Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

hampen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om hampen

  • Placering
    Kadett
  1. Har ny skruvat isär min solenoid, var rost å massa skit där. Rengjort å tycker allt ser ok ut, men den funkar inte ändå. Kan nån beskriva exakt hur den ska fungera, alltså nån som har skruvat isär och vet hur den set ut. Har 12 V innan å bra jordat, den skall ju dra om den får spänning men gör ej de, tycker ju inte den ser ut å va bränd men kanske är de ändå. Fårstår ej riktigt hur den skall kunna dra när bara skruvarna sticker rakt in å ej vidrör något, det vill säga att käglan ej far ner och leder spänningen till startmotorn.
  2. Vilken olja skall man använda till växelhuset? Johnson 70hk 1976 Och vart finns den å köpa? Tack på förhand
  3. Här är mitt schema, sätt in kablarna där dom skall va in 1 choke 2 ut in 3 tändlås 4 till 5 från in 5 stoppknapp 6 ut Svartgul?
  4. Ja det där vart man ej klokare av. Sökte ju ett elschema eller beskriving hur det skall kopplas. Kan ju säga att jag googlat en hel del men ej fått hjälp så vände mig hit. Är ingen hejjare på engelska
  5. Kom igen nu, vill ju veta vilka som ska ha 24V å vilka som ska byglas?? spelar de någon roll vart man s'tter den grova minuspolen från batteriet? Kom fan ej ihåg vart den satt
  6. Nu är jag ute efter elschema till min Johnson 70hk 1976, nån som har det att skicka??? Eller kan nån beskriva vad alla kablar är till? Menar nu dom 8 kablarna som skall sitta på täningslåset å annat då. Svart, Lilavit, Lila, Gulröd, Rödsvart, Brun,Grå,Svartgul Tacksam för svar
  7. Hur tar man reda på om startmotorn är ok eller skitkass?? Idag satte jag på batteri startkablar på startmotorn, men det blir just ingen fart på startmotorn den hackar sig fram. Har en 70hk -76 johnson. Jag tog då isär startmotor å såg att den va rätt skitig å massa smulor invändigt. Rengjorde så gott jag kunde. Kolen 4st var cirka 1,5cm långa å värkade OK men jag e ej så hemma på startmotorer. Kan magneterna slitas eller är det bara te å byta kol?? Tycker det skall va en jävla snurr på den för å få igång en 70hk. Tacksam för svar
  8. Jaha?? Men kan du inte förklara lite mer invändigt vad och varför ja ska göra det. För å kolla tändningen eller? Måste ha elschema framför mig för å kunna sätta mig in riktigt men förklara du snälla
  9. Hjälp, jag får ingen gnista på mina stift. Får ej tag i elschema så får fråga er Är en nybörjare på båtmotorer men vill lära mig så mycket som möjligt. När jag vrider på nykeln går startmotorn men ingen gnista, har några kablar som hänger lös, osäker vad dom är till. Skall kika dödmansgrepp imorn men är det ok vill jag ha hjälp. Om jag vrider på nykeln vart skall jag ha spänning då, på tändspolen eller? Måste reglaget stå på ett särskilt sätt http://www.blocket.se/dalarna/Reglage_OMC__Evinrude_Johnsson__29108755.htm?ca=3&w=3 ??? Använder ej nykeln på reglaget utan har separat tändningslås. Kan det vara nån kabel mellan reglaget/tändlåset och den röda relät filmen som är aa/felande eller är det så att går startmotorn så skall gnista finnas till resterande om nu allt i motorn är fungerande dvs tändspolar,cdi m.m
  10. Är det någon som har en manual/elschema till en Johnson 70hk 1976?? Min startar nämligen inte och skulle behöva lite hjälp, nån kanske har en sån motor och lust å svara på mina frågor?
×
×
  • Skapa nytt...