Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

gladius

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    300
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

26 Expert

Om gladius

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Jag har fått vatten i drevoljan och behöver packa om drevet. Jag har ett sdrev 120 och en fast tvåbladig propeller (se bild). Av sprängskissen tolkar jag det som att propeller och propellerkonan sitter fast med den skruv som ses på bilden. Skruven går enkelt att skruva ur men proppeller och propellerkonen sitter hårdare fast. Jag har sökt och läst om många förslag på hur man lossar hårt sittande propellrar men är osäker på hur man bäst gör med den modellen jag har. Är det någon av er som kan ge mig råd och dåd hur jag ska göra på bästa sätt? mvh Thomas S
  2. Halloj! Mitt problem är löst. Jag såg till att kontakten mellan 'mätprobarna' och shunten blev bra eller bättre och då visar mätaren 0 A i förbrukning vilket verkar stämma bättre med verkligheten då inga förbrukare är inkopplade förutom mätaren själv.
  3. Halloj! Jag funderar också hur det kan komma sig att min batterimätare, Victron BMv-501, visar och registrerar ca -0,3 till -0,4 A trots att ingen förbrukare är inkopplad. Idag var jag nere i båten och förvissade mig till 100% att inget annat än just batterimätaren var inkopplad. Förbrukningen visade då ca -0,3 A. Var ute och seglade förra veckan och mätaren visade att batteriet ofta var ganska urladdat på morgonen trots solcell på 50W och laddning via generator. Vad som får mig att undra är bla att när solcellsregulatorn indikerar att batteriet är fulladdat så kan batterimätaren visa att endast 70% av kapaciteten kvarstår. Kort sagt så tvivlar jag numera på batterimätaren. För mig känns det konstigt om en batterimätare ska dra lika mycket ström som en kompressorkylbox. Tacksam för all expertis- och erfarenhetsåterkoppling :-)
  4. Hejsan! Jag har en gammal Albin Vega med en Volvo Penta MD2020. Har haft problem med att startmotorn inte alltid går runt och div andra småskumma elfel. Efter en noggrannare felsökning visade det sig att felet finns i elektronikenheten. Se bifogad bild. Det går utmärkt att starta och köra motorn utan den här enheten men då har man inga larmlampor eller summer. Nu har jag kollat upp vad reservdelen kostar och den kostar 4000 kr vilket jag tycker är lite väl mycket. Så värst mycket elektronik innehåller den trots allt inte heller. Några lampor, nån transistor och några dioder. Finns det alternativ? Ibland kan man hitta en hel startpanel för en bråkdel av det priset på ebay men just nu finns inga till salu. Jag har surfat runt och letat en hel del men hittar inget.
  5. Halloj! Kan inte låta bli och slå ett slag för urinseparerande mulltoa i båt. Vi installerade en för två år sedan och det fungerar skitbra! Luktar ingenting! Tömmer urinbehållaren när man går iland. Den andra behållaren rymmer en hel säsong i alla fall för två personer. Jag brukar tömma den vid vårrustningen och då är allt bara mull kvar. Dock ska man inte använda den som gödsel förrän efter två år. Det kan finnas bakterier kvar. Hur som helst: Inga illaluktande slangar, ingen panisk jakt efter fungerande sugtömmingsstation. enkel att underhålla, luktfri (faktiskt helt sant). Dyr att köpa: Ja det är den men en installation med porslintoa, slangar, septitank mm kostar också en hel del. Min mulltoa kostade ca 11.000 men det var värt vartenda öre. Sitter i en Albin Vega. En skitnöjd Thomas S
  6. Hejsan! Nytt Storsegel och ny rullgenua kostar idag ca 20.000 kr till en Albin Viggen. Har man fått båten nästan gratis så är 20.000 kr inget att bråka om. Bra segel är värdefulla. I alla fall när man seglar. Dock tyvärr inte när man ska sälja båten, då är det svårt att få tillbaka investerade pengar. Jag har själv seglat Viggen ett antal år och det är en underbart trevlig båt som seglar betydligt bättre än sitt rykte. Jag skulle absolut satsa på att skaffa nya segel. Det blir en helt annan båt, en mycket bättre båt med nya fina segel. Tips: Gå med i Viggenklubben! där finns det mycket kunskap och tips. Med vänlig hälsning Thomas S
  7. Hej Helge-Jonny! Jag har själv en Albin Vega. Jag började med en liten 18 fotare som byttes till en 24 fotare (Albin Viggen) och sedan några år tillbaka seglar jag en Vega. Några anledningar till att jag valde och fastnade för en Vega: - En fungerande klubb med mycket kunskap och erfarenhet, Tekniska tips, träffar mm. - Grundgående! Stockholms skärgård blir väldigt stor. Man kommer in på många ställen där andra båtar inte kan komma till. - Seglar bättre än sitt rykte! - Ståhöjd! I alla fall om man är kortare än 1.8 m. - Toa. - Inombordare (om den fungerar) - Oerhört prisvärd! - Långkölad. Kan gå på grund utan mer skador än lite märken i kölen. - Lagom att hantera som ensamseglare. Det enda negativa jag kan komma på är att det är väldigt svårt att backa dit man vill men det löser man genom att backa dit båten vill och sen lösa den vidare färden därifrån. Den Vega du har hittat för 10 000 kr verkar prisvärd (med tanke på utrustning och modifieringar). Kan du dessutom få inombordaren fixad så låter det som du kan få en riktigt fin båt väldigt väldigt billigt. Tips: Jag har bytt ut vattentoan mot en urinseparerande mulltoa. Dyrt = Ja. Kostar lika mycket som hela båten (ca 10.000 kr) men jag tycker det är värt det!. Lukar inte alls och behöver inte tömmas förrän efter sommarsäsongen, förutom urinbehållaren. Att byta ut en vattentoa med slangar, gemomföringar mm kostar också en hel del. Lycka till! Thomas S
  8. Hej! Ja jag vet att tråden är supergammal men jag lägger in ett svar ifall någon annan än ts och jag får samma problem. Jag har exakt samma symptom. Jag har felsökt i flera timmar och nu har jag (troligen) ringat in felet. Om jag kopplar ut eletronikenheten, den enhet som har larmlamporna för oljetryck, motortemp mm så startar motorn utan problem. När larmenheten är inkopplad så återkommer problemen. För mig så startade problemen precis som ts skriver men sen så vägrade motorn helt enkelt att starta. Dvs startmoton gick inte runt alls. Nu återstår nästa fas i mitt felsökande. Förhoppningsvis är det "bara" glapp i kontakten i värsta fall får jag ge mig ut på jakt efter en ny startpanel (13.000 SEK) eller en ny elektronikenhet (3.500 SEK). Båtreservdelar är svindyra!!!!! Kanske kan jag köra utan elektronikenhet om jag inte hittar en begagnad. Vet inte om det är värt att lägga så mycket pengar på en Penta 2020 i en gammal Vega från 1968. :-) Med vänlig hälsning Thomas S
  9. Halloj! Jag har en Volvo penta md 2020. Just nu får jag inte igång den. Startmotorn går inte runt. Startrelät bara klickar. Förmodligen elfel någonstans eller dålig kontakt. Hur som helst så är jag inte säker på att jag hinner fixa motorn innan upptagningen och inte heller innan winter is coming. I instruktionsboken för pentan står det beskrivet hur man ska tömma sjövattensystemet för att förhindra fryssprängning vid kall väderlek. På sidan därefter beskrivs hur man kan rengöra och konservera sjövattensystemet. Vad jag förstår så är det två helt olika sätt att förhindra frysskador på motorn varav den ena också konserverar motorn. Nu till mina frågor: Räcker det att tömma systemet för att förhindra frostsprängning? Om svar är JA på första frågan: Vad är det då för vits att konservera med glykol? Med vänlig hälsning Thomas S
  10. gladius

    Urladdade batterier

    Halloj! Cyklade ned till båten i morse. Mina förbrukningsbatterier ( 2x 75 Ah) var helt tömda! Batterimonitorn visade en spänning på 8,6 volt! Jag laddade batterierna fullt för en vecka sedan. Sedan dess har huvudströmbrytaren varit "off". Det enda som sitter inkopplat är solcellen med regulatorn, den mycket strömsnåla fläkten till toan som just nu dessutom är avstängd och själva batteriemonitorn (Victron). Jag fattar ingenting! Detta har aldrig hänt förut. Vad kan det vara som drar ut batterierna så mycket på så kort tid? Är batterierna förstörda nu? Med vänlig hälsning Thomas S
  11. Min uppfattning är att maringuiden tyvärr blir allt segare och segare. I alla fall med min dator: Win 10 och IE. Min bestämda åsikt är att det är all "j-vl-a" reklam som tar tid att ladda. Synd eftersom jag gillar alla kloka och intressanta forumsinlägg men nu börjar jag faktiskt på allvar att ledsna. Överväger att börja bojkotta alla sega sajter med mycket reklam banners såsom kvällstidningarna, vissa forum och framför allt alla dator "tidnings" sajter. En allt mer otålig Thomas S
  12. Vilken härlig film! Jag har funderat mycket på att filma min båt med drönare men är lite osäker på om man kan landa på en båt med fart. Hur gjorde ni? Landade ni på båten? I så fall hur? Jag har Albin Vega och tycker också att den seglar bättre än sitt rykte. Dock blir jag oftast omseglad, i alla fall av jämnstora och större båtar. Å andra sidan får jag oftast plats i naturhamnar där de "andra" inte ens törs tänka tanken på att ge sig in. Med vänlig hälsning Thomas S
  13. Hej igen! Under min semester har jag nu kollat in en mängd segelbåtar med självslående fock i många olika gästhamnar. Jag har bara sett en enda segelbåt där skotvagnens läge gick att justera. Detta betyder så vitt jag kan förstå att alla andra med självslående fock alltid seglar med skotvagnen i det ena eller andra ytterläget. Om man inte har större krav än så, antar jag att en rak skena fungerar precis lika bra som en krökt och därmed kan man spara många tusenlappar som man kan köpa något annat roligt för :-) Med vänlig hälsning Thomas S
  14. En rak skena borde väl då fungera bättre än en krökt? I alla fall om man inte vill hålla på och justera ändlägena. Jag tänker mig att en Vega inte har så stor nytta av att fintrimma skotvinkeln. Att få focken innanför främre undervanten torde bara det räcka bra. Så här skrev författaren av Vega tekniska tips nr 81, 1981: ".... Jag seglade i somras med en god vän - van tävlingsseglare - en sträcka på 18 M i vind 5 - 7 m/s, huvudsakligen kryss och halv vind. Endast 30 m skilde båtarna vid målet. Jag och min hustru hade det bekvämt. Någon gång emellanåt drog jag in eller släppte på skotet utan större kraft, medan vännen och hans hustru i Shipman arbetade ihärdigt med sin genua vid varje slag." Peter_K kanske trots allt har rätt, bättre att investera i något annat som ger mer valuta för pengarna. Tack för alla svar och synpunkter. Med vänlig hälsning Thomas S
  15. Halloj! Jag har en Albin Vega. Funderar på att montera självslående fock. Det är så jobbigt att slå med en stor genua i kryssen. Jag kappseglar inte! Tar mig fram utan stress och föredrar enkelhet och komfort före fart och trimmningsmöjligheter. Vegaklubben är en stor källa av kunskap och tips/tricks ihopsamlat under nästan 50 år. I ett tekniskt tips från 1981 så beskriver en Vegaseglare hur han monterade en rak skena framför masten tillsammans med en skräddarsydd själslående fock. Arrangemanget fungerade utmärkt enligt författaren till tekniska tipset och han seglade enligt egen utsago också jämnt med en kompis Shipman 28 med stor genua!! Nu till min fråga: Enligt uppgifter jag hittar om skenor till själslående fockar så ska de vara krökta och ha en radie av ca 95% av avståndet mellan mast och förtag. Varför det? Jag antar att den självslående focken hamnar i ytterläget av skenan och då kan den väl lika gärna vara rak! Om den Vegaseglare som monterade en själslående fock 1981 med rak skena fick allt att fungera så bra att Vegaklubben t.om tog in detta som ett tekniskt tips, då borde det väl kunna fungera lika bra för mig 2018. Om en rak skena skulle fungera på en Vega sparar jag mycket pengar. Eller missar jag något väsentligt? Ser med spänning fram emot alla kloka och bra synpunkter som man får i detta forum. Med vänlig hälsning Thomas Svärd PS Om jag monterar själslående fock kommer jag starkt också att överväga att investera i en rullgennacker monterat på mitt befintlliga peke DS
×
×
  • Skapa nytt...