-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Decca
-
Placering
Kadett
-
Utmärkta gds tips, tackar! Blir putsa och spackla i veckan, tvätt vax och målning i helgen. Så kanske hon guppar på tisdag
-
Tack för svaret, det var lite så jag resonerade också. Har bokad sjösättning om ca en vecka, så har lite kniven på strupen här kan man säga Vad tror du om att slipa/skrapa upp det lösa, och bara "kleta" epoxispackel? Samt slipa lite innan bottenmålning. Alltså skippa Epoxiprimer... Den vill väl gärna härda nån vecka innan målning eller har jag fel?!
-
Är också i startgroparna på att göra samma reparation, liknande skador. Lutar åt epoxispackla efter lite slipning och aceton tvätt. Bottenmålning på det... Någon med annat förslag? Vill inte ägna en månad åt detta, utan nödfixa snarast och i värsta fall göra om bättre nästa vår
-
Decca började följa Nybörjare söker reparationstips
-
Komptestet var perfekt, och nu går hon som hon ska igen! Bytte även tändspole och drog lite nya kablar som inte var i bästa skick. Lite finjustering av förgasaren kvar bara, men tuffar på nu annars! Verkar ha varit en kombination av förgasare samt gamla tänddelar, så allt är bytt och funkar fint nu. Tackar för alla tips och råd!
-
Tänkte göra ett nytt komptest på måndag. Det senaste (innan byte av alla tänddelar) var riktigt bra! Drevet testade jag flytta upp ett hål förra sommaren, men då blev vinkeln för hög och sämre resultat. Vad har du för drev, och vilket hål ligger din inställning på isåfall?
-
Uppdaterar lite vad som sker: Ventiler justerade, var hyfsat okej innan. Runt 0,50 alla. Bytt: stift,kablar,rotor,brytare,kondning,lock. Tändningen på 9-10 grader tomgång, ändras dock inte med varvökning. Slängde på en annan förgasare också och justerat den eftersom. Nu går den hyfsat fint och kommer upp strax över 4000 varv. Kört ett bra tag och inget bludder på högre varv längre! Men den är mer svårstartad nu och behöver pumpas med reglaget. Tenderar att gå lite varm efter ett tag på tomgång, samt vandrar lite upp å ner. Tändspolen känns oerhört varm också, den är dock inte bytt! Trycker även lite olja ur locket på ventilkåpan.
-
Har haft isär fördelaren och märkte att en fjäder till vikterna hade lossnat. Sattes på plats samtidigt som jag bytt alla delar (lock,stift,rotor,kondning mm) Tycker den låter lite jämnare men fortfarande ingen ändring av graderna på högre varv. Testar nog byta hela fördelaren ifall något är galet med denna. Justering av ventiler imorgon samt lite annat meck
-
Tack för länkarna, ska kolla på dessa om det det blir byta! Lutar åt det oavsett... Luftskruven var jag på förra sommaren, testat olika inställningar men utan direkt förändring. Händer knappt nåt alls faktiskt. Min mekaniker är fullbokad annars hade jag gladeligen betalat och tittat på Får testa vidare så länge.
-
Tar liv i denna då jag inte haft tid ta tag i detta. Har hunnit kolla grundtändningen, och den ligger som den ska enl manual på ca 9-10 grader. Får dock ingen ändring på 2000 eller 3000 varv, utan samma 9 grader?! Tillägger att just tändning inte är min starka sida Är inne på att testa brytarlöst system, men då bör väl fördelaren vara schysst, eller? Känner inget direkt glapp från den. Nåt jag kan kolla efter för att bedöma skick? - glömde att ettans stift nu ser väldigt torrt och ganska rött ut, övriga tre ser normala ut...
-
Låter som det får bli en ordentlig genomgång på tändsidan då, och hoppas det ligger en massa varv gömda där Ska kolla ev glapp i fördelare också... Tackar för alla tips, kommer uppdatera tråden så fort något sker. Patrik; hoppas du får ordning också, fråga gärna i denna tråd om råd! // Magnus
-
Jag försökte kolla storlek och stigning på proppen förra sommaren, men siffrorna är borta... Den är 13 tum men osäker på stigningen. Hade vart intressant testa med annan stigning, men först tändinställning. Hoppas du får rätt snurr på kärran med nya proppen då!
-
AQ115 är helt klart i minsta laget för denna typ av båt, igentligen.Men verkar ju finnas flera som kör på samma spis som jag, och klarar uppåt 20-25 knop, sen kan ju såklart skicket på dessa gamla motorer variera kraftigt! Men den har planat förrut och då vid 11-13 knop, med lite hjälp av tripmplanen. Dock har jag aldrig fått upp den i mer än kanske 14,5 knop, och då runt 3600 varv. Så jag hoppas få hitta några hundra varv till som bör finnas där Ska uppdatera så snart jag fått kontrollerat tändinställningen. Vad kör du för storlek på propeller på din AQ140 då? Plana vid 19-20 knop låter sent tycker jag, borde lägga sig tidigare, åtminstone med trimplan om du har dessa?!
-
Tändinställning är det som står näst på att göra listan, så oklart hur den står. Vet inte i vilket skick fördelare och tändspole är, jag har ännu bara bytt rotor och fördelarlock. Kan det ligga mycket varv och kraft dolt i en felaktig tändinställning tro? Den snurrar annars på förbaskat bra tomgång och låga varv, men vid gaspådrag så tar det stopp! Tackar för tipsen
-
Skönt när det ordnar sig så enkelt. Har bytt stift och tändkablar för 2 år sen, men kan ju testa byta stiften igen. Har bytt packningssats och rengjort gasaren typ 3 ggr, så är inne på strul med tändningen... Inställning ska göras så fort som möjligt. Kompet är bra och jämnt också! Man blir lite frustrerad men får testa sig fram del för del antar jag.
-
Hej I min Nimo 22 sitter en aq115 och VP100 drev som strular lite. Jag får inte ut mer än typ 3600 varv och max 12 knop om det lutar nedförs och inte blåser Har den rekomenderade proppen på tror jag. (typ 13/11 eller nåt). En del åtgärder är gjorda av andra skäl också, bränslesystem, pump, stift, packningssats till förgasaren mm. Motorn är hel renoverad 2010 och har inte gått mer än ca 30 timmar sen dess. Dock har jag inte justerat tändningen och undrar lite om felet kan sitta där?? Den suckar och brölar vid hårdare gaspådrag men märker en viss skillnad när jag justerar förgasaren, men går bara justera till en viss gräns. sen bluddrar den och nästan dör! Sitter en enkel Solex gasare på som verkar schysst, men kanske kan vara den som behöver bytas? Har haft kontakt med flera som har samma båtmodell och samma motor/drev. Dessa gör mellan 22-25 knop på runt 4200-4500 varv, så känns som att jag saknar en massa kraft?! Tacksam för ideer och förslag på hur jag går vidare! //MD