Som en återkoppling tänkte rapportera om mina nyvunna erfarenheter… Lugnt förvissad om att jag hade koll på läget tog jag upp båten och började med att spola ur motorn med hjälp av en spolmuff till sjövattenintaget under skrovet. Motorn gick på tomgång i några minuter och tempmätaren visade normalt. Trots allt tyckte jag att det var konstigt att det kom ytterst lite vatten ut genom avgaserna och kände mig inte alls trygg att fortsätta konservering på samma sätt. I stället dränerade jag sjövattensidan och kontaktade en båtmekaniker. När mekanikern skulle konservera motorn sög den oerhört dåligt, vilket resulterade i en grundligare felsökning. Det visade sig att sjövattenledningen mellan skrovgenomförningen och vattenpumpen var ”dubbelvikt” och har så förmodligen varit sedan motorn installerades 2003 på Dyviks varv . Den har alltså i stort sett endast tagit in vatten genom drevet (..som jag inte hade spolmussla på ). Som tur var klarade sig impellerhuset, men den nybytta impellern (inför sommaren 2010) blev förstörd. Till saken hör att det är OERHÖRT trångt i motorrummet, vilket gör att man inte kan se eller komma åt sjövattenslangarna utan att montera bort vattenpumpen. Såå… ett antal (många) tusenlappar senare så är problemet löst genom att dra ihop sjövattenledningarna från skrovgenomförningen och drevet förbi ett sjövattenfilter och sedan in i vattenpumpen. Det gör att konserveringen kommer att bli avsevärt mycket lättare, d v s öppna locket på filtret och hälla i glykol när motorn går på tomgång! Kan verkligen rekommendera den förbättringen till alla som har en sötvattenkyld Mercruiser 5.0 mpi med Bravodrev!