Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025

comfortina32se

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om comfortina32se

  • Placering
    Landkrabba
  1. Har du några fler bilder på din lindragare? Skiss? Tips på vad för torkarmotor som fungerar bra? Mvh David
  2. Hej! Nu (i god tid) tänkte jag försöka tillverka en elektrisk lindragare till höstens fiske! Fick du till en lindragare tillslut? Har du några bilder/skiss på hur du gjorde din lindragare? Torkarmotor? Tips på motor som fungerar bra? Biltema har en för 500:- . Snurrar de åt bara ett håll eller hur får man dem att göra det ?Hur många tinor kan man dra innan man måste ladda batteriet? Mvh David
  3. Problemet låg i generatorn. Vilket kom fram efter att Båtservice kontaktat Micab Marin i Stockholm. Micab hittade en servicebulletin från 2008 med exakt detta fel. Lösningen blev alltså att byta generator. // David
  4. Problem med MD2020D. Problem: När jag trycker på ON på Elpanelen så tänds inte lamporna som de ska samt att efter 15-20 sekunder så börjar oljelampan att larma. OBS! Motorn går att starta och går precis som den ska (Kört hem den från Sthml till V-ås). När jag stänger av motorn så är tänds lamporna som de ska. Stänger jag sedan av elpanelen på OFF och sedan sätter på den så uppstår felet igen. Bakgrund: När jag kom till Wasahamnen så anslöt jag landströmmen (laddaren sitter på förbrukningsbatteriet). I tron om att jag var elförsöjd satte jag kylen på Freese läget. Efter 2 dagar upptäckte jag att startbatteriet hade dragit ur. Började felsöka och upptäckte att kylen plus från kylen var kopplad direkt till pluspolen på startbatteriet och minus till motorblocket. Motorn gick nu inte att starta så jag var tvungen att ladda upp startbatteriet. Jag anslöt en CTEK laddare direkt till startbatteriet när allt var anslutet. Jag körde laddaren i rekond läge. Efter en halvtimme beslöt jag mig för att plocka bort batteriet helt från anslutningarna och fortsatte att ladda upp batteriet i rekondläge. Dagen efter när batteriet enligt laddaren var OK så anslöt jag startbatteriet och skulle testa att starta motorn. Då uppstår problemet enligt ovan! Jag kontrollerar om oljenivån är rätt och upptäcker att den är en halv cm ovan övre markeringen. Kommer ihåg att den nog har varit ungefär i överkant sedan sjösättningen. Pumpar ur olja till under övre markeringen: ingen skillnad Pratar med Båtservice i Västerås som råder mig att först byta oljetrycksgivaren, vilket jag gjort: ingen skillnad. Om jag trycker på ON när kabel till oljetrycksgivaren inte är ansluten så får jag inte fellarm, dock tänds inte lamporna som de ska. Fel!? Min fundering är om mitt laddande i Recondläge (laddaren ger då 15,7 Volt) har förstört elektroniken i elpanelen Tacksam för ideer innan en (dyr) felsökning kommer att ske på båtfirman! OBS! En detalj som är lite speciell!? Min huvudströmbrytare bryter minus i båten. Gäller alla Comfortina 32 // David Senast ändrad av comfortina32se | 02 augusti 2010 | 21:16
×
×
  • Skapa nytt...