kahuna
Medlemmar-
Innehålls Antal
110 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
4 NeutralOm kahuna
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag plockade isär och monterade ihop igen. Har tyvärr inte kört båten utan bara kört motorn vid bryggan, men den varvar till max och går jämt och fint (dock på "friläge"). Den övre packningen var den som spökade, den hade liksom lämnat spåret en bit i det övre metallfästet (med slanganslutningarna i) och tryckts ner i mellanrummet i grovfiltret. Det såg ut som man hade tryckt ner packningen med en skruvmejsel. Antagligen har det suttit lite snett och sen när man kört med hög last har mer och mer av packningen hamnat ur sitt läge, det är min enda förklaring. Så jag antar att det kommer funka att köra båten som vanligt igen
- 10 svar
-
- 1
-
jag har bökat med precis detta på min Volvo Penta MD2030. Jag hade problem med att motorn (efter byten av för och finfilter) tappade varvtal när man försökte köra över 2500 rpm. Dessutom gick det alltid att släppa ut luft vid finfiltret efter varje körning, så den drog "tjyvluft". Felet var ena packningen på förfiltret (den övre) hade hamnat fel. Det kan ju vara något sådant även i ditt fall. Kolla att alla packningar sitter rätt. Nu vet jag inte hur det ser ut på Vetusen, Kan du öppna förfiltret ovanifrån och hälla i diesel (Racorfilter?) eller är det samma idiotiska CAV filter som VP kör med? En sak som underlättar handpumpandet vesäntligt är om du fyller filtren med Diesel så gott det går innan du monterar dem på plats, det sparar lätt 30 minuters pumpande.
-
Det gick bra att köra 2 timmar igår på ca 2200 rpm. Ville inte körs hårdare pga vädret och riskera motorstopp. Men hur hårt kan/ska man dra bulten som håller förfilter och vattenavskiljare? Den är ju inte kraftig direkt... Misstänker att det kanske finns ett litet läckage där. Man ser ingen diesel som droppar, men torkar man runt grofiltrets övre packning så får man lite lite väta på pappret. Men jag har dragit med hylsnyckel och vet inte om jag vågar spänna mer och göra gängpaj.
-
Jag har dragit åt och det har i alla fall blivit bättre. Kan ju vara så att monteringen av förfiltret och dess packningar blivit lite snett? Om problemet kvarstår idag när jag ska köra lite längre kanske det är nästa steg?
-
Hej, bytte förfilter och finfilter på min penta md2030 och efter mycket kämpande med luftning går motorn stabilt på tomgång. Körde minst 20 minuter vid bryggan innan jag åkte hem. När vi skulle ut idag så fick vi vända tillbaka då motorn inte varvar mer än 2000 rpm och dessutom tappar den varv (ibland återhämtar den sig). Jag luftade igen vid finfiltret och det kom ut en del luft. Drog ut igen och båten gick bättre, men fortfarande samma problem. Luftade ytterligare en gång och luft kom åter igen ut. Körde en vända till och det går nu att varva ordentligt över 2000 rpm men varvtalet darrar till emellanåt. Har inte luftat något mer idag men ska prova imorgon. Låter detta normalt? Eller drar det tjyvluft någonstans? Kan man behöva lufta 4 gånger? Motorn går hur stabilt som helst på tomgång och under 2000 rpm.
-
Hej, i dessa orostider har jag funderat på vad som krävs för att göra båten lämplig att bo längre perioder på och kanske segla över atlanten. Jag är en van skärgårdsseglare men har aldrig gjort några långa passager så det är så klart något jag måste förbereda mig själv på. Men jag har seglat sedan barnsben och har en bra grund att stå på. Båten i fråga är en Bavaria 36 och jag har ingenting i båten utöver standardutrustning förutom en 55W solpanel och VHF radio. De första sakerna jag tänker på är att kunna tillverka eget dricksvatten samt att införskaffa mer solpaneler och batterier. Även globala sjökort (Digitala och analoga). Om vi börjar där, vad rekommenderas för Watermakersystem? Vad behöver man tänka på när det gäller el, vilken typ av batterier är lämpliga för långfärd som kräver minimalt med underhåll och är driftsäkra? Finns så klart massor med andra grejer man behöver förbereda båten och sig själv med för en säker långsegling, men vatten och ström är fundamentalt, så vi börjar där. DIskussioner om reservdelar, livflottar osov kan vi ta senare :)
-
Nu är problemet löst. Beställde en ny förgasare på Amazon, den kostade 329 kr inkl frakt. Ser precis ut som den gamla och passade perfekt. Dessutom passade jag på att byta bränsle till akrylatbensin. Motorn går nu som en "klocka". Ska se om jag kan få liv i den gamla förgasaren också
- 21 svar
-
- 2
-
Gnistan ser bra ut. Jag hade inte jordat stiften ordentligt när jag testade. Det blir bra gnista med både det nya och gamla. Angående bränslepumpen, eftersom det är självfall från tanken och förgasaren har flottör som reglerar flödet, vad gör ens pumpen för nytta?
-
Jag är med på hur du tänker. Jag tänkte mer på att jag vill få igång motorn så snabbt som möjligt och beställa en grej för 30 spänn, så var det inte den, så ska man beställa nästa osov. Kan ju gå ett antal veckor innan man är igång. Därför tänkte jag om man skulle byta några andra billiga prylar som det eventuellt kan vara
-
tänkte byta denna packning när jag ändå håller på och felsöker. Är det några fler packningar/membran man bör byta när man ändå håller på? Tänker närmast på vad som brukar vara de vanligaste feklällorna? Membran i bräsnslepump? Packning mellan förgasare och flottörhus? Förgasaren sitter på en Tohatsu 4Hk 2 takt (modellnamn M4C) Wahlborgs marina verkar ha allt i reservdelsväg, Tänkte vara effektiv och byta sådant som är lika bra att byta när man ändå är där och river. Det är väldigt tydligt nu att motorn gå igång lätt, svarar dåligt på gas och efter någon minut rusar varvtalet för att sedan dö. Spelar ingen roll vad man gör med gasreglaget
-
Men hur många ställen kan det komma tjuvluft på. Kollade packningen noga innan jag monterade tillbaka förgasaren. Finns det fler ställen?
-
Jag funderar på att köpa en kinaförgasare för några hundringar, det kan det ju vara värt. Ska kolla efter tjuvluft i morgon.
-
Min pump sitter på förgasaren, finns inget mellan denna och tanken. Har plockat isär förgasaren igen och plockat loss flottören. Allt ser bra ut. Nu är motorn lätt att starta och verkar inte flöda över på samma sätt. Men den svarar knappt på gas, bluddrar Och dör. Ibland rusar varvtalet utan att jag gör något, sen dör den. Det måste vara något med soppatillförseln, men vad...
-
Hej, tack för tipset. Har hållit på lite med motorn nu på förmiddagen och det är uppenbart att motorn får för mycket bränsle. Den går igång lätt, men efter bara 10 sek dör den och det rinner ut bränsle ur ett litet hål på förgasaren ovanför luftintaget. Öppnade boxen på förgasaren där bränsleslangen går in, inget ser trasigt ut men det måste vara där membranet du nämnde finns? Sitter 2 tunna membran där inne, ska man försöka byta dessa? Vem säljer sånt här i Sverige, eller ska jag köpa en ny kinaförgasare för 350 kr på amazon?
-
hej, har kört en sväng idag helt utan problem. När vi skulle köra igen så startade den bra men så efter En minut så bara sjönk varvtalet, så dog den. När jag provade starta igen så kom det ut mycket bensin i vattnet. Funderar på om det är så att den får för fet blandning. Hur justerar man detta? Det verkar finnas en skruv på förgasaren med en fjäder som mothåll, är det den som justerar blandningen? Skruvar jag den helt in så kan jag vrida 2,75 varv innan det tar stopp. (Har skruvat ut den igen 2,75 varv). Om man tar in den 0,5 varv, får man en magrare blandning då, eller är det utåt den ska? mvh