Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

perellert

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om perellert

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för tipset, skall kolla detta omgående! Jag tror oxå att det är ett skitfel och att det har med strömförsörjningen att göra....skönt om det är ett så enkelt fel! / Perellert
  2. Hej, någon klurig som har tips om var man börjar felsöka när varvräknaren beter sig konstigt? Vet att frågan varit uppe tidigare, men problemet är att vår varvräknare/timräknare kan stanna på ex 1600 V och timräknaren stannar på det sist uppmätta, just nu 109,5 tim. Sedan spelar det inte någon roll om man gasar upp eller drar ner på tomgång, den står där den stannat. När jag vrider av tändningen står den fortfarande på ex 1600 V. Däremot kan den vara OK nästa gång, men fryser igen efter en stunds körning. Motorn är en Yanmar 3H4JE, d.v.s. en trecylindrig diesel 40 hk, med ca 120 tim gångtid. Kan det vara ett strömproblem? Fick hjärtat i halsgropen för ett tag sedan, då oljetrycksmätaren gick ner till noll, men inget larm hördes. Olja fanns och motorn gick som en klocka. Detta har dock inte upprepats, men varvräknaren måste jag åtgärda, men hur? Tips? / Perellert
  3. Hej, en liten undran...har precis bytt olja/filter och kört igenom en 50/50 blandning glykol/vatten i sjövattensystemet (sötvattensystemet har ju redan glykol) på min Yanmar diesel trecylindrig med beteckningen 3J4HE och låter impellern sitta kvar, men skall jag köra igenom en fetare blandning diesel genom spridarna (10% oljeinblandning) och/eller ta ur spridarna och fylla cylindrarna med några cl olja? Novisen vid spisen...
  4. Hej, har en Yanmar 40 hk trecylinders Yanmar från 2006, och skall nu vinterkonservera för första gången. Motorn är sötvattenkyld och skall naturligtvis kolla fryspunkten på glykolblandningen, men även sjövattenkylningen måste väl köras igenom med en glykolblandning? Impellern tas väl bort EFTER att ha kört igenom glykolen, eller hur? Annars finns det väl ingenting som drar igenom glykolblandningen? Eller räcker det att tappa ur kvarvarande vatten i sjövattensystemet, utan att köra in glykol? (tänkte iofs göra både och) Undrar novis...
  5. Inga som har något tips???? Hej, är ny på detta fenomenala forum, och ny även som motorbåtsägare. Köpte nyligen en Bella 703, en pensionärsbåt med en 40hk Yanmar diesel och max 9 knop. Allt frid och fröjd, så långt, men vid senaste trippen med båten, så har varvräknaren stannat på 1000Varv/h trots gaspådrag och även när jag stängt av motorn och slagit av strömmen. Såg fenomenet en gång förut, då jag stoppat motorn med stoppknappen, och vridit av nyckel/strömmen lite väl fort. Däremot om jag väntade jag ett tag innan jag vred av nyckeln och lät larmet tjuta ett tag, då gick varvräknaren ner till noll. Kan tillägga att även motorns timräknare, i varvräknaren stannade på aktuell tid, men nu är displayen helt tom. Har ryckt lite i inkommande kablar/kopplingar bakom instrmentpanelen, och sprayat med 5-56, men icke.....vad kan orsaken vara, oxidation, eller kan det vara något allvarligare? Båten är sparsamt använd och i skick som ny, hade gått ca 73 tim på timräknaren, och båten är från 2006. Tips emottages tacksamt! / Per Senast ändrad av perellert | 11 augusti 2010 | 08:01
×
×
  • Skapa nytt...