ostergaf
Medlemmar-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm ostergaf
-
Placering
Kadett
-
Tja, det varierar lite i skärgården, men på det stora hela funkar både elisa och sonera båda bra, sonera kanske snäppet bättre.... Så, skaffa ett teliasonera kort.
-
Ljuspetrolium, gärna ngt som är wallas godkänt. Vet inte om ni har Chrystal i sveariket men det funkar åtminstone....
-
Jag gjorde som så (om det var 100% rätt vet jag inte) att jag slipade lätt med sandpapper, eller så pass mycket att ytan blev skrovlig, tvättade med aceton och sen drog jag på topcoat. Det har åtm. härtills hållts fast....
-
Hejsan. Är detta aktuellt ännu eller har du ordnat det redan?.
-
Jag har en V8.a men startmotorn är säkert likadan. Hade loss min i veckan, och den satt fast med 2 bultar ( vill minnas att det var 13 mm skalle). Lite besvärligt att komma åt den men det går...lossa kablarna först och sedan den inre bulten så du kan hålla i startmotorn med andra handen när du skruvar bort den andra bulten.
-
-2,5, en jäkla blåst och snön vräker ner (Borgå,Fin). Tur att man blev ryggopererad ett par ggr för två veckor sen, så det enda man kan göra är att sitta vid spisen och elda, för ut har man inte något ärende med denna rygg, och faktiskt ingen inspiration heller. Båtgaraget som jag byggde i höstas står tillsvidare så inget orosmoment där heller, fast lite orolig blev jag i höstas i höststormarna när det blåste som fan en längre tid.. Håller 100% med harry, planering är A och O.....
-
Ålrajt, får tacka för åsikter. Jag antar att jag bildat en åsikt: laddar alla 3 batterier fulla, tar bort skorna och låter vara. Ska ju ändå gå ner till båten i vinter några gånger för att eventuellt göra ett som annat om inspirationen infinner sig i smällkalla vintern och annars allmänt kolla så då kan man ju slå på strömmen om man vill. Har båten på egen tomt på stranden så på det viset kan man ju göra som man själv vill och inte behöver oroa sig för vad andra tycker och eventuella regler. Batterierna lär ska vara köpta i fjol i slutet av sommaren så dom borde ju hålla över vintern och vara i gott skick.... Ska mäta i vinter spännignen och i vår så får man då sen se hur det går....
-
Har i båten en mobitronic 915-012tb. Jag tänkte låta landströmmen vara ikopplad hela vintern för att hålla batterierna laddade så man inte behöver ta bort dom... Är det smart eller laddar det som fan hela tiden? Man borde ju kunna ha på strömmen hela tiden utan att dagligen kolla att allt är OK!?!? Hur gör ni med era batterier?
-
Skulle påstå att den funkar, har åtm inte ännu märkt att den skulle gå upp och ner. Kolet är fast på samma sätt som på det gamla locket. Frågade av han som jag köpte den av; det finns två varianter, ett fjädrande och ett fast. Måste säga att det var riktigt skönt att koma hem igår efter ett veckoslut utan några som helst problem..... Hoppas trenden håller i sig ännu nästa veckoslut innan jag tar upp båten och framförallt hela nästa sommar.
-
Hej. en sista update om båten. I förrgår fick jag ju gnistan tillbax (både jag själv och båte). Den spann dock inte som en katt. Den gick på 5 burkar men jag tänkte att det bara var tändstiften som var sura efter allt malande i två veckors tid. Dock gick den inte bättre igår så jag böt idag även fördelarlock samt rotor och ställde tändningen. NU spinner den som en katt. Allt som allt: Nytt vattenavskiljningsfilter Ny packning till förgasaren Putsade alla filter på bränslesidan Ny tändspole Nya kablar & stift Nytt fördelarlock Ny fördelare Ny rotor Ska njuta ännu två veckoslut innan jag tar upp den. 2 veckoslut gick åt i motorutrymmet. Ha en trevli fortsatt höst.
-
Jepp, fastnade i punkt 3, gav ingen gnista. Hade ny tändspole så skippade 3b. Jag antog ju i frånvaron av gnista när man snabbjordade grön-vita kabeln att tändenheten kulle ha fel men tammef*n när jag fick lånat en nygammal enhet och det fortfarande inte gnistade blev man ju knäckt. Pga jobbet (som innebär lastbilshytt x timmar/dag) har jag inte läst nya tips under dagen men funderade att det ändå kan vara fördelaren som felar, eller rättare sagt hallgivaren. Fick då framtrollat en nygammal fördelare som jag böt när jag kom hem. Ville först inte starta så jag satt i dom gamla tändstiften (4st) som var torra och voilá, motorn gick. Justerade tändningen till ganska nära rätt och jag tyckte att motorn gick ganska bra. På tomgång ville den inte riktigt gå men kanske imorn när alla tändstift torkat(lite bättre blev det när motorn varmnat). Summa sumarum, efter mycket felsök och fantastiska tips hittades felet (skall vi hoppas) och felet torde liga i hallgivaren. Men en sak är säker, skall ta upp båten den 18.e eller 19.e och antingen i höst eller i vår skall jag förnya dom flesta strömkablarna och säkringsdosan under ratten för dom är inte riktigt som dom borde. Tack alla för alla tips. Vad man blir lite mera erfaren kanske även jag kan komma med smarta tips..... Tack
-
Köpte båten i mitten av juli. Saldo är trimplansmotor, drevmotor och nu motor... Trimplansmotorn skilde jag åt i atomer, putsade allt satt ihop och det funkar klockrent igen. Drevmotorn tog jag loss, mätade diverse ström och medan frun tryckte på drevknappen opp och ner så började den funka. Ouppklarat är ännu tändningen så båten startar för tillfället inte. Alltför mycket på så koert tid...
-
Fick låna en tändmodul idag eftersom den nya inte kommit än, men det hjälpte som inte. Ingen gnista. Varvmätaren levde igen ett eget liv så jag kopplade bort den, kände (igen) på rotorn men den verkar som hel. Mätte strömmen igen till spolen >12V. Mätte i kabeln som går från spolen till fördelaren, >12V men när man försöker starta sjunker det till ca 9,5V... Är det OK. När man försöker jorda kabeln som går mellan spolen och fördelaren kommer ingen gnista fast där är ström.... Tändlået tycker jag man kan utesluta eftersom det kommer ström till spolen.... Skulle iaf inte nöjt mig med gnistor som verkar utebli lite hursomhelst, utan alltså försökt lite till att fixa detta. Kanske ligger hela problemet hos tändenheten eller dess insignal? Mvh Thomas Om insignalen felar nåt borde ju det inte komma ström heller så långt som det kommer eller....? Fått många goda tips men om nån ännu har idéer var felet kan vara tages det gärna emot. Börjar på riktigt bli rådlös... Senast ändrad av ostergaf | 06 september 2010 | 20:36
-
jaha, fick låna en gnisttestare idag. Gjorde som schemat --> tändenheten sönder. Beställde en ny: 510€. Tur att hobby och fritid får kosta men lite surt...
-
Tack för den. Enligt det verkar det ju vara tändenheten. Tur att man har ett arbete som man har så man kan ringa nonstop under arbetstid.... Skall försöka hitta en att låna imorron för att försäkra mig om att det är den som felar innan jag köper i blindo. Hittade en webbutik som säljer sådana. Var ca hälften billigare än ja trodde: http://www.marineparts.fi/sv/Reservdelar/Mercruiser/Motordelar/Produkter/Tanddelar/1535-Tandmodul-5.0/5.7/7.4-87-96.html Finns alltså hopp ännu. Skall ännu avvakta med mekanikern samt fortsätta googla. tack