Liber
Medlemmar-
Innehålls Antal
111 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Liber
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Om man lägger ett eller två lager Epoxi primer på hammarfärg, skulle det fungera?
-
Är det möjligt att måla järnkölen med Hammarfärg och sen med antifuling?
-
Ok, nu har jag själv kommit på ett sätt, som kanske är inte det sättet som Volvo tillämpar, men ger den önskade resultat. Efter att man har plockat isär motorn för att komma åt mutter som sitter på andra sidan pumpens axel skruvar man lös den och drar ut pumpaxeln. Om det behövs drar man ut aluminium trumman med oljekanaler och pressar in en ny. Annars stoppar man in den nya axeln, fäster den med mutter och monterar in den nya pumpen. Behöver man inte byta ut axeln då räcker det med att plocka bort transmissionskåpan och plocka bort växeln i vilken sitter oljepumpen. Sen sätter man in den nya.
-
För ett antal år sen ägde jag en Albin 57,skulle jag köpa en liten båt igen skulle jag köpa en likadan.
-
Finns det någon som vet hur byter man oljepump på en Volvo Penta MD 2030? Jag menar med hela axeln. har redan köpt en ny men kan inte ta ut den gamla.
-
Verkar som varje fall är rätt så unik, återstår att leta. Tack för alla svar.
-
Problemet är att när båten ligger stilla i hamn läcker den inte alls. Den börjar läcka när den börjar segla. Vid kölbultar är den torr. Vattnet smakar salt. Det finns fyra kammare i kölsvinet, vatten finns bara i en av de och kommer in från en balk. Balken ligger visserligen ovanför bakre ändan av kölen men där har de slipad bort bottenfärg på varvet men hittade ingen skada.
-
Jag har en 34 fot lång segelbåt Event 34. Körde med den på en sten i 5 knop. I början såg allt normalt ut men efter några timmar fanns det vatten i kölsvinet. Anmälde skadan till försäkringsbolaget och lämnade in på varvet. Där torkade man båten invändig och konstaterade att efter 12 timmar båten var fortfarande torr. För säkerhetsskäl lyfte man båten och slipade på fram- och baksidan av kölen för att kolla för eventuella sprickor. Ingenting hittades. Båten sjösattes igen och jag seglade med den hem. Under färden blåste det mycket och båten krängde. Hemmahamn finns bara två timmar segling från varvet. I hamnen kollade jag kölsvinet - den var fullt med saltvatten igen, typ 5-6 liter. Finns det någon som har nån ideé hur kan man hitta läckan? När båten var på torr land gick jag rund och kollade skrovet, ingen skada syntes.
-
Den vattensmorda lagret i stödbocken är inte slitet, inget glapp där. Men att summera alla dessa tankar så kontentan blir att sätta ditt en flexkoppling är ingen lösning eller, har jag förstod det rätt?
-
Jag tror inte att i mitt fall har detta oljudet att göra med obalans eftersom det hörs även, och kanske till och med mer när axeln inte roterar. Min tätning är av en annan typ än den som Lintott visar. Den ser ut så här.
-
Hej, Inne i båten finns bara en gummitätning rund axeln, axeln hänger så att säga i luften. Där finns ingen lagring och axeln kommer inte i kontakt med någonting som kan föra oväsen.
-
Hm, där finns ingen tätning, axeln går in i hylsröret och den sitter där så att även om man med kraft försöker röra den sidled så går det inte. Kanske jag ska ta en bild på den och bifoga här.
-
Min axel är direkt kopplad till bakslaget. När jag kommer in i hamnen och sänker varvtalet hörs knackande ljud under båten. Ljudet kommer utanför skrovet. Förutom fäste vid motorn är axeln lagrad bara på ett ställe nära propeller och oljudet kommer någonstans därifrån. Båten ligger just nu på land vilket gör att jag kunde konstatera att där finns ingen glapp. Min tanke var att det måste vara vibrationer från motorn som skapar oljudet. Det hörs inte när jag kör med "normal" hastighet.
-
Ska man använda eller inte? Tänkte montera en sådan på min Volvo Penta 2030 men på Hjertmans har de utgått, åkte till Volvo butik där har de också utgått och fick dessutom råd att inte använda en sådan. Vad ligger problemet?
-
Tack för alla svar. bhemac använder - 150 A säkring till startmotorn, jag har flyttat mina batterier från aktern till fören, vilket innebär att jag har 8 meter långa kablar 35 mm2. Borde jag inte gå ner i storleken på säkringen till 100 A? Har också startmotor på 1,2 kW.