Hej! Jag vill bara tipsa om hur jag fixade min givare, så kanske någon mer kan spara ett par tusen. Knopmätaren/loggen i min båt var stendöd, i samband med att båten togs upp för rep av annat så klurade jag på var man skulle börja kika på vad som kunde vara fel. Eftersom tidigare ägare inte haft svart bälte i att koppla 12-volt på rätt sätt så hade jag lite alternativ. Tack vare detta forum så började jag med att kika på loggivaren som sitter bredvid motorn. Jag plockade ur den och kände på skovelhjulet som kärvade riktigt mycket. Jag åkte iväg till Hjertmans i Västerås, köpte ett nytt skovelhjul och monterade dit det utan skillnad. Tillbaks till Hjertmans och frågade om det fanns fler alternativ på skovelhjul. Den mycket hjälpsamma killen som jobbade där var snäll och ringde till KGK som säljer VDO´ s prylar. jag hade tidigare sett att botten på givarhuset putade ut lite grann och det visade sig att det svällt upp undertill. Vi pratade en stund och kom fram till att antingen prova putsa lite eller handla nytt så jag valde att prova putsa. Sagt och gjort, bort OK-macken och handlade smärgelduk och så var det bara att sätta sig vid köksbordet en stund. Jag slipade så mycket jag vågade på givaren och slipade lite grann på skovelhjulet också tills att det snurrade så fritt at jag kunde blåsa på det så snurrade det. Jag prövade också att mäta motståndet i givaren, jag fick ingen skillnad alls i hur skovelhjulet än vreds så jag var bombsäker på att givaren var död. Idag lade vi i båten igen och jag valde att chansa och stoppa i givaren i båten igen och se på fan, den funkar perfekt och visar farten precis som den ska. Total kostnad ett par hundralappar och ca en timmes jobb, tilläggas ska att givaren är original och har tillverkningsdatum februari 1988, en ny kostar ganska precis 2000 kr. Hoppas detta kan hjälpa någon annan, jag tar dock inget ansvar för att någon misslyckas. /Fredda