu finns med på Blocket, sen tillkommer naturligtvis transporter odyl. Kan ju också vara så att det är en riktig holk, men ändå. Tyvärr är det ju så att man sitterer med en egen båt, som jag då helst skulle vilja bli av med innan inköp av något nytt sker och just nu känns marknaden i Sverige rätt död, men den som väntar på något gott väntar ju alltid för länge. Ska i alla fall åka över till Princessens hemland och ta en titt på henne, så får vi se vad som händer. Finns det någon här på forumet, som skulle kunna ge en hint om vad det skulle kosta att ta hem henne, så skulle det tacksamt mottagas (mellan tumme och pekfingret räcker). Vill också passa på och tacka för Ert intresse i tråden. Hils Magnus
  6. Hej Thomas! Jag har sett din båt på Blocket, de ser fin ut. Mvh Magnus
  7. Hej! Tack till samtliga för svar och förslag på båtar. Har mejlat på en del båtar i England, så får vi se om det blir något eller några svar. Visst finns det båtar här hemma också, men jag vet inte om jag har lust att betala bara för att den ligger i Sverige. Prisskillnaden är faktiskt ganska stor om man jämför mot exempelvis England, och den mellanskillnaden kan man få många liter diesel för, men om någon läser detta och har en fin 35a till salu, som ligger i närheten av priset för liknande båt i England, så är ju det också av intresse. Nu har jag ytterligare en fråga beträffande motorval. Vad är det för skillnad på en TAMD41A och en TAMD41B? Tacksam för svar. Hils Magnus
  8. Hej! Tack för Englandtipset. Har hittat några prinsessor där, som också är av intresse. Du kanske skulle kunna ge mig ett pris mellan tummen och pekfingret på vad en transport skulle komma att kosta. Lastning i Brighton och lossning i Stockholm. Hils Magnus
  9. Tack för ditt svar! Tanken är att båten ska importeras från varmare breddgrader. Timmar och vad som är gjort åt motorerna sen dom var nya, vet jag inte ännu, men detta ska ju naturligtvis checkas av innan en eventuell affär. Kommer även låta en besiktningsman besiktiga av båten innan köpet kommer att genomföras. Jag kommer också själv att vara med vid besiktningen samt provkörning. Tanken med mitt inlägg är kanske mer, att få lite goda råd om just TAMD40an, och vad man bör titta och lyssna lite x-tra på. En annan sak som jag gärna vill veta är hur tillgången på begagnade/renoverade TAMD40 är här hemma. Med tanke på att jag förmodligen inte kommer att åka några jättesträckor med båten, så är inte motorns diesel konsumtion prio ett. Båten ligger just nu i medelhavet och hon är från 1987. Hils Magnus
  10. baua

    Princess 35

    Hej alla! Jag är ny på detta forum, som för övrigt gett mig många roliga och läsvärda timmar framför datorn. Har haft en del båtar under årens lopp, den nuvarande är en SeaRay 270 SD från 94. Nu till min fråga. Jag och frugan har bestämt oss för i stället köpa oss ett sommarställe så ska vi byta upp oss storleksmässigt till en lite större båt. Vi kommer förmodligen inte åka hela Sverige runt utan utgå på kortare turer från Stockholms södra skärgård. Därmed inte sagt att vi skulle dra oss för att åka på någon längre tur när andan faller på. Vad vi egentligen behöver är själva miljöombytet och att kunna vara i båten under en helg i hemma hamnen utan att därför känna oss tvingade att åka iväg. Nu till min fråga. Jag vill ha en princess 35.a som jag dels tycker är förbenat snygg och som storleksmässigt skulle passa oss bra. Jag har hittat en båt till en peng, som är klart hanterbar, men så kommer man ju till detta med motorer och modeller. I båten jag hittat sitter det 2st TAMD40 motorer a 165hkr/motor. Hur står sig dessa motorer kvalitetsmässigt, med dess efterföljare, och om man nu ska passa sig för dessa motorer, vilken är då en rättvis bestyckning i ovan nämnda båtmodell? Tacksam för många svar mellan himmel och jord! Hils Magnus
×
×
  • Skapa nytt...