Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025

Turbotob

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Turbotob

  • Placering
    Kadett
  1. Sådär, nu har jag kollat kompet. Det verkar inte vara dom på MC,n med brända ventiler. Med min Biltemamätare så fick jag från 1:an räknat: 13,1-13,4-13,5-14,2kp/cm2. Det skumma är att kompet är högre än vad det står i reparationshandboken , 10-12kp/cm2. Vet inte om det kan bero på taskig noggrannhet hos mätaren eller om det verkligen är så högt komp. Om det skulle vara så högt komp så borde väl motorn spika hejdlöst? Jag hade en gammal 240 en gång med slitna ventiltätningar. Där hade det blivit en massa avlagringar på ventiltallrikarna så att det inte blev något utrymme kvar föa gasen att komma in i cylindrarna. Den spikade som ett helt snickeri! Har någon på forumet koll på vilka följdfel som kan uppstå om man kör med kamremmen ett hack fel? Trots att kamremmen nu sitter rätt så går den inte riktigt bra. Den vill inte varva ur och det går fortfarande inte att ge på ordentligt med gas när man ska åka iväg, då börjar den bröla och tappar ork. För min del hade det varit bättre om jag hade hittat lite dåligt komp. Då hade jag haft något konkret fel att visa för varvet.
  2. Sedan sist har jag haft en hård kamp med varvet. Dom hade monterat kamremmen fel! Så här har jag kört i två säsonger! Jag lämnade ju båten till dom i höstas för att försöka hitta felet. Sen lämnade jag ju båten till dom igen och sa att dom monterat kamremmen fel. Efter en och en halv vecka ringer dom och säger att den sitter rätt!!! Det är sånt som gör att man helt tappar förtroendet för mekaniker. Hur kan ett auktoriserat Volvo penta varv inte se att kamremmen sitter fel när man pekar och berättar vad felet är??? När remskivan på vevaxeln stod på 0 så var båda kammarna ett hack för långt medsols. När kamremmen satt fel så gick den ungefär som din Fergu. Stark i botten och klen på topp. Nu sitter den rätt efter markeringarna på hjulen. Jag tittade på din länk Fergu, de sa på varvet att det fanns felmärkta remmar. Att dom hade haft problem med det är dom bytte min rem. Nu när jag har kört i två säsonger med felaktiga kamtider så undrar man hur det påverkat motorn. Kan man bränna ventiler eller något annat? Jag har kollat igenom varje detalj som kan påverka hur motorn går men den håller fortfarande på och dör och brölar när man gasar mer än 3/4 gas. Ska kolla kompet när jag kommer till båten. Jag har fått varvsägaren att lova att laga alla eventuella följdfel pga felmonteringen.
  3. Nu börjar vi kanske att närma oss en lösning! Jag och en kompis var ute och provkörde båten med och utan luftburk. När vi körde utan så sprutar det upp bensin/luftblandning när man gasar på ordentligt. Vi började prata om att kanske kamremmen var monterad fel. Det är lite meckig att se markeringarna på 171:an. man får skruva bort lite kåpor för att se. Kammarna står lika mot varandra. Men när jag lokaliserar ÖD och ställer markeringen på noll på remskivan/vibrationsdämparen som sitter på vevaxeln så står kammarna ett hack fel. Remskivan har ett jack och på kåpan innanför så är det graderat 0-40 grader. Jag har lämnat båten på varvet som bytte remmen för jag vill att dom ska se om den sitter fel. Dom hävdar bestämt att den sitter rätt, men dom har inte varit ner i båten och kollat! Kan det vara så att 0 på remskivan inte är ÖD? Eller är det så att man kan lita på graderingen? Ställer jag kammarna rätt så pekar markeringen på c:a 20 grader. För mig känns det osannolikt att det är korrekt. Eller har jag fel? Förra veckan var det semestrar på varvet, denna vecka är folk sjukskrivna..... Inte någon större ambition att rätta till ett ev. fel till en alltmer skeptisk kund! Har någon varit med om att kamremmen hamnat fel på det här viset? Vilka var symptomen? Skickar med en sprängskiss, remskivan är nr 19 /Tobbe
  4. Skönt när grejerna läks av sig själva...Du hade antagligen skit någonstans som flyttat på sig. Inte så i mitt fall. Jag har gjort rent luftburken och hela förgasaren. Det är inte igensatta filter som är problemet för den beter sig på samma sätt även om jag kör med en tom luftburk utan filter. Problemet är ju att den inte drar som den ska när det är max vaacum i insuget. Kör jag helt öppet så blir det ju mindre undertryck och då går den som den ska. Med mindre belastning , en i båten- mindre undertryck, funkar det också bra. Jag har testat med startgas runt förgasaren men det ger inget utslag. Vet inte om det kan dra tjuvluft någonstans bara under max undertryck. Kan man på något sätt testa om det drar tjuvluft under belastning? Förgasana som sitter på är Solex PAI 5-6. Det är rätt trist att behöva riva bort all ljuddämpning och köra med fullt insugningsvrål när man är fler i båten. /Tobbe
  5. Nu har jag sjösatt båten och kört en liten provtur. Man ska väl inte tro att det löste problemet att jag planade den skeva avgaslimpan... Limpan var visserligen inte plan och det hade säkerligen läckt ut avgaser i motorutrymmet. Trots att detta nu är fixat så liksom fastnar den vid 3700 varv när luftburk och baksoffan är på. När man axar iväg så är det just där man ska över planingströskeln. Skulle jag köra utan soffa och luftburk skulle jag utan att tveka sätta på en större propeller. Den formligen flyger upp utan några tendenser till att fastna. Det känns som att jag gått igenom allt som skulle kunna ställa till det utan att något gjort skillnad. Är inne på att det skulle kunna vara något fel på blandningen. Såg att du Micke upplevt liknande problem, hur går det för dig? Vad har du för motor! /Tobbe
  6. Nu ska vi se om vi har en lösning. Varvet har kommit fram till att grenrörspackningen läckte så att det kom avgaser i motorrummet. I ochmed detta så blev det syrefattigt där inne. Utan syre, inget drag i spisen! Så här i smällkalla vintern har jag inte kunnat testa. Återkommer till våren.
  7. Hej Per, Jag hade samma problem. Det jag gjorde var att ta av locket på förgasaren och skruva bort det böjda röret. i botten på röret sitter en kula som backventil. Den hade fastnat och lossnade när jag tryckte in den. Då kunde kulan röra sig och öppna eller stänga. Testa att pumpa med accpumpen utan röret för att se så att det kommer soppa dit fram.
  8. Jag vill inte måla fan på väggen men jag har upplevt samma problem med en Uttern 510 som jag hade tidigare. Det kom visserligen in några droppar även vid bryggan men rätt mycket när man var ute och åkte. Letade som en besatt efter en läcka. Hittade en knappt synlig spricka i bottenfärgen som jag började peta i. Plasten var murken på en yta av 80*5cm i ett slag i botten. Jag tog bort det skadade materialet och lagade i med glasfiber och plast. Sedan drog jag på Epoxi över altihop och problemet var löst. Mycket jobb, men tillslut en tät båt.
  9. Jag har en Draco 2000DC med en AQ171A som inte riktigt vill gå när man gasar över halv gas. Den startar lätt och går jämnt och fint, drar bra men bara upp till halv gas. Gasar man mer så dör den och kommer inte upp i planing. I början av säsongen så fanns inte problemet. I höstas gicks motorn igenom på ett auktoriserat Penta varv. Då byttes kamrem och sjövattenpump. Därefter har limpan bytts och förgasarna renoverats. Nu till det stora mysteriet. Om jag tar bort luftburken så går motorn utmärkt! Problemet finns kvar även om jag bara har själva plastbuken på utan insatserna. Är vi många i båten får jag ta bort soffdynan som ligger 10cm över främre förgasaren för att få full effekt. Problemet blir större ju högre belastningen är. Jag har frågat proffs och amatörer, varvet och undersökt och funderat utan att komma till någon lösning. Hoppas nu på er experter på forumet!
×
×
  • Skapa nytt...