

Larew
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Larew
-
Placering
Kadett
-
Jag köpte en pump på Biltema som var avssed för att pumpa vatten och disel för nästan en tusing det fukade bra tog ca 30 min att töma motorn på olja, dock viktigt att oljan är varm. Tänkte att jag kan utnytja pumpen även till att pumpa tex vatten från kölsvinet osv. Har idag varit ute och åkt ca 1,5 timme kollade sedan oljan och den ser ut som den ska dvs inte grå. Hoppas nu att problemet är löst, kommer att köra ytterligare nån timme på den mineralolja från Biltema som är i och sedan bytta till något bättre. Hoppas att man slipper se den där tråkiga grå färgen ingen. Funderar även på att plocka ur motorn till hösten och kolla loppen och kolvarna ev bytta kolvar lager och borra cylindrarna. Tack enengång för alla bra tips och råd som jag fått från er som varit inne och skrivit. :-)
-
Har nu kört motorn och kollat kompressionen med och utan olja i cylindrarna, kompressionstrycket ökar med ca 0,5-1 kg med olja i cylindrarna. inget vatten på tändstiften utan det såg bra ut. Skulle sedan bytta olja med den nyinköpta el pumpen, helt hopplöst de går otroligt sakta, funderar på om jag gör något kardinal fel, tar bort locken på ventilkåporna för att förhindra vakum tar dock inte bort filtret, är det någon som vet om det gör att oljan går lättare att suga upp (oljan var riktigt varm). Tänkte också på att när jag monterade på de nya knäna så använde jag de packningar som följde med men utan någon form av tätpasta mellan packning och limpa/knä kan det vara så att läckaget kommer från den skarven ?? ska man ha pasta där och borde inte det i såfall ingå i satsen från Hansen racing ?? Följetången fortsätter i morgon, jag är fortfarande hoppfull (motorn går trots allt bra)
-
Tack för alla tips och råd !!! Jag tänkte nu varmköra motorn och sedan ta ett nytt komp test med och utan olja i cylindrarna för att få en bild över förslitning av lopp och kolvar alt ventiler/packning. (har en mätare från Biltema den kanske inte är rysligt exakt men borde duga). givetvis även kolla om det finns vatten på stiften. Sedan köra motorn varm igen och bytta olja och filter en alt fler gånger (har köpt 20 liter billig olja på Biltema) hoppas sedan på att oljan där efter ser ok ut. Kan fortfarande oro mej för oljekylaren som skulle kunna vara boven idramat, någon som har erfarenheter från oljekylare, som jag förstår det så kyler den även oljan till hydralstyrningen. (Topparna är inte av aluminium utan är gjutjärnstoppar)
-
När jag pumpade ur oljan så pumpade jag både från oljestickshålet och från den slang som är ansluten i botten på tråget, det finns säker en botten plugg men som sagt det är ganska trångt att komma åt men tack för tipset med spån, jag ska kolla om det är möjligt att få bort pluggen. När jag handpumpade så tog det nog 5 h att få ur oljan, jag måste göra något fel. Ska idag köpa en elpump. Jag tror att oljebyttena kommer att ordna sig är mer orolig för den gråa oljan och orsaken till den. Är det någon som vet hur mycket vatten som krävs för att oljan ska bli grå ??? (tex 1dl per 10 liter) Tilläg till tidigare Eter att jag varm kört motorn för att värma upp oljan inför byttet så tittade jag på insidan av påfyllninglocken på ventilkåpan och där var det några mycket små vattendroppar, jag tolkade det som kondens
-
Måste erkänna att jag inte vet var klaffarna i bockhornen sitter, finns de på alla mercruiser 7,4 med Bravo tre drev ??? (-95). När jag bytte knäna så tittade jag in i avgas/ vatten kanalen som leder ut i akter och där fanns det inga klaffar som jag kunde se. Har också funderat på om det kan vara oljekylaren som börjat läcka men vet ej om det är ett vanligt fel. Frågan är om det kan vara topplockspackningen som börjat läcka tycker dock att det är konstigt när kompressionstrycket ligger runt 8 kg på alla cylindrar (är 8kg normalt ??) motorn går bra med ett tomgångsvarvtal på ca 600 Rpm och max ca 4400 Rpm med en båt som väger 2,8 ton Regal Ventura 8,3m. Kollade även in på avgasventilerna när jag bytte limporna och det såg normalt ut ingen rost eller vatten. Om blocket har börjat läcka kan man kolla det ??? eller finns det fler ställen som vattnet kan komma in ??? Kan man bytta topplockspackning med motorn i båten ?? Är inte så van att mecka V8 men har meckat mycket MC. Man blir förbryllad när man inte hittar felet men det är en utmaning
-
Helt plötsligt en dag så betedde sig motorn konstigt och det verkade som att det var tvärstopp i den när jag skulle starta. Drog då runt den på vevaxeln och så startade den och gick fint igen. Uppmärksammade dock att oljan börjat uppvisa en gråaktik tendens och har därför precis bytt limpor och knän samt packningar. Efter att i flera timmar pumpat ur oljan (10 l!) så fyllde jag på ny och innan jag hunnit startat motorn så är oljan lika grå. Jag har kollat kompressionen som ligger mellan 7,5 och 9 och tändstiften ser fina ut. Jag undrar om någon har någon ide om vad det kan vara för fel och nästa fråga är om det inte finns något annat sätt att få ur oljan än genom att handpumpa ur den (tog mycket lång tid).