karl_andersson
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm karl_andersson
-
Placering
Kadett
-
Nu har vi fått fart på gasolen i köket. Det var bara att hålla inne på full låga ett tag till (ca 30 sek) så kom gasen. Sedan var det en knapp som man ibland är tvungen att trycka på för att det ska fungera som det ska. Den sitter mot gången i båten mellan plattorna. När man använt gasolen och stängt av så måste man trycka på den för att det ska fungera igen. Nu blir gästerna glada då de får kaffe på morgonen! Men startknapparna fungerade inte utan vi var tvungna att använda tändstickor, finns det något bra sätt att få dem att fungera igen? Mvh Karl
-
Hej! En sjömil/distansminut/nautisk mil är 1852 m. Så 1 km är = 0,54 sjömil. (1 knop = 1 sjömil/timme.) Vad jag som amatör läst mig till borde din båt inte dra mer än ca 1,5 l/sjömil vid blandad körning, dvs 0,81 l/km. Någon får rätta mig om de röstar på högre förbrukning. Om den skulle dra det så skulle du komma 14 km på ca 11,5 l. Du får räkna på det lite själv nu när du vet siffrorna men det låter som den drar väldigt mkt. Powertrim är när du sänker och höjer motorn/drevet. Någon vet nog bättre än mig hur mycket propellern spelar in men motorstyrkan låter ok. Mvh Karl Edit: Kom på att om du vill räkna ut hur många sjömil du åker så kan du använda eniros sjökort på http://kartor.eniro.se/ och dra den linje som du brukar åka med hjälp av Rita och mät som finns till höger i webbläsaren när du fått fram sjökortet. Senast ändrad av karl_andersson | 04 augusti 2011 | 16:53 Senast ändrad av karl_andersson | 04 augusti 2011 | 17:05
-
Hej! Har nu bara kört vår båt (28 fot, motor V8 7,4l 310 hk) en helg men märkte direkt att det bara finns två lägen: ett vid 5-7 knop och ett vid 25-26 knop (ca 3700-3800 varv/m) som för båten låter ekonomiskt. I helgen körde vi 60 distans där vi låg i antingen 7 eller 25-26 knop och gick väl upp i planing ca 4-5 ggr. På den sträckan beräknar jag att förbrukningen var ca 2l/distansen. Låg väl i planing ca 70% av sträckan och puttrade ca 30%. Sedan kan jag inte bedömma om den drog minst distansen vid 25 eller 7 knop. Men om jag drog den över 7 knop så började motorn väsnas betydligt mer och insprutningen (?) eller liknande började låta och det enda motorn då ville och önskade var att få upp båten i planing. Vi kommer att använda vår båt i direkt anslutning till öar och liknande och kommer i stort sett hela tiden ligga runt 7 knop och lägre. Jag förklarade också det för säljaren och han sa att det går bra att puttra på men att det ibland kan vara bra att ta upp båten i planing. Frågan är hur ofta som är ibland? Skrovet borde ju bli renare också ju snabbare man kör.. För oss kan det väl inte vara ekonomiskt att ta upp båten i planing om vi bara kommer att åka ca 5-10 distans * 2 per dag? Dessutom är det så många kobbar, grund och skär så den enda chansen att ta upp den i planing är i farleden och där kommer vi inte att åka så mycket. Trådskaparens förbrukning låter ju väldigt mkt, om jag inte räknat fel så är det drygt 7l/distansen (?). Här är i alla fall en film om Eco-driving: http://www.upptackbatlivet.se/tv-eco-driving.aspx Mvh Karl
-
Nej, det pyser ingenting i köket. Det pös till lite grand har jag för mig när jag vred på vredet på övertrycksventilen. Jag får helt enkelt stå och hålla in knappen vriden några minuter så får vi se om det börjar pysa något och sedan ge låga. Är rätt säker på att ledningen var tom innan vi satte in den nya tuben eftersom båten stått på land okt-juli och gasoltuben vi bytte in var tom och urkopplad när vi köpte båten.
-
Tack för tips. Har för mig vi provade det men kan hända att vi inte höll vredet intryckt tillräckligt länge. Ska man vrida av vredet vid övertrycksventilen i ankarboxen när man använt köket klart/inte ska använda båten på några dagar? Är det något mer som kan vara bra att tänka på? Vi har en GasSafe så litar på att den varnar om det är läckage eller så.
-
Hej, (Har försökt leta efter liknande tråd men inte funnit någon). Efter första helgen i båten är det oerhört många knappar och dylikt som man ska börja få koll på. Vi har fått igång det mesta men när vi bytt gasoltub (2 kg) och kopplat in den i fören (sitter i ankarboxen) så får vi ingen låga i köket. Det var ingen gasol i den förra tuben så vi kan inte veta om den har fungerat innan vi köpte båten heller. Vi har vridit på ett svart vred vid gasoltuben i fören och hittat ett rött vred under köket men vi får ingen låga när vi vrider om till låga på köket och trycker på startknappen. Det lyser en liten grön lampa när vi öppnar upp spishällen så det verkar som den är på/ska fungera. Är det någon knapp/el som behöver kopplas på för att få det att fungera? Har en gasolgrill hemma men där är det ju bara att vrida på gasen från tuben, öppna grillocket, vrida om till låga på grillvredet och sedan klicka på startknappen. Men har förstått att det är lite lurigare än så på en båt.. Har surfat på forumet och kollat på fogas.se men inte blivit något klokare så jag hoppas att någon här kan komma med ett gott råd. Vad jag kan se med mina amatörögon är anordningen lik den i bifogad bild. Det enda vredet i fören jag hittat är den som är vid den orangea övertrycksventilen (t.v. på bilden). Den tuben (läckindikator?) som är svart och röd upptill som är t.h. på bilden har jag inte sett till vad jag vet, inget som gick att vrida på i alla fall. Båten är en Maxum 2700 SCR (-00). Tack på förhand för er hjälp. Mvh Karl
-
Hej, Jungfruturen i helgen för att köra ner båten till hemmahamnen var på 60 distans. Efter ca 5 distans la plottret av och vi såg inga prickar att följa (och papperssjökort hade vi inte för den första biten då det enligt uppgift skulle vara enkelt att följa leden att vi hade plottret..). Till slut fick vi igång plottret och fann att vi var mellan två öar och skulle ta oss genom dem för att komma tillbaka till farleden. Vi körde lungt i 5 knop men sen sa det bang! Som den nybörjare jag är kände jag inte plottret tillräckligt så jag hade för mycket utzoomat så grundet syndes inte. Vi kunde vicka loss båten som stod lätt på grundet och sedan köra iväg. Ingen skada på drev eller propeller vad vi kan ana (det är väl om bogpropellern fått sig någon törn), men ska nog lyfta upp båten snarast för att se om det blivit några skador i kölen. Sedan backade jag in i en brygga igår så att det blev en gelcoatskada precis över stripen på styrbord sida. Känns ju som att det bara kan bli bättre, men för tillfället känner jag mig som en något usel båtförare. Har tagit förarintyg så jag borde förstått bättre än att snåla in på ett papperskort den första biten och bryggistötningen är ju pga ett hjärnsläpp. Som Harry skriver så känns det ju oerhört pinsamt och onödigt när man kör så illa så att passagerarna åker med upp på ett grund och i en brygga då man som förare är ansvarig för en trygg resa. Men annars gick det bra första helgen och jag hoppas på att det inte är några större skador under vattenlinjen och att vi kan laga gelcoat-skadan på något hyfsat sätt.. Någon som har erfarenhet av att köra på grund i 5 knop med en 3 tons båt med bogpropeller? Som det känns när jag kör så är det inga problem och bogpropeller svarar som tidigare (svårt att säga i och för sig då jag bara provat den en gång tidigare vid provkörningen..). Mvh Gröngöling-Karl
-
Återanvänder denna tråd. Jag och min fru kommer med största sannolikhet att köpa en motorbåt de närmsta veckorna som är 8,5 * 3 m och väger knappt 3 000 kg. Då vi inte har erfarenhet från en så stor båt tidigare funderar vi lite på hur vi ska lägga till när vi endast är två stycken i båten, vid naturhamn framförallt. Grejen är den att båten har ett ankarspel fram men inget bak (!). Hur kommer det fungera rent praktiskt, har ni några tips på smidiga lösningar? Och i vilka lägen ska/kan/bör vi använda oss av ankarspelet fram? De som haft båten tidigare har klarat sig utan ankarspel bak så det kanske fungerar även för oss.. Tråkigt om vi ska börja svära över att ett ankarspel saknas det första vi gör (har som sagt inte haft så stor båt tidigare så jag kan inte uppskatta vilka ev. problem vi står inför). Tack för era tips. Mvh Karl
-
Hej! Har ni några tips på vinterförvaringsplatser i Östergötlands skärgård? Båten bör helst stå förvarad inomhus och måste lyftas och sjösättas på plats då båten är 8,5 * 3 m. Då vi inte har någon vagga eller liknande är det bra om det ingår/kan hyras. Sedan är det bra om det finns personal som kan hjälpa till med att konservera motorn etc. (ev. höstservice om det inte gjorts innan förvaring). De platser jag hittat än så länge med inomhusförvaring är: - Gryts Varv (pris 500 kr/kvm exkl. upptagning/sjösättning - tillkommer med 500 kr/ton). - Gryts Brygga (pris knappt 400 kr/kvm inkl. upptagning/sjösättning). - Grännäs Marina i Valdemarsvik (har inte fått pris än, inväntar offert). Priserna är angivna inklusive moms, förstår inte varför de jag pratat med uppger priser exklusive moms när de pratar med privatpersoner... Har ni tips på bryggplatser i Östergötlands skärgård som erbjuder el vatten är det också uppskattat. Alla tips och information som kan vara till nytta uppskattas. Tack på förhand. Mvh Karl
-
Hej tack för era svar. Bennybanan: jag vet att inte V8or är det bästa men de båtar vi letar efter innehåller oftast sånna tyvärr. det är bra att jag får ett hum bara. båten i övrigt är perfekt. Det jag mest tänkte höra mig för är så att vi inte ska backa på köpet pga att motorn har några år på nacken och missa en väldigt fin båt pga det. Någon som vet vad limpor knän kostar att byta till denna motor?? tack för era svar. M.v.h. Karl
-
Hej Jag undrar vilken livslängd en Mercruiser V8 5,7l årsmodell 1994 har på ett ungefär? Funderar på att köpa en amerikanare, 24 fot, där det sitter en sån på. Enligt information har motorn gått 100h i USA i bräckt vatten mellan -94 till - 03. Sedan gått på Västkusten från -03 till i år (-10) ca 2-3 v/år. Info om motorns skick: Servar den själv varje år.olja. filter, stift mm. Ända felen som jag haft. Bytte Startmotor 08. Laddrelät bytt 06.bytt övre packbox i drevet 08. Limpor och knän är 7 år gamla. brukar hålla Ca: 10år. Tacksam för era svar och om det är något mer som ni tror behöver bytas inom kort utöver limpor och knän. Undrar också vad limpor och knän kostar till samma motor och var man får tag i dem. M.v.h. Karl Senast ändrad av karl_andersson | 20 augusti 2010 | 20:29