amplifly
Medlemmar-
Innehålls Antal
53 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm amplifly
-
Placering
Löjtnant
-
Hej, jag söker diverse delar till rorkulten på en AP250. Har ett par krokar ute men frågar här också. Någon som har grejer hemma för omgående leverans?
-
Crescent 500cc (35-45 hk) har en fast tändplatta så den ändrar inte tändningen dvs är helt oberoende av gaspådraget.
-
Så vitt jag vet så är det fasta hög och lågfartsmunstycken på Crescentmotorerna så den enda justeringen som finns är tomgångsblandningen. Jag skulle satsa på att ta bort den svarta luftburken om det behövs ett rikare luftflöde. Skulle det hjälpa motorn att varva ur så kanske det räcker med att göra ren den. Jag fick dock förklaringen att den svarta luftburken tillkom på förgasarna med tillhörande plaströr för att luftströmmen blev störd av svänghjulet utan och det var vanligt att motorerna brölade vid kraftigt gaspådrag därav.
-
Kan bara hålla med om attdet är perfekta trakter att testa sig fram och skaffa sig haverierfarenheter i, brukar dock hålla mig lite mer söderut på näsfjärden, där hsr jag till och med tappat masten på en stortriss en med snabb bogseringsassistans som följd.
-
Koomer faktiskt inte ihåg men jag tror att det är fabrikat Morse. Fråga efter enkelt universalreglage för utombordare och prislappen så får du nog tag på det.
-
Modellen jag använder nu finns bl.a hos Marinshopen i Älvsjö för c:a 7-800kr om jag inte minns fel. Kan tänka mig att de flesta marinbutiker har det eller något liknande universalreglage på hyllan. Hittar liknande fast lite dyrare grejer vart jag än söker faktiskt. http://www.bryggan.nu/ http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=95530
-
NGK B6HS är bara ett exempel på stift som är jättevanligt till båtmotorer och mopeder mm men som har mer eller mindre utgått hos mackarna. Man har görna en hel radda fyrpack v-line till allehanda moderna bilmodeller men jag har svårt att se hur dessa kan gå åt. Nu i detta fall så är det NGK BUHX som jag var intresserad av att få tag i, mest för att nörda mig då det rekommenderas som det absolut optimala till min båtmotor. Pratade med KGK idag och de säger i alla fall att hela deras sortiment skall finnas på Autoexperten, så i morgon blir det upp till bevis. Beträffande biltema så skulle det vara kul att kunna tolka deras stift, blir mest trött av att leta bland alla bilmärken i deras listor.
-
Vart går man idag för att hitta någon som är välsorterad på tändstift? Har börjat inse att t.o.m vanliga stift som NGK B6HS t.ex. börjar bli hårdvaluta på bensinmackarna.
-
Jag har kört mina archimedes 25 35 och 55hk med vanliga morse reglage. De går att ställa slaget på så att de drar växeln ordentligt.
-
Ta bort en tändhatt i taget från stiften och se om det blir någon skillnad, dock med motorn avstängd varje gång du rör kablarna annars kittlar det fint :-).
-
Är du säker på att den vekligen går på alla cylindrar? Jsg har haft samma egenheter på både 35 och 55 hk och i båda fallen har jag kunnat härleda det till att den har tappat gnista på en cylinder. En anna teori om det handlar om för lite bränsle kan vara att den får för snål bränsleblandning pga för hög oljeinblandning. Ju mer olja desto trögare flyter bensinen och då blir det inte tillräckligt. En archimedes/crescent från 70-talet klarar sig gott och väl på 2% inblandning, och din motor har dessutom en förgasare med fasta munstycken vilket gör att man inte kan justera för att kmpensera trögheten i bränslet.
-
Din motor är samma som volvo penta 600 och nya delar till dessa är sällsynta idag. Det finns två typer till dessa motorer, den ena är utformad som en bilstartmotor med en solenoid som sitter fast monterad på startmotorn och den andra är mer utombordarkonventionell med ett relä som sitter monterat separat. Jag tror att du ska ha den senare, och i så fall så finns det lite nu och då på tradera. Om din motor är av äldre typ med solenoid så har jag en över.
-
Jag står i ev och spekulerar på ovan nämnda båt och skulle behöva lite tips som underlättar bedömningen av båten. Jag har mest erfarenhet av mindre motorbåtar med utombordare samt segelbåt med inombordsdiesel. Finns det några typiska klassiker på en snipa som kan få en till synes perfekt och pedantskött båt att bli mitt livs sämsta affär? Har varit ute och provåkt en sväng och den enda reaktionen som fick mig att fundera lite var att vid ett visst varvtal någonstans i det lägre registret så dunka slog det rejält i båten men vid t.ex tomgång eller marschfart 1500 varv så gick det mjukt och behagligt. kan det vara nån bussning eller dylikt som borde bytas?
-
Kanske en skum fråga, men jag har ett powerhead Vp/Archimedes 35-45hk som jag får gnista från endast om jag roterar svänghjulet moturs, vilket är unikt för just detta då alla utombordare jag någonsin meckat med roterar medurs. Jag vet inte mycket mer om detta powerhead än att jag fick det på köpet när jag köpte två andra 35hk, och att det ser ut att vara i förvånansvärt bra kondition utan korrosion. Det är vidare bestyckat med cdi-tändning samt enkelförgasare. En annan detalj som skiljer detta åt från alla andra 500cc Vp/archimedes jag har sett är att bränslepumpen har en vattenavskiljarkopp monterad på sig och inte det vanliga runda plastfiltret. Någon som kan hjälpa till med identifiering samt tänkbar orsak till rotationsriktning?
-
Detta tror jag definitivt på, och även jordbruksmaskinerna hade nog levt kvar som volvo bm och stått sig bra mot dagens jättar.