Gå till innehåll
fredag 27 december 2024

Denkis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Denkis

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. På jakt efter en finnmaster 68dc. Har hittat en nu men det sitter en yamaha 175hk på den istället för den mer vanliga 225 eller 250hk. Jag är ute efter en familjebåt som klarar någon enstaka natt ute för två vuxna och tre barn 5,6,9år. Tänker ingen racerbåt, men vill ju att den ska gå smidigt och lätt i vattnet med inte för slö motor med mkt bränsleförbrukning Någon som har erfarenhet av F68 dc med 175:an? https://www.blocket.se/annons/stockholm/finnmaster_68_dc/99597150
  2. Jag har en manuell länspump som sitter på min Shipman 28. Det tar runt 20 minuter av ihärdigt pumpande utan motstånd innan det tillslut börjar kännas att den pumpar upp vatten från kölsvinet. Säkerhetsmässigt inte detta inte ok. - Någon som vet vad detta kan bero på? - Sitter en vit slang på pumpen (se bilder) kan detta vara avluftning och medföra att det är dåligt tryck i slangen? - Någon som känner igen pumptypen och var man kan få tag i en reperationssats till denna? Tack på förhand alla båtvänner!
  3. Hej alla, Det sitter en Yanmar YSB8 i min Shipman 28. Det finns en slang som går ner till propelleraxeln som det är någon sorts olja i, är det någon som vet vilken typ av olja/fett man ska fylla på här? Det borde vara lättflytande för att den ska kunna rinna ner genom den smala slangen. Se bifogad bild Mvh Senast ändrad av Denkis | 17 augusti 2011 | 14:14
  4. Hej Har problem att hitta friläge/neural på min yanmar YSB8. Gränsen mellan back och fram är hårfin; friläget är alltså mkt litet. Inga problem annars att växla, men propellern snurrar i stort sett alltid åt något håll. Någon som haft samma problem? Kunskaper om orsak och möjliga lösningar mottages mycket tacksamt!
  5. Förbereder nu för vår första vårrustning med vår Shipman 28. I höstas upptäckte jag att fogen/spacklet mellan köl och skrov var dålig med stora sprickor och bitar som hade lossnat. Jag har slipat bort den gamla fogen (glasfiberspackel tror jag) men har inte fått bort resterna efter någon form av mjukfog helt. Detta arbete återstår nu på vårkanten. Nu till mina frågor: - Hur noga är det att få bort all gammal mjukfog? - Någon som har något tips på bra mjukfog som håller länge och kan läggas på vid kallare temperatur? (ska sjösätta på valborg) - Kan man måla direkt på fogen med bottenfärg? Tänkte använda självpolerande färg Eco cruiser Tack på förhand Denkis Senast ändrad av Denkis | 19 mars 2011 | 16:54
  6. Det blev en Shipman 28 från 1977. Hann bara med två kortare seglatser, men än så länge är jag fantastiskt nöjd.
  7. Det sitter en Yanmar YSB8 i den Shipmanfrån sent 70-tal jag kollar på, men har läst att även den ska vara lättmekad.
  8. Hej tack för era svar. Precis som du säger siktar jag på att hitta en välutrustad båt som kan kosta lite mer. Tittar just nu på en av de senare modellerna som har fina segel och bra utrustningnivå. Som vanligt är motorn ett stort frågetecken då den är 30 år gammal och sjövattenkyld. Om man inte öppnar motorn är det ju helt omöjligt att veta om den är sönderrostad eller har andra fel som kan komma att kosta stora pengar. Jag funderar på om man kan plocka ur motorn direkt när man har köpt båten, innan något händer och lägga lite tid och pengar på att få den pålitlig. Känns inte bra att inte veta skicket på den och hela tiden måsta vara rädd för att den ska haverera. Jag antar att man kan göra mycket själv om man läser på lite och har gott om tid. Det kan väl inte vara så komplicerat att gå igenom en liten diesel? Ett annat alternativ är att bara låta den vara så länge den går bra och underhålla den på sedvanligt sätt. Sedan ta eventuella renoveringar löpande. Vad tycker ni? Tack för många bra och värdefulla svar hittills! Denkis
  9. ja, jag har bestämt mig för en Shipman, jag tycker att Accenten är lite för trång. Annars är det en jättefin båt som seglar fint.
  10. Jag lägger stor vikt vid sötvattenkylning och renoverad motor. Vad säger ni andra om att ha en motor som är konverterad till sötvattenkylning? Finns några risker/negativa aspekter?
  11. tack för bra svar! Jag funderar på att anlita en besiktningsman, men tycker att det är för dyrt. Mellan 6-10.000kr skulle han ha, det blir ju 5-9% av inköpspriset om man betalar runt 115.000kr. Hur resonerar ni andra när ni köper en 30 år gammal båt, anlitar ni alltid en besiktningsman?
  12. Hej Jag är på jakt efter en Shipman 28 och undrar lite om årsmodellerna och prisbilden. Det är stor prisskillnad på tidigare och senare modeller, är det någon som har koll på var gränsen går? Är det vid 1973-1974? Vad anser ni att man under hösten ska betala för en senare årsmodell (1976-1979) med renoverad motor med sötvattenkylning men gamla segel? I övrigt en välutrustad båt men ej bottenmålad de senaste åren. Tack på förhand
×
×
  • Skapa nytt...