Gå till innehåll
tisdag 08 april 2025

joppan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om joppan

  • Placering
    Kadett
  1. Med andra ord: Att plugga igen dessa två hålen är allt som behövs för konverteringen av topplocket? Tackar! Jag ska postar upp bilder till helgen. Intressant är också oljekylaten på Tg11 skiljer sig från den marina. Den marina använder ju sjövatten men kanske skulle man kunna använda använda oljekylaren från Tg11 motoron och koppla in den på samma sätt som i bilvarianten, d.v.s inkludera oljekylaren i det färskvattensystemet på båtmotorn. Någon som har erfarenhet av det? Ny tråd?
  2. Hej, Jag behöver hjälp med att konvertera ett topplock från en B30 bilmotor till en marin variant . Motorn har suttit i en av försvarets Terrängbil 11. Synbara skillnader är ett uttag i framändan, på insugsidan, som på den marina versionen är pluggad med en liten täckplåt fastsatt med två skruvar. Den andra skillnaden är att i bakkanten på B30 locket finns en utgång med gängad anslutning. Jag har två marina topplock och på det ena finns inte detta bakre uttag överhuvudtaget medans det andra har en fyrkantsplugg i skruvad. Så frågan är räcker det med att plugga dessa två utgångar eller är det fler modifieringar som skall göras? Jag kör slutet kylsystem (värmeväxlare etc) om det har någon betydelse för konverteringen. Om jag får reda på hur jag ska göra så följer jag upp med bilder på konverteringen. Faktum är att hela motorn skall konveteras, inte bara toppen, men jag hyffsad koll på de andra konverteringsmomenten.
  3. Tackar! Kul att kunna inspirera andra. Du är välkommen hem till mig
  4. Kära vänner, Topplocket och den renoverade sjövattenpump är nu monterad. Kylkanalerna är rensade. Ventilerna justerade, ny olja och filter är fixat. När jag startade motorn spann hon som en katt! Härligt. Dock fortfarande lite vatten kvar i oljan sen den brända packningen. Nu kördes hon varm några gånger (sammanlagt en halvtimme). Varpå jag efterdrog toppen, justerade vintilerna, bytte olja och tömde oljefiltret och fyllde på ny olja. Nu är vattnet borta. Dock knackade ett par ventiler så det var bara att riva av kåpan och tighta till dem (de låg på 55, jämfört mot specade 50, verka som om spelet kan ändra sig lite när man kör motorn och kamaxlen kanske inte är helt jämn). Nu går hon som en klocka igen. Hoppas att det håller längre nu. Tyvärr skramlar min cirkulationspump lite väl mycket men det får bli en annan tråd när jag bestämt mig för om jag ska renovera eller sätta dit färskvattenkylning. Förhoppningsvis håller den säsongen ut (det är ju inte så många timmar kvar). Den här tråden kan betraktas som lös nu.
  5. Här är motsvarande bild som ovan fast efter planing (toppen är högerställd). Betydligt bättre! Ventilerna är vacumtestade och tätade efter behov. Enligt killen som fixade toppen skall bultarnas anläggningsyta mot toppen oljas också innan man dra dem. Nästa steg: rensa knalerna i blocket och sätta dit toppen.
  6. Det var som...den hade besparat mig massor av tid :-) Hoppas någon annan på forumet får nytta av det tricket! Nästan så att jag vill gå ut i garaget och prova.
  7. Förstärkningsringen verka vara av lättmetall och har inte rostat. Kan notera att den nya packningen jag köpte av Crom ser misstänkt likt ut den föra som köptes på Drevia skillnaden är nog mest priset. Kopparlagret i pumphuset är bara att knacka ut med lämpligt dorn. Jag rekomendera att använda den gammla lagret, eller något annat som är mjukare än koppar, när man ska driva i den nya. Jag drev den med ett dorn gjort i stål och fick en liten kant på det nya som gjorde att axlen inte gick i. Jag fick fila lite på kanten för att det skulle gå igen. Lagret i locket är bäst att ta med en gängtapp. Tyvärr hade jag ingen tillrcäkligt stor. Min metod: Jag slipade ned lagret en bit in i locket med en roterande stenfil. Därefter knackade jag in kanterna på lagret och nu kunde jag klämma in en skruv jag hittade så att den gängade ner mot botten på locket för att sen tvinga ut lagret. Ungefär så gick det till. Med lagret borta upptäckte jag att den som renoverade den föra gången, har helt sonika har slagit en mejsel mellan väg och lager för att spräcka det. Resultatet är ett långt spår i locket som går ända ned till botten. Fult.
  8. Anledningen är att det finns flagor i sörjan som inte går ut genom avtappningen, ens om jag skruvar bort den så hålet blir större, men merparten är 'gegga' så kylarrens är en bra början. Det andra problemet är att jag inte har tillgång till vatten med högt tryck (båten står vid bryggan, där finns ingen el). Får jag ut geggan med kylarrens så kan jag vänta med flagorna tills jag har lite bättre möjligheter. Tack för supporten!
  9. Toppen är planad nu (0,2mm). Killen som planade sa att 3-4 mm på B20/B30 topp är inte några problem, det finns gott om utrymme kvar för ventilerna. Det är mycket värre på nyare motorer. Bad hanom titta på ventilerna också, när toppen ändå är på plats hos verkstaden, så montering få blir nästa helg. Återkommer med bild på friskt topplocksplan så kan man jämföra med bilderna ovan. Jag har (egenhändigt) även renoverat vattenpumpen också men nya glidlager och ny axel. Betydligt mindre glapp nu (knappt märkbart). Käns skönt att veta att den är i bra skick även om den inte läckte tidigare. Grävde lite med mejsel i blockets vattenkanaler och upptäckte att det ligger mängder av kladd och smulor vid ettans cylinder (kanske 1-2 cm). Det kan ju har bidragit till försämrad kylning (som ju inte märks på mätaren) och ökad påfrestning på packning. Hur får man ut detta kladdet? Tänkte göra det genom frostpluggen, hur byter man den? Senast ändrad av joppan | 07 augusti 2010 | 22:42
  10. Den har jag spanat in :-) verka väldigt prisvärd. Ska kolla upp den.
  11. När jag köpte packningen så fanns det två varaianter beroende på om man har en AQ 170a, b eller c. C är den senare varianten och jag utgick från att det är en sådan jag har och köpte packningsats efter det och då var det en tjockare variant. Han som färste toppen tyckte att toppen var i princip redan plan och fin och fräste inte speciellt mycket. Köper man på Crom så är alla packningar samma (0,8) oavsett variant av motor. Vet du, eller var man kan får reda på, hur mycket man kan fräsa. I princip kan man ju fräsa tills kolven knappt slår i avgasventilen men det känns inte bra att fräsa och sen testa om det funkar.
  12. Tackar ödmjukast för dessa tipps angående dragning och momentnyckel, mycket värdefulla! Momentnycklen är spillrans ny och jag ska komma ihåg att släppa momentet. Prylarna, ink packing, jag beställde kom idag. Det var snabbt marscherat tycker jag. Nu hinner jag kanse testa den redan i helgen och denna gången efterdra ordentligt. Vad tror du om lite packningspasta i rostkratrarna? Förutom kratrarna på bilden är toppen fin. Ventilerna ser lite skamfilade ut men killen som gick igenom toppen sa att det var inga problem. Det viktigaste är att ventileran är täta mot toppen, inte har sprickor i tallriken eller för mycket rost på skaftet. Eventuellt avaktar jag med renovering av sjövattenpumpen för att se om den läcker in (d.v.s nogran koll av skvallerhål och olja). Det verka inte helt lät att få ut kopparbussningarna som sitter i pumpen och locket. Nångon som provat? Cirkulationspumpen tar jag tag efter säsongen om tempen håller sig normal vi provkörning. Här finns ju flera alternativt: Utbytes, köpa delar och renovera eller ett Martec-system (om man ändå river motorn och gör den ren och fin). Återkommer med rapport om hur det går efter testning med ny packning.
  13. Jag håller med om att det är den rimligaste förklaringen. Tackar för inlägget. Nu återstår det att bestämma åtgärd (kort och lång sikt).
  14. Här bilder på kratrarna mellan cylinder och vattenkanal. Vad tror ni, 1)lite packningspasta 2)Ignorera för tillfället och fixa under vintern eller 3)Plana toppen
×
×
  • Skapa nytt...