Gå till innehåll
måndag 14 april 2025

klusa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    128
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

14 Trovärdig

Om klusa

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Söker efter webplats/butik där jag hittar allt under samma tak, men tycker det är svårt att hitta. Vet ni vart man bäst vänder sig för de mest vanliga servicedelarna som filter, stift, anoder, oljor, impeller osv. Jag har en VP 5,7 gxi-e med ett DP-SM
  2. Hej, Hade en Yamarin 59HT med kapellgarage. Praktiskt att få undan och "osynliggöra" kapellet. Man fick dock lägga ner lite mer tid och vara mer noggrann så att man inte skadade plastrutan när man vek ihop kapellet. Dealbreaker. Nej!
  3. Hej, En halv centimeter hade jag inte brytt mig om att åtgärda, men du kan suga ut lite så att du hamnar på max. Killgissar och tror du har ca 3-4 dl för mkt nu. Ingen efterföljande åtgärd är nödvändig
  4. Talar mig varm för 23HT. Haft en sådan själv och det har fungerat utmärkt för 2vx och 2 barn under 10 dagar, då vi bäddat ner för oss i soffan med mkt god komfort och barnen i piken. Använd den 5;e "kojplatsen" som stuv för kläder/väskor. Köp inte med den lilla dieseln är min rekommendation. Minst 190 dieselhästar. Finns ju en snarlik kopia, Flipper 705Ht. Samma längd, men större yta på bekostnad av en trist placerad toa. Du sparar dock ca 100.000:-
  5. Hej! Har två frågor kring detta. Har hittat en kylbox från Vevor, som är förvånansvärt prisvärda, men jag är osäker på om jag klurat ut förbrukningen korrekt? De skriver "...Tyst och energieffektiv: Vårt minikylskåp förbrukar endast 0,708 kw.h energi per 24 timmar.." Vad blir snittförbrukningen under ett dygn? Fråga 2: Har även spanat in en variant där det finns ett inbyggt laddbart batteri, vilket känns praktiskt vid transport till/från båt. Någon som har erfarenheter kring detta och vill dela med sig ?
  6. Jag tar mig friheten att revidera min uppfattning. Ser nu att en ny 4-takt kostar 33900:- och om man anstränger sig, går den att köpa billigare som "gråimport". Prisskillnaden är för liten för mig, så jag hade inte köpt en 2-taktare (om ni räknar med att få igen merparten av de 27000:- motorn kostar), och stämmer därför in i kören "...10000:- om någon vill köpa den..."
  7. Lägg ut en annons på Blocket på den motorn ni inte har, tex 2 takts 15 hk Suzuki årsmodell 2022 och sätt ett pris ni är nöjda med, förslagsvis 25000:-. Marknaden kommer då att ge ett svar, eller flera. En sak jag skulle fundera kring om jag vore spekulant, är hur det ligger till med reservdelar på en motor som enbart säljs i utvalda delar av världen?
  8. Amortering kan jag inte se att du tagit med som en "utgift". Spontant tycker jag även att 300 distans är i underkant.
  9. Även i mina "okunniga" öron, låter det som ngt remrelaterat. Jag hade, som jag skrev tidigare, låtit maskin bli varm först. Sedan hade jag smort spännrullarna med typ W40. Åtgärder som förhoppningsvis ger en förändring i ljudkaraktären, eller får det att försvinna. Jag tycker inte det låter som ngt inifrån motorn. Hur förändras ljudet, om det förändras när du gasar? Be mig inte utveckla 😊
  10. Njae, utveckla och utveckla, då du redan verkar veta. När du frågar sådär blir jag givet osäker på hur kamaxlarna sitter i förhållande till ventilerna på denna motorn, men om du lyfter på ventilkåporna och gasar, så skvätter det en hel del olja. Du menar att det är inte kamkedjan som orsakar detta ?
  11. Hej! Under belastning när du kör, kan det skvätta upp olja på insidan av locket. Att det inte är någon olja där nu, hade jag inte bekymrat mig över. Kamkedjan "drar" upp olja till ventilkåpan och det kan ju skvätta en del när du gasar. Gällande knacket låter jag annan initierad svara, men oregelbundenheten i ljudet hade även fått mig att reagera, dock hade jag avvaktat och låtit motorn bli genomvarm först. Enligt bild på stickan, så är motorn full med olja, dvs så full den skall vara
  12. 4-taktare är i allmänhet betydligt bredare än en äldre 2-taktare. Mät noga, men tror det blir svårt att gå upp nämnvärt i storlek. Tycker mig se att riggen är för lång till den båten, men bilden kanske luras
  13. Jag skulle börja med att mäta laddningen med en multimeter. Visar den bra/ok värde, så vet du att ngt är fel på mätaren eller förluster fram till mätaren.
  14. Hej! Om det är din båt och motor på bilden, så verkar inte riggen vara ett problem. Först skulle jag se hur impellern mår. Finns det en sk skvallerstråle, dvs att motorn kastar ut delar av kylvattnet i en stråle från sidan av motorn?
  15. Tyvärr hann några från andra sidan Östersjön med att bespara mig från den utgiften.
×
×
  • Skapa nytt...