Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025

d96linus

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om d96linus

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Lite syftningsfel i min post. Allt är alltså bra nu, case closed. Men att bara byta tändstift hjälpte inte.
  2. Hej, tänkte återkoppla här. Det visade sig vara laddrelät som orsakade alla problem med hostande och hackande. Troligen p.g.a. att spänningen vid last inte var tillräckligt hög med bara batteriets spänning på 12.4V som sjönk ner till typ 12.1V. Motorn verkar kalibrerad och designad för en spänning på typ 14V. Detta är lite logiskt eftersom det säkert sitter kondensatorer som ska laddas upp fort nog för att kunna ge gnistor till tändstiften. Det blev lite bättre med nya tändstift men fortfarande inte bra.
  3. Nu har jag lämnat in motorn hos en firma med rätt utrustning och de har mätt bränsletryck samt kopplat in en YDSI under körning då motorn varit kall och den hostar och hackar. Bränsletrycket ser fint ut och sjunker inte och YDSI utrustningen ger inga fel eller varningar. Däremot är laddrelät till motorn paj så den laddar inte batteriet. Detta skulle enligt dem kunna vara orsaken eftersom spänningen i normala fall ska komma upp i typ 13-14V vid lite hårdare belastning. Eftersom den nu max kommer upp i typ 12.8 vid tomgång och 12.2 vid hårdare gas skulle det kunna orsaka dålig tändning. @jarb: Vad tror du ?
  4. Tack för många bra tips, får hoppas han som renoverat motorn kan göra lite av de tester du skriver, speciellt de systematiska istället för trail and error. Konstigt att du inte kan se filmen, det är en YouTube film. Sök direkt på YouTube efter "Yamaha F115AET problems". Det finns en förklaring till varför blocket var skrot men jag kommer inte ihåg (vet ej om det stämmer heller).
  5. Provade idag igen för att se om felet gick att återskapa när motorn är kall. Den hostade som vanligt mkt i början om man provocerar den men gasar man på lite lungt gick det bra. Tänkte att en filmsnutt kunde ge klarhet, kolla här: http://youtu.be/jEG0b6dGtUs. Filmade när den nästan var varm (tyvärr) så den hostar till precis i början av klippet och sedan i slutet. Efter ett litet tag var problemen borta igen och den gick hur bra som helst. Tror inte (och hoppas) att felet är av sådan natur att det kan bli allvarliga följdfel men vad vet jag. Han som hjälper mig kommer från en verkstad. Det är en renoverad motor (motorblock från en motor och resten från en annan) och de testade den med gott resultat på backen. Problemen visade sig först i vattnet. Tändhattar byttes i samband med spolarna men nu sitter originalen på plats då det inte gjorde någon skillnad att byta tändspolar. Spridarna testades inte så vitt jag vet men allt går mkt bättre nu än när jag först fick motorn så något av nytt bränslefilter i båten, tvättade spridare och/eller nya tändstift har förbättrat situationen men inte helt hjälpt. Från början var det hack och host även på 1500 varv, mer som ett bluddrande. Det är nu helt borta även vid kall motor. Hoppas filmen kan ge lite mer ledtrådar. Motorn går nu fint när den är varm och är då väldigt pigg. Det enda som stör är hackandet/hostandet vid hård belastning när den är kall.
  6. Håller med om felsökningen, dock försvåras det lite av att symtomen bara uppstår under last och att vi inte har dessa verktyg. Motorn är inte direkt ny, tror den är från 2006. Kablaget för varningarna saknas för tillfället, ska beställas.
  7. Tack för svaren. Tillägg: Idag testade jag igen med de gamla tändspolarna men nya stift och märkte tydligt att motorn hostar när motorn är kall men går klart bättre när den blir varm?? Efter typ 5min gick den utan symptomen och jag kunde inte få fram problemet igen. Fixat mot när den var som sämst är alltså bara bytt bränslefilter i båten (var nog 5-6år), nya tändstift och ultraljudstvättade spridare. Ger detta någon ledtråd till vad som kan vara problemet?
  8. Hej Jag har ett märkligt problem med en Yamaha F115AET 4-takt och insprutningsvarianten. Den verkade gå bra obelastad men väl i sjön bluddrar och hackar den till. Både på låga varv och speciellt när man ska försöka få upp den i planing. Lustigt nog verkar den gå lite bättre efter ett tag så jag i alla fall får upp den i planing. Men sen hör man även att den går orent på låga varv. Vi testade först att rengöra spridarna med tryckluft o spänning, sen ultraljudstvätt utan resultat. Sen provade vi att knacka in gapet på tändstiften vilket gjorde stor skillnad. Den gick plötsligt mkt bättre och högg bara vid högre varv i hög fart. Tydliga hugg fortfarande men intermittent. Detta fick oss att tro att det var tändspolarna eller tändstiften. I alla fall tändningsrelaterat. Bytte till nya tändstift och då hamnade den tillbaka i samma dåliga läge med bludder och svårt att plana. Tändspolarna var dock i detta läge lösa och dåligt jordade. Bytte till nya tändspolar vilket hjälpte så den blev ungefär som inknackade gap på tändstiften, pigg men hackade o högg intermittent. Märktes inte så mkt i låga varv men man kunde nog höra bortfall i tändningen. Hackandet kommer plötsligt och utan att man rör gasreglaget. Ungefär som om jag skulle ha dragit av på gasen snabbt och sen upp igen. Snabbt gaspådrag gör dock saken värre, då hugger den till. Vad skjutton ska man testa nu? Kan det ändå vara bränslerelaterat? Hur förklarar det i så fall att mindre gap i tändstiften hjälpte? Kan det ändå vara dåliga spridare? Kan det vara CDI boxen? Tacksam för lite idéer här
  9. Den testades på land och enligt de som testade den hänges den upp på en bock.
  10. Hej Jag undrar om det finns powertrim som är beroende av tyngden på motorn för att kunna röra sig hela vägen ner? Detta gällde en Mariner 90hk från 1998 där powertrimmen rörde sig ca 4cm och sedan blev det tvärstopp. Efter att jag lämnat tillbaks motorn till säljaren testade han och sa att den fungerade utmärkt men att den var av typen där den måste tryckas tillbaks sista biten av motorns tyngd. Detta tycker jag låter märkligt då jag antar att alla hydraliska kolvar är av typen där olja strömmar in och ut och alltså borde kunna flytta skeddan hela vägen av sig själv? Kanske det är något med ventilernas konstruktion? Vad händer med motorn när den är i vattnet och således blir lättare? Och när man kör i full fart - förvisso borde trycket av propellern trycka in motorn sista biten. Jag vill bara få klarhet i om det kan vara som säljaren sa eller inte. Tacksam för lite experthjälp.
×
×
  • Skapa nytt...