Jag har med stort intresse läst alla inlägg om Hidea utombordsmotorer. Framför allt har jag fastnat för talet om kinesisk kvalitét och japansk superkvalitét. Den senare är ju känd som mycket hög. Med närmare fyrtio års erfarenhet av kvalitétsarbete drar man sig till minnes hur det var när Japan började massproducera varor en tid efter andra världskriget. Varorna hade löjligt låga priser och åtminstone i konsumentens ögon riktigt låg kvalité men japanerna insåg snart att det var nödvändigt att göra något åt kvalitén. Därför kallade man in den tidens amerikanska superguru på kvalitetsfrågor Joseph Juran för att få honom att lära ut hur man gör. Det stod inte på förrän konsumenten tydligt kunde märka att något mycket positiv hade hänt. I Kina finns säkert samma ambition och kineserna har alla möjligheter att styra sin tillverkningsindustri mot liknande mål. Det som lärdes ut till japanerna var hur kvalitén byggs in i en produkt och styrs mot ett bestämt mål under alla steg av en utvecklings- och tillverkningsprocess. Uttryckt på ett annat sätt så var budskapet att kvalitetsarbetet för en produkt startar redan vid fasövergången mellan idé och förprojekt för att sedan följa arbetet under hela utvecklingsfasen och så småningom också utnyttjas detta arbete för att styra tillverkningskvaliten mot det önskade målet: en produkt med mycket låg felfrekvens. Om detta kommer att ske eller möjligen redan skett på vissa håll i Kina får vi konsumenter tyvärr inte reda på i tid utan vi nödgas att experimentera själva genom att chansa på att köpa och testa de billiga produkterna. Tills vi fått mer erfarenhet får vi tåla att den produkt vi köpte kanske inte var så bra som vi önskat men ändå tllräckligt bra för att motsvara vad som kan förväntas av en produkt som bara kostar hälften så mycket som andra. Jag har själv kört vår Evinrude i trettiosju år och varit mycket nöjd hela tiden. Om jag i stället köpt en annan motor till halva priset och denna gått lika problemfritt i arton år skulle jag ha varit mycket nöjd med den också.