Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

skeppsdal

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om skeppsdal

  • Placering
    Landkrabba
  1. Som en återkoppling tänkte rapportera om mina nyvunna erfarenheter… Lugnt förvissad om att jag hade koll på läget tog jag upp båten och började med att spola ur motorn med hjälp av en spolmuff till sjövattenintaget under skrovet. Motorn gick på tomgång i några minuter och tempmätaren visade normalt. Trots allt tyckte jag att det var konstigt att det kom ytterst lite vatten ut genom avgaserna och kände mig inte alls trygg att fortsätta konservering på samma sätt. I stället dränerade jag sjövattensidan och kontaktade en båtmekaniker. När mekanikern skulle konservera motorn sög den oerhört dåligt, vilket resulterade i en grundligare felsökning. Det visade sig att sjövattenledningen mellan skrovgenomförningen och vattenpumpen var ”dubbelvikt” och har så förmodligen varit sedan motorn installerades 2003 på Dyviks varv . Den har alltså i stort sett endast tagit in vatten genom drevet (..som jag inte hade spolmussla på ). Som tur var klarade sig impellerhuset, men den nybytta impellern (inför sommaren 2010) blev förstörd. Till saken hör att det är OERHÖRT trångt i motorrummet, vilket gör att man inte kan se eller komma åt sjövattenslangarna utan att montera bort vattenpumpen. Såå… ett antal (många) tusenlappar senare så är problemet löst genom att dra ihop sjövattenledningarna från skrovgenomförningen och drevet förbi ett sjövattenfilter och sedan in i vattenpumpen. Det gör att konserveringen kommer att bli avsevärt mycket lättare, d v s öppna locket på filtret och hälla i glykol när motorn går på tomgång! Kan verkligen rekommendera den förbättringen till alla som har en sötvattenkyld Mercruiser 5.0 mpi med Bravodrev!
  2. Strålande svar - nu känner jag mig lugn. Tack så mycket!
  3. Ja - jag har slutet kylsystem. Tack för en bra och enkel redogörelse. Det avdramatiserar det hela en aning! Då antar jag att den blå pumpen endast är ett enklare sätt (bland många andra sätt) att dränera sjövattensidan. För säkerhets skulle ska jag alltså köra runt glykolblandning. När du säger byt bränsefilter och köra igång - vad menar du då? Varför kan jag inte ha det gamla bränslefiltret i? Hur länge ska jag köra med oljeblandad bensin (antar att det är 2-taktsolja)?
  4. Hej Är nybliven ägare till en Ockelbo DC21 med en Mercruiser 5.0 mpi från 2003. Motorn är utrustad med en blå manuell pump (typ cykelpump) för dränering av sjövattensidan. När sjövattensidan är helt tömt ska det enligt intruktionsboken ploppa ut två givare som signalerar att det är tomt. Nu till min fråga... Ska jag i alla fall fylla sjövattensida med glykolblandning eller ska jag låta bli? Vilket är att rekommendera. Jag har fått olika uppgifter (bl a från ett servicevarv) att det ska räcka med att endast dränera. Ska jag våga lita på det? Vad är det i så fall som gör att just funktionen med den blåa pumpen gör att man inte behöver fylla med glykol? Vad behöver jag göra åt bränslesystemet? Tacksam för svar av någon som kan reda ut begreppen! Senast ändrad av skeppsdal | 12 september 2010 | 16:55
×
×
  • Skapa nytt...