Propeller bör väljas efter belastning på motorn vilket innebär att man ska utgå från hur tungt båten normalt är lastad. Att välja propeller mmed lite för mycket stigning gör att motorn måste jobba hårdare vilket innebär sämre bränsleekonomi. Grundtipset tycker jag är att försöka uppnå toppvarav när båten är lätt lastad. Då planar den bra även med lite mer last och du kan dra ner lite på varvtalet när du åker lätt och fortfarande hålla god fart. Ett tips är även att en förändring av stigningen med 1 grad (upp eller ner) innebär ca 150-200 varv i skillnad på motorn. Ta med dina båtdata till en riktig propellerverkstad så kan de garanterat hjälpa dig på bästa sätt och de seriösa erbjuder även bytesrätt ifall det inte skulle bli rätt. Lycka till!
Det är en jättetrevlig båt som överträffar mycket. Mkt robust, gott om plats (de fällbara bänkarna gör att man kan lasta mkt/få plats med mkt. Går mkt bra även i lite grövre sjö. Såg att det finns en mkt välutrustad till salu på Blocket just nu :-)