Efte att ha läst ditt svar så blir jag rädd faktiskt. Vågar man över huvudtaget köpa begagnat med tanke på den lilla rätt (obefintlig) man har gentemot säljaren. Det är ju ändå säljaren man litar på, i alla fall när man har mindre kunskap i motorer som då jag har. Du vet, utbytt motor, ser mycket rent och fint ut. Provkör motorn på land med kylning på muff. låter väldigt bra, Tycker mig kunna höra när en motor låter bra resp dåligt, startar lätt osv, säljaren pedant viket jag inte kan i fråga sätta i alla fall inte med tanke på hur båt o motor ser ut. -98 är ju inte nytt! En känsla av att alla saker tillsammans gör förutsättning för klipp. Testade att torka ur påfyllingslocket och körde en sväng på ca 1 timme lugnt, och som tidigare jämna motorvarv så släpper den i oregelbundna intervaller, inte mycket men ändå. Luftinsuget flamskyddet kommer det ånga ifrån, så pass mycket så det blir kondens och droppar ner på motorn. säkert totalt nån dl. Kondensdroppar samt lite beigekladd på gängorna i påfyllnadslocket. Vad jag då förstår så är där läckage nåronstans och vatten kommer in i oljan. Ja som du förstår så är mitt motorsnack ihåligt. Så e d!! Vi bor i södra halland och här verkar finnas dåligt med motorbåtskunnigt folk. Är det någon som har någon att föreslå som kunnig och har lust att hjälpa till så tipsa mig gärna. Givetvis vet jag att saker kan hända med motorer, hade kanske inte räknat med det med de förutsättnigar jag köpte båten. men allt går att fixa eller hur båtfolk, frågan är bara vad det kostar. Och jag är ju inte ensam om att få problem med begagnat. Slutkört för säsongen, vad kan hända förutom att det inte är roligt att köra när det inte går som det ska. Hur gå till väga, vad hade Ni gjort med detta problemet. Och vad tror Ni behöver göras, kostnader osv. tacksam för all hjälp och tips./ Anders