Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025

CML75

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om CML75

  • Placering
    Kadett
  1. Tackar för informationen. Verkstaden skulle undersöka möjligheten att testa spridarna istället för att byta. Enligt generalagenten förstörs spridare och pump snabbt om det kommer vatten i bränslet. Jag håller med dig om att pumpen som jag förstått är mekanisk borde fungera eller inte fungera. När det gäller vatten i spridarna menar de att dom rostar och det borde väl ge samma symtom som skit //Martin
  2. Nu har jag varit i kontakt med verkstaden igen. Ett delproblem verkar vara att de tagit emot motor då de som kan något varit på semester. Jag har varit i kontakt med generalagentens service ansvarige och fått lite tips. Det maskinella har verkstaden släppt nu och de hittar inga felkoder vid provkörning. Datorfel har de släppt nu efer konsultation av ovan nämnda serviceansvarige. Det besked jag fått nu är att det troligen är högtryckspump och/eller spridare, vilket låter troligt. Tydligen väldigt känsliga för vatten i bensin vilket kan ha inträffat. Det negativa verkar vara att det inte är säkert att spridarna går att mäta och att pumpen inte heller lämnar felkoder. Priset är 7000kr för en pump och 3200kr per spridare, så det blir ju rätt dyrt för att byta för att utesluta fel. //Martin
  3. Hej, Jag har en Suzuki DF 140 -07 som gått ca 190h. Under sommaren har den börjat gå sämre. Motorn är kraftlös och kan bara få upp båten i planing med fullt gaspådrag. Jag får som mest upp den till 4500varv/min mot 5600varv/min tidigare. Dessutom tycker jag att den går något ojämt. Lågtrycksbränslefilter och tändstift är bytt. Desutom har jag provat att köra den med lös trycktank istället för den fasta tanken utan förbättring. Någon som hört talas om liknade? Jag har ringt runt till flera auktoriserade Suzuki verkstäder i närområdet (Östergötland) och fått svar som vi utför mest service och har inte sysslat med några större reparationer, jag har ingen dator så jag kan inte läsa felkoder och det är nog beväxning på skrovet som är problemet. Till slut lämnade jag in båt och motor på en auktoriserad verkstad på en marina. Beskeden jag fått därifrån under 4 veckors tid har varit skiftande. Från att det är vatten i bränslet, det finns inget elektriskt fel utan det är mekaniskt tex en ventil, det kan vara spridarna till nu sist att det kan vara datorn som är trasig dvs en reparation på 30kkr. Jag blir lite tveksam till den långa felsökningen och de mycket olika feldiagnoserna och det känns inte helt komfortabelt med att lägga ut så mycket pengar på en reparation om det verkligen inte är datorn som är felet. Har ni några tips på fortsatt handläggning? Jag funderar på att hämta båten och försöka med en annan verkstad. Finns det några tips på Suzuki serviceverkstäder som faktiskt kan laga en båtmotor och inte bara byta olja och impeller? Mvh //Martin
  4. Hej, Tack så mycket för svaret, är numera stolt ägare till en Uttern 690 -78 med samma motor som din. Hoppas nu på att hitta någon tillfällig båtplats så att jag kan prova den lite innan säsongen helt är över. //Martin
  5. Hej, Jag står i begrepp att köpa en båt och förnärvarandet lutar det åt en Uttern 690. Jag har sökt på forumet efter uppgifter om bränsleförbrukning men inte hittat något. Är det någon som kan bidra med fakta om förbrukningen vid dom olika motor alternativen? Om det är någon som har andra synpunkter eller tips mottages dom tacksamt. Mvh //Martin
×
×
  • Skapa nytt...