Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

Brunnsviken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    907
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

Brunnsviken senast vann den dag 22 Maj 2022

Brunnsviken hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

295 Expert

Om Brunnsviken

  • Placering
    Konteramiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag får för mig att tvätt och impregnering av kapell hemma är rätt jobbigt om man inte har mycket utrymme. Naturligtvis beroende på hur stort ens kapell är. Själv bor jag inte tillräckligt stort för att lyckas göra det här inomhus och utomhus har jag svårt att tvätta/torka utan att det blir smutsigt igen. 1800 för att slippa det omaket tycker jag inte är ohemult, men kanske inte billigt. Vänta bara tills du ser priserna för att laga kapellet, eller för den delen köpa ett nytt...
  2. Jag hade en gammal Sea Ray en gång. Båten i sig var helt okej om man bortser från alla ålderskrämpor och allmänna slitdelar som behövde bytas ut, men det var inte Sea Rays fel. Jag upplever att Sea Ray har bra rykte och att man får förhållandevis mycket båt för pengarna, även om det inte är något premiummärke. Chris Craft är en klassiker och du får betala därefter. Bayliner har väl däremot ganska dåligt rykte, om det är välförtjänt eller ej vet jag faktiskt inte. Övriga märken har jag ingen direkt uppfattning om mer än att flera av dem brukar köras av folk som ser ut som Jan Emanuel och/eller har en rätt flexibel uppfattning eller kunskap om beteende på sjön. Speciellt om de är stora och har kraftiga motorer. Väldigt fördomsfullt, jag vet, men alla fördomar har en gnutta sanning i sig. Fördomen stämde dessutom på mig, jag hade min amerikanare när jag var ny och okunnig på sjön 😂
  3. Kolla i FB-gruppen Buster boat owners om någon har liknande erfarenheter. Av det jag sett därifrån de senaste 5 åren så är det här ovanligt. Förklaringen som ligger närmast till hands är som andra skriver bottenfärgen och/eller krypströmmar. Edit: med det sagt kan det naturligtvis vara någon ovanligare orsak 🤷‍♂️ Apropå huvudbrytaren: länspumpen bör alltid vara inkopplad om du inte besöker båten ofta och länsar själv.
  4. Hrrmm... jag ska motvilligt erkänna att jag inte känt till detta och sannolikt tagit den västra passagen fler än en gång. Skylten har jag missat totalt och noten finns inte med på mitt digitala sjökort (tror jag), i varje fall inte väl synlig. Tur i oturen att jag brukar stanna i gästhamnen och inte fortsätta norrut. Tack för info @Mackey
  5. Jag håller med Eld här. Jag har en lång sträcka på väg ut mot Stockholms skärgård som är fartbegränsad först 8 knop, sen 12 knop, sen 5 knop. Fram till 5 kör jag i 7 knop hela tiden pga att jag däröver fram till planing får riktigt trist bränsleekonomi. Men man ser längs den sträckan att alla inte resonerar likadant...
  6. Håller 100% med! Mycket underskattat sätt att lägga till. Oslagbart när vinden drar iväg aktern från bryggan.
  7. Av ren nyfikenhet, vad är det specifikt som blivit sämre? Jag använder knappt Skippo själv pga att jag inte kan zooma in i gratisversionen. Tidigare använde jag ibland Eniro på sjön för att snabbkolla sjökort på mobilen, så att säga.
  8. Håller med om att plotter oslagbart eftersom både hård- och mjukvara är anpassat efter marin miljö. Också den dyraste lösningen, eftersom den i princip bara går att använda i båten och ofta är fast monterad. Platta eller mobil utmärkt som mycket billigare insteg, men där är ju hårdvaran inte alltid optimal pga mångsidigheten. Ytterst handlar det väl om hur ofta man är ute och hur mycket pengar man vill lägga på sin hobby, som så ofta i livet 💸
  9. Jag tror de flesta vågar det. Maringuidens forumanvändare är nog inte alltid representativa för den större massan båtägare. "Rutter och massa trams" tror jag är precis vad nyare generationer båtägare, mig inkluderad trots inte jätteung, vill ha. Att t ex se (någorlunda) uppdaterade priser på sjömackar är ju strålande. Förutsatt att de basala funktionerna funkar bra naturligtvis, precis som i alla produkter. Med det heller inte sagt att en enda app/produkt passar alla. Själv skulle jag bara navigera efter sjökort i nödfall. Och det är många år sen nu. Så oerhört mycket enklare med digitala sjökort på valfri enhet, men självklart ska man inte stå och falla med det.
  10. En teori jag läste nånstans och som jag tyckte verkade vara vettig, var att dels har utombordare lägre totalvikt (vid samma effekt, antar jag) och dels blir designen av båtarna enklare när man bara kan hänga på en motor i aktern istället för att göra plats för motorrum i skrovet, med allt vad det innebär för design av akterutrymmen. Sen har ju t ex Yamaha varit smarta och köpt båttillverkare för att få avsättning på sina utombordare: https://www.yamaha-motor.eu/gb/en/boats/by-brand/
  11. Nej, det tror jag inte man behöver göra. Däremot så ska man, precis som med utombordare, kolla att den servats ordentligt och helst få bevis på det. Jag har bara haft en enda inombordare, en Mercruiser från slutet av 80-talet, som hade en del lustigheter för sig. Båten var dock gammal och inte så välskött. Det ledde till slut till att jag köpte fabriksny båt med helt ny utombordare dels för att jag växte ur båten och dels för att jag blev less på problemen. Nuförtiden skulle jag inte våga chansa varken med äldre utombordare eller inombordare, men det beror också på att jag är en rätt dålig mekaniker och vill att allt funkar felfritt när jag ska ut.
  12. Sebago Docksides funkar fint för mig. Tyvärr köpte jag fel storlek senast för ett år sen, så om någon vill köpa mina 42.5 i stort sett oanvända så hör av er. Vit sula med bra grepp på hala stenar. Jag missade sista returdatum så nu står de bara där i sin kartong. Jag skulle tydligen ha 43 för att de skulle sitta bra.
  13. Båten är 5,2 m lång. 50 hk motor på den kommer att bli trögt med 6 personer. 2 personer inga problem, kanske inte 4 heller. Med 6 personer kommer nog två att få luta sig framåt i fören för att den ska plana 😅 Står här att 30-70 hk rekommenderas på den. För 6 personer bör du definitivt ha 70. https://www.sokbat.se/modell/grisslan/520-s
  14. @Davidd Kane har helt rätt. Jag tänkte som du med min första båt. Ville inte lägga så mycket, köpte en gammal amerikan med inombordare. Om du inte gillar att meka bör du se till att köpa en båt där motorn är max 10-15 år gammal. Båtar lever dessutom ett hårt liv på sjön även om de bara ligger still, saker rostar och torkar och krymper. Oavsett ålder på motor så se till att det finns bevis att den servats ordentligt. Du måste fundera vad som är viktigast av att ta 6 personer, att sova i den, och att vara minimalt med mek/service. Vill du ha alla tre så tittar du på en båt för åtminstone 250 kkr. Kanske det dubbla. Mitt eget äventyr med den billiga, äldre båten som jag la oerhört mycket tid, pengar, svett och tårar på slutade med att jag köpte en helt ny istället. Framförallt för att uppnå det där med ”minimalt med mek och service” där min gamla var motsatsen. Att köpa en billig båt blir dyrt i längden, speciellt om du inte är händig.
  15. Vilka solglasögon och vilken linsfärg tycker ni är bäst på sjön? Jag använder Ray Ban Aviators sedan många år tillbaka och är ganska nöjd med dem. Neutral lins och polariserade. Dock har jag märkt att jag tycker det är svårt att se framförallt gröna farledsmärken på håll. Det kan förstås bero på att närsyntheten blivit värre med åren, men färgblind är jag inte iallafall. Finns kanske en linsfärg som ger bättre kontrast än Aviators, vad säger ni?
×
×
  • Skapa nytt...