Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

ChillyWhite

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ChillyWhite

  • Placering
    Kadett
  1. Absolut skulle man vilja ha alla fördelar som finns i en båtklubb med ström, vatten osv, men skulle också vara trevligt med en allmän brygga där det är lite mer liv och rörelse, med fiskare och flanörer som går runt. Tycker det är lite tråkigt med dessa instängslade båtklubbar där folk tittar på en som om man ska stjäla när man kommer för nära land eller sjövägen. Sen så är jag väl mer inne på en lite enklare båt och bara man låser fast båt och motor på rätt sätt så ska det inte vara några problem med stöld eller att båten driver iväg, som jag förstår stjäls de flesta på egna bryggor där folk invaggas i lite falsk säkerhet av att båten är nära deras hem och det är ljus i fönstret och därför inte använder klass 3 som är det som gäller. Sen nästa hinder är väl köerna på 2-4år, såvida man inte har kontakter, tjatar eller köper båt med båtplats som ingår (trots att det i de flesta klubbar inte är okej)
  2. Hur gjorde du sen, sitter själv och funderar på samma sak, dock med en mindre brygga.
  3. Efter att ha läst de svar som har hänvisningar till paragrafer och länkar så kommer jag fram till att det är tillåtet att sätta ut en brygga utan bygglov bara den är liten (inte 12 båtplatser enl. rättsfall) samt är lägre än 50cm ovanför markytan. Samt att kommunen inte kan kräva att bryggan ska tas bort då förseelsen räknas som så ringa (man förstör ju inget och alla kan ju använda den) Sen gällande bryggor som är på mark som ägs av kommun, stat, organisation och företag som inte använder den alls eller i begränsad omfattning kan användas av vem som helst även att ha båten där hela sommare bara man håller lite kolla på att ägarens bruk av bryggan kanske ändras. Finns säkert 5-10 000 såna bryggor i stockholm. Självklart ska man ju inte anända sig av silja lines brygga även om den är tom eller brygga för passbåtar eller liknande. Ovan gäller även bryggor som är byggda på privat mark så länge det inte finns någon koppling till den privata zonen samt även bryggor byggda med servitut från kommun eller linkande. (Servitut kan aldrig användas för exclusiv nyttjanderätt) Sen i mitt närområde har jag hittat kommunal mark där det finns brygga utmärkt enligt kommunens detaljkarta men bryggan saknas och det borde ju vara guldläge att då sätta ut en brygga på 8x2m, så finns det tips på var man kan köpa en brygga för att bogsera dit
  4. Till 535GT Att tillfälligt förtöja vid annans brygga är ju en formulering som dykt upp någonstans och sen har återupprättats i broschyrer om allemansrätt i utbildning för förarintyg i början på sjökortet och överallt, dock är det en formulering som inte har någon som helst koppling till verklig lag. Finns ett prejudicerande dom i kammarrätten där ett forsränningsföretag upptog hel kaj och bryggor ägda av vattenfall med bilar, gummibåtar som skulle blåsas upp möta upp turisterna, hålla lite utbildning osv, och vattenfall menade att det störde deras verksamhet, men med stöd av allemansrätten så vann det kommersiella forsränningsföretaget då den grundliga rätten för alla att kunna bruka vårt land är så mycket starkare. Däremot är lagarna gällande egenmäktigt förfarande mycket tydligare så att försöka avhysa någon eller lossa någons båt är däremot en verklig förseelse. Sen får man ju set till att använda klass 3, kedja, lås och infästning så ska nog båten bli kvar om inte någon sågar ner trädet, men det är ganska stort. Kollade med försäkringen och gäller det i en naturhamn så gäller den runt ett träd. De hade inga specifika krav.
  5. Ingen som ge sig in och ha åsikter på punkt 1-5?
  6. Låt oss titta på lite olika specifika exempel och ser vad vi kan komma fram till, och är det någon riktig jurist som kan ge sig in i leken vore tacknämligt, själv har jag bara gått en liten juridiskt grundkurs i usa. Finns ett antal aspekter som inte är helt tydliga. 1. Allemansrätten på land & vatten som ej är definierad utan får ett ramverk efter hand som domstolmål sker, bland annat fick ett forsränningsföretag rätt att bedriva sin verksamhet på vattenfalls bryggor trots deras protester om att de störde deras verksamhet. 2. Då den som byggt bryggan inte äger någon del som bryggan är fäst vid, för en rätt till att bygga behöver inte ge rätt till ensamrätt 3. Finns det regler för användande av kommunala bryggor och bryggor på kommunal mark som kommunen inte använder och av vilken typ är de. 4. Vad har kommunerna för Policys, vid överträdelser. Vid sökning så hittar jag bara fall där folk med gott om pengar har byggt jättebryggor i betong och verkligen ändrat kustströmmar och djurlivets förutsättningar. Men även i de fallen så verkar det som det i slutändan blir överenskommelser och det är alltid tal om konsekvenser men de verkar helt utebli. Vad gäller i dessa specifika fall tror ni? 1. Man äger en tomt fram till 20 meter från vattnet och sista 20m ägs av kommunen som man inte arrenderar, inte har servitut eller någonting. Och då anser jag att den personen som bor där inte har mer rätt att bygga en brygga där än vem som helst. Men låt säga att tomtägaren 10m bort då bygger en brygga alltså på kommunens mark och allmän plats och där allemansrätt gäller. Vad gäller då? Jag anser att ingen kan säga att den äger bryggan eller har rätt att hålla någon borta från den och där får jag medhåll från reglerna för strandskydd och allemansrätten. Dock bör kommunen ha rätt att plocka bort den om de vill. Precis som en koja i skogen. 2. En person som bor i lägenhet 200 m från vattnet bygger en brygga i en undanskymd del av en skog. Låt oss säga att han bygger en enkel brygga av sten och virke han plockade från strandkanten. Jag anser att den personen och vem som helst kan använda bryggan. Samma här bör kommunen ha rätt att plocka bort den om de vill. Eftersom jag anser att fall 1 sker med betydande frekvens och är vedertagen att göra i samhället utan konsekvens så anser jag att det inte är helt fel att göra fall 2 i mindre skala, bara det sker diskret och med hänsyn och respekt. Rent samhälleligt så är det en väldigt lite överträdelse. 3. En gammal ångbåtsbrygga som ingen använder på kommunal mark. Kan vem som helst använd den? Här har jag ingen aning vad som egentligen gäller Den jag tänker på hade senast trafik 1919. 4. Om man bortser från bryggor vad gäller om att långtids ha sin båt med en kätting runt ett träd. Då undrar jag vad säger lagen på riktigt. Det finns några anvisningar som inte är riktiga lagar om att man max får bo viss tid i båt per plats, precis som tältning, men intentionen med dessa anvisningar är mer för polisen att ha något att stå på för att kunna avhysa, luffare, bärplockare eller vad det nu kan vara som bosätter sig. Men här handlar det inte om boende utan om parkering. Har försökt hitta någon lag men hittar ingenting alls om det och då är det väl allemansrätten som gäller och som också saknar tydlig definition utan säger ” Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten” Allemansrätten har endast rättsmål att gå på som prejudikat och det finns inget i närheten. Jag anser att det inte borde finnas några lagliga hinder mot att parkera som ovan. 5. Enligt ovan om det finns regler mot punkt 2, 3 & 4, men vad gör sen kommunerna åt det, för som jag ser det så är det vanligt förekommande och om kommunerna inte bryr sig så länge det sköts diskret så vill jag också ha möjligheten att vara diskret som i Norrtälje, eller som i karlstad att man betalar 400 per år för sin svarta båtplats. Jag betalar gärna. Skulle gärna vilja ha svar på fall 1-5 och gärna med hänvisningar till lagtexter eller liknande. Långa texter leder ofta till att folk hackar ner på smådetaljer men försök undvik det utan hjälp mig istället med att få fram korrekta svar på mina frågetecken. Senast ändrad av ChillyWhite | 08 augusti 2010 | 04:15
  7. Svar till 535GT Ja den här mannen är sann och klarar mig riktigt bra i samhället-tackar för frågan. Visst jag är entreprenör och tenderar att tänka lite utanför boxen jag förstår att många störs sig på det det är ju mycket lättar att gå igenom livet med devisen det vet ju alla eller som Thailands kung hänvisar till inför varje val det vore bättre om alla tyckte lika så skulle det inte bli såna oroligheter i samhället Visst han har helt rätt samtidigt så otroligt fel. Angående svartbryggorna i Norrtälje. Inge snack om saken att 10 hemmagjorda bryggor efter varandra precis utanför bebyggelsen på kommunal tipp eller på andra undanskymda platser är just svartbryggor. Kolla på flygbilder på hitta.se så kan du själv gissa vilka som är svartbryggor. Sen kan du söka på google på svartbrygga så får du upp tror det var karlstad som vill att alla som har sina båtar på svartbryggor ska betala en årsarrende på 400:-. Där är det uppenbart att de är mer eller mindre tillåtet och kommunen försöker få till en policy i ärendet. Sen finns artikel om att Nacka kommun efter att ha tittat på flygfoton var chockade över antalet svartbryggor. Visst ska jag kolla in i att försöka få till tillstånd att få använda kommunal brygga som ej används, eller att få låna mark att bygga brygga men vill ändå veta konkret vad som gäller. Starta en förening och skaffa medlemmar har jag nog tyvärr inte tid med, har fullt upp med att driva mina företag.
  8. Jag kan inte se någonstand där jag uppmanar till intrång på mark/strandrätt ej heller att bryta mot lagen. De jag försöker få fram är vad som faktiskt gäller i denna fråga där det som jag förstår så är regelverket mycket bristfälligt, och jag tar upp exempel på att svartbryggor antagligen är mycket vanligt förekommende även om man kanske inte uppfattar det så. Samt att rent juridiskt bör alla ha rätt att utnyttja den. (om ett par grabbar bygger en koja i skogen så kan de faktiskt inte säga att de äger den trots att de själva har köpt virket och byggt den, och vem som helst har självklart rätt att gå in i kojan, och besittningsrätten gäller endast bostäder ej kojor och bryggor) I norrtälje finns ett exempel vid inloppet till staden där ett antal villor har tomter som alltid sett ut att gå ända ner till vattnet och de haft stora bryggor både här och där som till synes har hört till tomten, men vad som nu hänt är att kommunen anlagt cykel och gångbana längs med vattnet och då blir det väldigt tydligt att det är svartbryggor. Och även om de skulle ha servitut till att få ha brygga så är det endast användanderätt och det faktiska ägandet till bryggan på allmän plats aven om man själv betalt den ej tillhör betalare. Och jag skulle jag tro rent juridiskt kunna användas av vem som helst. Försöker dock få verklig klarhet i vad som gäller. Själv är jag inte intresserad av andras bryggor även om jag skulle ha rätt att använda dem, men då det antagligen är vanligt förekommande med svartbryggor (bara i norrtälje stad så är det säkert 40-tal svartbryggor och det är fler än de riktiga bryggorna byggda på egen eller arrenderad mark). Så jag undrar vad som gäller och kanske kan jag också skaffa en brygga utan att bryta någon riktig lag. Så inte hålla på och anklaga om intrång, brottslighet och att kalla mig oseriös. Kom med ett inlägg baserad på fakta som hjälper tråden framåt istället. Då detta borde intressera väldigt många, då nu rådande system av båtplatser ofta styrs av orimliga priser eller tilldelning mer baserad på kontakter än på hur länge man stått i kö trots att föreningarna får arrendera området av kommunen till högst subventionerade hyror. Så eventuellt så är svartbryggor inte alls det utan de är bara bryggor utan ordet svart före och är utrymme på allmän plats till allas förfogande. Och vore det inte trevligt om det vore så, vilket det kanske är och det skulle nog göra många här på forumet lyckliga. När jag först satte ut den här tråden gjorde jag det på fel forum, därav att jag skapade en i rätt forum och den gamla är nu borttagen.
  9. Har sett att det finns några båtar i undangömda delar av Solna med en kätting runt ett närliggande träd så jag undrar. Vad gäller rent praktiskt om man skulle ordna en egen båtplats eller helt enkelt sätta ut en brygga vid en undansgömdskog där ingen störs. Alltså i verkligheten vad gör kommunen om de alls bryr sig och vad får de göra. Överträdelsen i sig borde ju vara i klassen som att gå mot röd gubbe. Ringde solna kommun talade med 3 personer och till slut kom de fram till att båtärenden så borde jag tala med Pampas Marina för det var det som kom upp om de sökte på båt i deras interna telefonbok. Det bör dock vara mer eller mindre okej, då mängder med tomter som vetter mot vattnet där faktiskt sista 3 eller 5 metrarna mot vattnet fortfarande ägs av kommunen och nog har de flesta ändå brygga, så svartbryggor är väl antagligen väldigt utbrett även om det ser okej ut när det är nedanför ett hus. (Dessa bryggor bör då också vara helt okej för alla att använda precis som för de boende i huset.) Finns väl ett 20-tal i Brunnsviken, Solna. I Norrtälje finns mängder med svartbryggor inne i norrtälje om än på lite undanskymda platser med tillhörande områden som blivit båtuppställningsplatser som funnits så länge jag kan minnas (över 20 år) och kommunen har nog valt att inte bry sig. När det gäller bilar så även om man står helt felparkerad en månad i sträck så kan man inte bara plocka bort bilen hur som helst utan det finns regler och paragrafer som talar om förfarandet för att informera ägaren osv, men med båtar verkar det inte vara mer otydligt. Så vad gäller, och om mer eller mindre okej, vem vill bygga en brygga i brunnsviken med mig.
×
×
  • Skapa nytt...