Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

Thell

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Thell

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Ni som är lite insatta. Vart kan jag finna Tillverkningsnr samt Registernr på min nyinköpta Ockelbo DC 21. Är lite grön på vattenfarkoster. Vore kalas med lite stöd. Tack på förhand! //Michael
  2. Strålande, tack. Låter som en sak som kan passa mig
  3. Har fått höra att, renovera en knopmätare med propeller under (som i mitt fall är trasig) alt montera en med trycklogg i akter är inget man gör nuför tiden. De blir sällan rätt visning iallafall. Däremot rekommenderades jag att montera en GPS med knopmätare och flödesmätare för att få koll på ekonomin. Min fråga blir då, (till er mer erfarna) Vilken typ och modell ska man sikta på? Båten är en Ockelbo DC 21 från 78. Tanken är att den blir lite retro renoverad. Alltså behålla så mycket som möjligt av det tidsenliga men uppdatera det tekniska. Men eftersom det sitter en V8:a i den är jag rätt så intresserad av förbrukningen vid olika belastning och varvtal, baserat på packning såklart.
  4. Som helt ny på sjön så är detta intressant läsning. Ockelbo DC 21 - AQ290A/280 Varv 3100 ca 26-27 med 3 pers o halvtank, torde vara någon form av marchfart Varv 4500 ca 35-36 med 3 pers o halvtank, torde vara någon form av full fart Men enligt spec på motorn så ska fullt ligga på mellan 4700-5200. Är detta att rekommendera eller ska ja vara nöjd? Har inte kollat förbrukningen men ja vill mest ha: fort upp på plan - hyfsat march som nu - ok ekonomi (vilket jag kommer märka nästa säsong) edit: Med GPS såklart Senast ändrad av Thell | 15 september 2010 | 21:36
  5. Hej, Tänkte passa på att meddela att detta forum har varit till stor hjälp i mitt båtval. Även om jag suktat efter en Ockelbo DC 21 sedan många år. Skulle vilja ha lite inputt. #1 - Det sitter två batterier i aktern. Kopplade via en sådan standard strömställare. 1, 2 eller 1 2. Varför har man inte som i bilar, ett relä som laddar ett batteri när motorn går automatiskt istället? (där man kan köra lanternor, stereo etc och enbart använda det ena till att starta med) #2 - Storleken på trimplanen. Det sitter idag ett par som är ca 15-20cm djupa. Kan man sätta på längre? för och nackdelar? #3 - Måla om skrovet. Är det korrekt att typ pensla eller rolla, är det inte bättre at spruta och få en glatt yta för mindre friktion mot vattent? #4 - Vad ska man kolla efter för färgval till botten och resten av båten. Typer? Märkningar? etc Det kommer säkert mer när det väl börjas vankas upptagning och viss renovering invändigt.
  6. Hej, Nu är det till 80% klart vilken DC 21:a jag köper. Dock vill ja byta motor. Har span på en AQ271c. Vad har man för drev/prop på en sådan undrar jag? Idag sitter det en VP 145 / VP 280.
  7. Hej, Helt grön i båtvärlden och på jakt efter en bra första båt. Har skumamat igenom era inlägg och insett att en Ockelbo DC 21 är en strålande första val, men även ett bra alternativ i längden. Var ute och provade en 73:a med AQ140 motor och tyckte den va trög och håller med om att en V motor är nästan ett måste för min smak. Har åkt jänkare i 10år och tänkte ta mig ut på vattnet nu istället men vill inte tappa känslan. Min fundering: Mercruiser 4,3 MPI V6 eller Mercruiser 5,7 (94:a) - Vad är viktskillnaderna på dessa motorer? alt 1 har 225hk alt 2 har 260hk. Är inte i behov att racerfart men vill kunna ha hygglig ekonomi runt 25-30 knop marsch. Alt 2 verkar något billigare i inköp. I exempelvis en DC21 med VP145 verkar det sitta ett 280 drev. Vilka modifieringar behövs för att klämma i en motor som jag angett ovan? ps. Era tråder har hjälpt ohyggligt mycket, hoppas svar här ger samma tips ds.
×
×
  • Skapa nytt...