VareVi
Medlemmar-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm VareVi
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej, Följer upp mitt problem med avgasrisern. Marinan tog upp båten och motorn ur båten. Lossade avgasrisern som inuti visade sig ha ett flertal krater liknande korrisionshål som dokumenterades. Och! De hittade ett datum på avgasrisern, 2012-04! Jag köpte båten i maj 2012 och förra ägaren hade tydligen bytt ut den av någon anledning. Hålet som orsakade läckaget och några till kratrar hade alltså uppstått av att båten varit i sjön i drygt 5 månader. Fick besked av marinan i förra veckan att Volvo Penta tar hela kostnaden som en garanti goodwill så jag kom undan både gratis och med en hårsmån av katastrof. Ironiskt, i förra veckan fick jag brev från mitt försäkringsbolag, Atlantica, som påtalade brevet från Volvo Penta om service kampanjen som tydligen inte alla (inklusive jag) fått. Avslutningsstycket i brevet lyder: I sammanhanget vill vi informera om att din båtförsäkring inte täcker konstruktionsfel och inte heller skador uppkomna genom korriosion Läskigt, detta tolkar jag som att om jag förlist och båten sjunkit så hade inte försäkringen täckt detta? Samtidigt, hur hade försäkringsbolaget i det läget kunna bevisa att det var genom korrision som båten förliste? Det kan ju bli en hypotetisk diskussion i sammanhanget men den kan ju bli jobbig och väldigt dyrbar. Dom flesta båtarna med D4 eller D6 monterade kostar minst 1,5 MSEK. Försäkringsbolagets, och min personliga rekomendation till D4 och D6 ägare är att snarast möjligt undersöka och eventuellt åtgärda konstruktionsfelet Ha en skön sommar på sjön!
-
Framsteg i processen, Varvet, auktoriserad verkstad av Volvo Penta, var i kontakt med Micab som tydligen är Volvo Pentas mellanman i Stockholms området. Beskedet blev, Detta serie nummer omfattas inte av Volvo Pentas generösa kampanj Fick kontaktuppgifterna till Micab och hade ett längre samtal med deras representant. Informerade att jag kommer att göra ett jäkla väsen av det här med öppna brev till alla försäkringsbolag, media som uppmärksammat Volvo Penta problem, sjöräddnings sällskapet och kustbevakningen som bör höja beredskap för alla Volvo Penta åkare som med stor sannolikhet kommer att ta in vatten och sjunka. Micab representanten vill nu att varvet demonterar avgas kröken och fotograferar/dokumenterar problemet för att se OM Volvo Penta kan ta detta som ett good-will ärende. Funderar nu om det är ok av mig? Undrar bara hur jag tänker om jag senare i år läser om en annan Volvo Penta fått riktigt stora problem, total haveri och kanskle något ännu värre. För övrigt, så är uppskattad kostnad för att fixa felet drygt 20 000:-, Surt sa räven
-
Hej, har en D6 årsmodell 2007. Tog med sambo och svägerska igår för en tur ut till Askö utanför Trosa. Ankrade upp i en underbar vik med enbart 1 m under båten och sandbotten, och tur var väl det. Under lunchen drog länspumpen igång och började pumpa ut vatten. Mycket förvånad öppnar jag luckan till motorrummet och upptäcker 20-30 cm vatten under motorn. Konstaterade att vattennivån sjönk, sakta, så uppenbarligen fick vi ut mer vatten än vi tog in. Sambo och svägerska kunde ta av sig flyvästarna igen. Hittade felet, ett runt hål, mitt på risern, ca 10 mm runt och 30 cm upp. Tätade hålet med en skinnhandkse och spännband, åkte till Trosa Marin idag som konstaterade att risern rostat hål inifrån? Fick information av marinan om VP:s problem med avgas risern och dom kollade upp serienumret på min båt som INTE omfattas av kampanjen Dom skulle dock kontakta Volvo Penta för instruktioner. Återkommer när jag vet mer från Volvo Penta. Det här kunde slutat riktigt illa, 1: Hålet blev bara ca 10 mm, 2: Vi hade ankrat i en vik med 1 m vatten under båten när pumpen drog igång. Slutsats, större hål och 30 m vatten under båten, törs jag knappt tänk på!
-
Thundergod, sambo blev stoppad av polis i granfjärden, utanför kapellskär. Bra ställe att ligga på om man ska jaga gäster på väg hem, söderut från fejan eller Lidö. Jag blev stoppad av kbv bakom högmarsö, efter Robert wells konsert i somras.Även vi såg deras båtar med lanternor men då vi inget hade att frukta, (trodde vi) så körde vi bara på enligt utlagd kurs. Thundergod, se upp, dom är i grannskapet. Skriver på en iPad = inga radbyten
-
Läst i tråden om nautisk kompetens, vi båda, förvarar våra blå häften i båten, stämplade och signerade, men det var aldrig ens aktuellt av myndigheten att undra eller fråga om nautisk kompetens eller erfarenhet. Egentligen rätt märkligt då i sambandet förhöret av sambo, så hade vi besparat och effektivisierat polisiär tid och effektivitet med typ 75%. Frågan som dyker upp hos mig nu är, är det någon fler än jag som bär med sig blå boken och isåfall varför?
-
Läste om Thures och Gunillas upplevelser och jämför med våra egna. 1: helt klart är det en strategi hos polis/kbv att stanna upp och be dig att komma till dom, med denna manöver kontrolleras om personen vid ratten har kompetens och erfarenhet att framföra båten. Vid eftertanke så skedde inte detta med polis och sambo, då kom faktiskt polisen till oss och jag stod och höll i polisens stridsbåt 90 under förhöret och blåsningen. Men med kbv, så fick jag göra en sidledsförflyttning på 30 m, trots att vår båt var mindre än kbv:s hydrolift. Slutsats, nästa gång vi blir stoppade, kommer vi att stänga av motorn, ställa oss upp på däck och lyfta upp händerna, återkommer med vad reaktionen blev.2: Arne_Anka då sambo är rätt stridbar och högljudd, så är avsikten att författa en text till diskrimineirings ombudet, sjöpolisen och kbv. Återkommer och delar med mig av svaren. 3: lag om 0,2 eller inte, det som hänt Thure (det jag kan läsa mig till i media) och det vi varit med ska inte kunna hända i Sverige 2012.
-
Hej, känner att jag vill dela med mig av två erfarenheter från i sommar. Midsommardagen, sen kväll, var jag och min sambo, kvinna, på väg hemåt i norra Stockholms skärgård. Sambo körde, spiknykter, personligen hade jag haft förmånen av att badat lite bastu med tillhörande öl och lite whiskyprovning med goda vänner under kvällen och borde därefter absolut inte framföra vår båt, 30 fot motorbåt. Vi blev bordade av polisen utanför kapellskär. Ombord steg en kvinnlig konstapel som FEM gånger ställde frågan om min sambo verkligen kunde köra båten, vem är det som är ensam befälhavare och om det verkligen var så att kunde navigera och framföra båten alldeles själv. Hela tillställningen blev som ett förhör. Sambon upplyste den kvinnliga konstapeln att hon innehar skepparexamen, pappet på högfartsutbildning, vi har radar och gps och hon har kört båt i dessa vatten i snart 10 år så fröken konstapel behövde inte vara orolig. Därefter fick sambo blåsa, inget utslag på instrumentet. Innan konstapeln lämnade båten frågade hon mig om jag hjälpte till vid lossning och förtöjning, upplyste henne då att det fixar sambon alldeles själv. Så efter 10 minuter kunde vi fortsätta färden hemåt. Två veckor senare var vi på väg hemåt från en populär skärgårdskrog, jag körde. Bakom en udde i vassen, låg kbv och tryckte. Blev stoppad, fick manövrera vår båt i sidled 30 meter och fick frågan, hur mycket har du druckit? Inte en droppe, ge mig apparaten så ska jag blåsa svarade jag. Blåste, inget utslag av helt naturliga skäl då jag endast druckit Ramlösa på kvällen. Bra tyckte kbv så det var bara att fortsätta färden hemåt efter ett kort stopp på 45 sekunder. Nu till erfarenheten, min sambo känner sig rätt kränkt och diskriminerad efter detta. Hon är ifrågasatt, förmodligen för att hon är kvinna. Och jag är orolig för att den kvinnliga konstapeln helt klart var ute efter mig för att jag är man. Ett enda fel, ord eller tveksamt svar vid första bordningen hade slutat med att jag hade fått blåsa och med största säkerhet åkt dit. Så kära medbåtåkare, se upp där ute, kbv och polisen menar allvar därute!
-
Hej, Flyttar min båt, motorbåt 9,5x3,1 m och vikt 4,8 ton, från en hamn med y-bom till egna bryggan. Funderar på en lämplig permanent förtöjning. Båten får inte plats längs med så det får nog bli en förtöjning från en boj till brygga. Platsen är en vik i sthlm södra skärgård, relativt nära öppet hav/fjärd och bryggan pekar nästan rakt nord, relativt skyddad från vindar från både öst och väst och vatten djupet inte är mer än 3-6 m i viken, med lerbotten,så tror jag inte det är några värre vågor att ta hänsyn till. Det jag funderar på är: - för eller akter mot bryggan? Det är lättare att kliva på båten akterifrån - hur säkerställer jag att båten inte slår i bryggan vid storm från norr och ändå kunna kliva ombord - lämplig utrustning för boj, ring och kätting - avstånd från brygga till ring, Mycket tacksam för råd och dåd och gärna lite länkar som ni tycker är bra
-
Kastar in Mina erfarenheter från båtar och båtförsäkringar. Har haft motorbåt/ar i mer än 10 år i Stockholms skärgård. Alltid haft atlantica och haft tre tillbud, en stöld, ett stöldförsök och en ordentlig grundstötning. Atlantica har skött alla tillbuden på ett mycket bra sätt och jag har inte ett enda klagomål eller kritik på deras agerande, tvärtom. Dom har hjälpt till och ställt upp föredömligt varje gång. Och nej, jag jobbar inte på atlantica och jag känner heller ingen som jobbar där. Bytet båt nu i vår och har kollat runt priserna, jag kan spara ett par hundra lappar, ett par procent, på att byta bolag men gör det inte. Det enda som stör mig i villkoren är att båten måste upp ur sjön i mitten på oktober på atlantica. I höstas så kunde jag inte ta upp båten i tid, ringde atlantica och fick dispens i tre veckor, stor eloge till atlantica.
-
Hej Finns det någon här på MG som har monterat, dolt, ett ankarspel på en Nimbus 250 R? Mailat två gånger till en av dom större och välkända leverantörerna utan att få svar. Mycket tacksam för tips och råd om vad och var ni köpte detta!
-
Läste en intressant artikel! Om jag skulle eftermontera en bogpropeller så skulle jag fundera på allvar en sådan här http://www.praktisktbatagande.se/incoming/article486659.ece
-
Är det någon fler än mig som irriterar sig på reklamfilmen från Nokia som dyker dyker upp i forumet efter förta inlägget och hänger datorn? Fattar att reklamintäkter är viktigt men....
-
Tackar för kloka och erfarna kommentarer. Bekräftar nog det jag känt. Inte värt pengarna! Öka farten från 40 till 44 knop? Nix, den ökningen kan man vara utan, speciellt i stockholms ytterskär där jag håller till. Bättre ax och vrid behövs inte heller, båten hoppar upp ur vattnet med två pers ombord. Med mer last ombord så kan man ju alltid trimma med trimplanen. Nej, tror att jag fått det bekräftat, det e bättre å lägga pengarna på en golfresa i februari istället!. Tackar för alla kloka svar, jag har just tjänat 10 000 :- skattefritt!
-
Hej Har en VP D4 på 260 hk 07:a. Funderat och läst lite här på forumet och på nätet om det egentligen är värt att lägga ned 10 000 på en box. Är det värt och vad får man för pengarna egentligen? Förutom det som står i annonserna, mer hk och vridmoment! Tveksam till lägre bränsleförbrukning om man inte samtidigt byter propellrarna, har duo propp vilket är lika med dubbelt så dyrt och gå på grund. Är det någon här på forumet som har erfarenhet? Vad hade ni för förväntningar och blev det som ni hade tänkt er det hela? Blev det som det stod i annonsen? Såg att vi Båtägare 2009 gjort ett test, tyvärr hittar jag inte artikeln någonstans på nätet. Ha de bäst..
-
Hej Läs min tråd vinterkonservering? Vet inte hur man länkar! Säcken funkade kanon! Håller dock med tidigare talare att det var lite pyssel med att få in glykolblandningen från skölden ned i säcken. Men det gick. Sen måste man vara två, helst tre för att tömma säcken till dunkar. Finessen blir ju att spara både miljö och pengar och använda glykolen i många många år. Lycka till!