Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025

steffs29

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om steffs29

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag tackar för ditt svar och en del var ju svar på min fråga Jag försöker att lasta och flytta om folk om vi inte går helt rakt, men i butik, och av en del äldre får man höra att man inte ska trimma ut motorn på en inombordare så mycket för att trimvinkeln bli skarpare och på så sätt skadar. Hoppas nån har rätt ord för detta och vad jag menar. Men kan anledningen till den högre förbrukningen vara att jag i princip har 0 trimmläge och motorn helt nertilltad?
  2. Hallå! Ni som kör Ryds 23DC 4,3L MPI 220HK! Vad ligger ni på för förbrukning! Jag menar då när ni ligger kring 18-26 knop ca 3-4 personer i båten samt packning för helgen. Upplever att den slukar ganska bra med bensin eller så här det digitala mätarna på båten lite missvisande. Fick ingen bra genomgång när jag köpte båten ny ( demobåt ) på marinan. Frågan är troligen rätt vanlig men många säger att den drar ca 1,1/nm! Båten är i princip ny, garantiservice gjord, 20 timmar förra hösten sedan service igen och så vinterfövaring. Var ute nu i helgen. Min mätare säger att jag har förbukat 40 liter på ca 18 nm! Det brukar vara ca 20 liter kvar i tanken när visaren säger 0%! Det har jag tagit med i denna beräkning. Jag kan mycket väl köra "fel" trimma fel etc. Nu har jag trimmplanen helt uppe hela tiden, trimmar nästan inte upp drevet alls när jag kör, max 1%! Tycker det låter som om drevet nästan går upp till ytan vid 4% men vid närmare eftertanke kan jag inte ens i trailerläger få upp propellern över ytan så kanske inte trimmar ut ordetnligt. Skulle vara intressant att höra nån annan med en likadan eller samma motor årsmodell och vad ni säger om detta. Om det finns några andra där ute som tänker att jag kanske kör båten fel är det som sagt mycket möjligt! Tar gärna emot tips gällade trimplan och drev, vill få ner förbrukningen då den bara har 150 liters tank och det blir jobbigt att ha mackar inplanerade hela tiden. Vi stuvar in nästan all packning i fören/ruffen, ofta ligger ungarna där med när vi kör. Jag har försökt få med allting och jag är nybörjare på detta trots ett antal båtar! Nu vill jag försöka planera lite längre turer men har inte turen att ta med mig någon expert ut på båten som kan visa mig hur jag bör trimma osv, kanske är jag som gör att den slukar onödigt med soppa. Må så gott i det underbara vädret!
  3. Jag har gjort ett gäng inlägg kring att den orginal knopmätaren inte fungerar. Vet inte hur man posat flera bilder samtidigt i ett inlägg där av flera inlägg men jag har i ett två andra inlägg visat en Silva logg som får ström men enbart visar 0 i displayen. I dett inlägg tänkte jag visa hur det ser ut under knopmätaren och om nån kanske har nåt att säga om detta. Jag vill gärna kunna se knop nr jag åker samt hur lång tur vi åkt etc. Senast ändrad av steffs29 | 21 juli 2011 | 23:34 Senast ändrad av steffs29 | 21 juli 2011 | 23:35
  4. Som sagt så fungerar all el i båten men just denna vill inte fungera. Möjligen fel i själva mekaniken men nån kanske vet vad det är för modell och om det går att fixa. Bifogar en till bild på den.
  5. Hej! Har en del bilder som ni gärna får kolla på och se om ni kan hjälpa mig med. Jag har en logg av något slag som inte fungerar korrekt. Sitter ett paddelhjul i aktern som snurrar bra vad jag kan se. Den fungerar inte iaf uta det står 0 hur jag än bläddrar. Vad heter modellen och hur gammal kan den vara? Kan man få igång den?
  6. Hej! Är jäkligt dålig på el och skulle behöva lite tips på vart jag ska söka. Men så här ligger det till. All el i form av vindrutetorkare, 12 voltsuttag och lanternor etc fungerar. Men inte knopmätaren. Vet att det sitter två givare bak! En vit ser ut som en örn näbb och en i metall med ett hjul på som snurrar. Sitter även en tror inte det är orginal vit box uppe vid plats för sjökort som har en digital display för knop, trip, depth etc men den visar bara noll på allt. Alltså det kommer dit ström men den visar inte rätt. Nån som direkt har et tips att felsöka i morgon! Kan om nån är så pass intresserad fota och visa vad som sitter på om det skulle underlätta.
  7. Jag tycker att den går lite långsamt men det kanske inte förändras hur mycket som helst men det känns inte som den gör mer än kanske 28 knop. Tycker att den borde göra något mer. Propellern som sitter på nu har jag ingen historia på men den är väldigt kantstött. Motorn går tyst och fint under gång. Läste en artikel som någon tipsat om här inne och ska ner och kolla hur den varvar.
  8. Jag måste troligen köpa ny propeller för den såg inte så kul ut, ganska hårt naggad. Hur mycket extra är det värt att lägga på propellern. Det finns ju från 1500kr och betydligt dyrare. Finns det några märken man bör undvika? Har en Evinrude 90 HK från 90 på en Ryds 530 DC. Kommer vi att märka nån skillnad på plan och fart med en dyrare propeller. Kom gärna med tips på märken eller bra butiker.
  9. Hej på er! Helt ny här så skratta inte nu Tog upp båten idag som jag inte ägt speciellt länge och upptäckte att det var något skum på anoderna närmast spegeln. Fick tips att köpa nya för det så inte bra ut men så läste jag runt lite på nätet och fick en tanke så kanske låter helt sjukt men testar att fråga er. Ägaren innan mig sa att det hydraliska trimmplanen plötsligt slutat att fungera samt så la lite varvräknare och annan panelutrustnng av. All övrig el fungerar som lanternor, torkare etc... Kan det vara så att nån typ av kortslutning/fel i denna utrustning som lagt av orsakar det där skummet. Bara en tanke som slog mig. Jag tänker så att såklart kan jag köpa nya och montera dit men kanske är det något som spökar som kanske får igång den andra utrustningen om man ser över elen!? Jag kanske är helt fel ute.
×
×
  • Skapa nytt...