Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025

kennyplesner

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om kennyplesner

  • Placering
    Kadett
  1. Hej alla kunniga forummedlemmar! Jag har bytt växellådsolja på min utombordare och allting har gått fint hittills. Nu är det så att backen är otroligt svår att få i. Framåt och neutral är inga problem men för att få i backen så måste man snurra på propellern eller axeln som går upp i motorn. Gör man det så hoppar backen i till slut. Kommer det vara så här även när jag satt ihop den och motorn går? Någon som vet vad detta kan bero på eller det är så det brukar vara? Mvh Kenny
  2. Hej igen! Ja, jag menar propelleraxeln... Ursäkta att jag inte använder rätt termer men jag är nybliven båtägare... Jag provade snurra på den och propellern snurrar utan att axeln rör sig. Om det nu är så att det är propellern som är kass, vad kan jag då räkna med i pengar att få det utbytt hos ett en firma? På ett ungefär...? Är det kanske något man kan fixa själv om man är hyfsat tekisk på övriga grejer...? Tack på förhand!
  3. Hej igen! Var ute och kände på den och det gäller båda hållen. Jag märkte att den muttern som håller fast allting satt lite löst. Jag spände den med en skiftnyckel så hårt jag kunde och då funkade det! men... Efter lite snurrande så började den slira igen... Men nu känns det som att muttern fortfarande sitter hårt... Innebär det att muttern kanske behöver bytas? Hur hårt kan man spänna den?
  4. Trött som jag är glömde jag skriva frågan... Ska man kunna snurra på propellern utan att axeln upp till motor snurrar när den ligger i växel?
  5. Hej! Jag håller på och meckar med en gammal yamaha utombordare från -84. Själva motorn går klockrent, däremot är jag lite osäker på hur pass bra drevet (eller vad det nu heter) . När motorn ligger i neutral kan man snurra propellern utan problem eller motstånd. När jag lägger i en växel och snurrar på den så känner man hur den hugger fast och snurrar drevet uppe i motorn. Men... Det känns nästan som att den slirar lite för ibland snurrar man på propellern utan att det snurran uppe imotorn... Det känns som den bara slirar eller glider runt istället... Hoppas ni förstår vad jag menar och har ett enkelt förslag på lösning.. Tack på förhand!
  6. Hej! Har en liten fråga angående att koppla in el i båten. Jag har tänkt mig att koppla in en strålkastare och ett ekolod på ett 12 V batteri i min motorbåt. Förbrukningen är väl digt låg. Strålkastararen använde 0,55 W och ekolodet vet jag inte riktigt vad det förbrukar. Men eftersom det inte är mer än detta jag ska koppla in, behöver jag bry mig om tjocklek på kablarna då? Det kommer som längst vara två en och en halv meter kabel mellan batteri och inkopplad pryl. Vad säger ni? Har det någon roll vilken sorts kabel jag använder? Tack på förhand!
  7. Hej på er. Jag har efter att letat igenom hela(!) forumet efter tips och tricks inte hittat det jag söker, därför ställer jag frågan själv... Lite bakgrund: Jag har nyligen införskaffat en båt med en Yamaha motor som är från -84. Gubben jag köpte den av har ingen kol har jag förstått. När jag testade att starta den så kom det ingen skvallerstråle. Han erbjöd sig att byta impellern på den och så är gjort. Trots det så är det totalt stopp och motorn blir varm när man kör den. Lite felsökning så hittade jag utloppet av vatten efter det passerat motorn och det flödar fint från den slangen och ända ner till insuget vid propellerna. När jag lossade denna slangen så var det fullt med gult gegg som när det torkat är stenhårt. Min gissning är att det är saltavlagringar som legat i många år i rören.Stoppet är då i en nippel som går ner i själva skalet, se bilden jag bifogat. Nu kan jag köra motorn med slangen lös och då sprutar det en fin stråle vatten från slangen och motorn blir inte lika varm. Fråga 1. På riggen har jag ett utblås för avgaser och jag antar att det även är skvaller hålet, hur kan det komma lite, lite vatten det hålet även när slangen är lös? Finns det fler inlopp av vatten? Innebär det att det kan vara stopp på fler ställen eller är det lilla vattnet som kommer endast kondens från avgaserna? Fråga 2. Kan man dela skalet till motorn utan att behöva dela själva motorblocket? Precis under plattan som motorblocket sitter på så är det en skarv som sitter ihop med bultar. Jag har nämligen provat med ståltråd, piprensare med mera ocjh lyckats gräva ut skiten två centimeter ner tills röret böjer sig åt sidan, så jag hade behövt dela detta på något sätt eller om ni har något tips på hur jag kan försöka rensa kanalerna på fler sätt!! Tack på förhand
×
×
  • Skapa nytt...