Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

Paddington

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    55
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Paddington

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jo, det finns på länken http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1987/E6RCUD/CARBURETOR/parts.html Står att 15 är "slow speed" trodde detta var blandarskruven...
  2. Plocka ner förgasaren och låt "ultradljuds" tvätta den så kommer den att fungera igen. Den har säkert stått länge med gammal bensin i och lågfartsmunstycket har "beckat" igen. Att det skulle sitta "fel" förgasare på den ska inte påverka lågfartsegenskaperna på det sätt du beskriver. /KentW Tack för detta Kent. Har plockat isär den och lagt den i bensinbad, blåst rent alla kanaler, men kanske inte tillräckligt. Kan du se vilket munstycke som är lågfartsmunstycket på skissen? Tycker rent generellt att denna förgasare är konstigt byggd, men det bör väll vara där slangen (NR26) fäster i förgasaren?
  3. Har köpt en liten båt med en gammal snurra. Den går inget vidare på tomgång, men fungerar hjälpligt om man har choken/primern i. På fullgas funkar den bättre men så fort jag drar ner på gasen efter att jag kört fullt dör den direkt. Har kikat lite på ritningar och jag tror att det är fel förgasare... Motorn är en 5hk 82a, men förgasaren som sitter på började tillverkas och användas 1986 på 6hk varianten. Kan man få detta typ av problem om det är fel förgasare? Kan det vara "fel" förgasare eller är det bara att hitta rätt inställningar?
  4. Oavsett motorstyrka så är det ju fler detaljer som påverkar själva propellern. Diametern är viktig, inte bara stigningen. Det finns fler aspekter, men har du kollat så propparna är identiska förutom stigningen?
  5. Har ingen sett detta tidigare? Jag förstår inte om det går bensin från flottörhuset upp till överdelen (där blandarskruven sitter) eller om blandarskruven justerar luft och ner genom slangen för att inte skapa vakum i flottörhuset... Har skruvat med en del förgasare, men aldrig sett detta förut.
  6. Har en evinrude 6hk som jag kom över av en slump... Den går illa på tomgång och när man då varvar upp den går den några sekunder extra, säg 20sek. Det bör ju vara något med bränslet så jag tänkte att förgasaren behöver sig en omgång med bad och rengöring till att börja med. När jag plockar isär förgasaren gör jag en upptäckt som får mig att tycka att en förgasare är avancerad... Efter att tagit bort flottörhuset finns där ett litet "plasthus". På detta plasthus finns en liten nippel med en mycket åtgången slang på. Transparant och kanske 2mm i diameter. Slangen var av och endast en liten bit av slangen sat fast på nippeln, resten låg i själva flottörhuset. Har någon någon aning om vad detta är för typ av förgasare eller vad den lilla slangen fyller för funktion?? Nr. 26 på skissen. http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1986/E6RCDE/CARBURETOR/parts.html
  7. Hur lägger ni på de olika komponenterna, med eller utan polermaskin och i så fall full fart eller långsamt, skumgummi eller ull?
  8. det finns ju olika typer av Cleaner, både hos marinan och t.ex. biltema. Är detta som ett shampo som man tvättar båten med eller är det ett medel som ska arbetas? Tänker på vad som ska göras innan jag rubbar båten. den ska väl vara ren när detta görs?
  9. Tack för tipset. Lägger du på det andra lagret, vaxet, utan att torka bort rubbingen först?
  10. Har sökt och läst jag vet inte hur många trådar, ändå blir jag inte klok på detta. Har en flipper från 2000 och den är matt i ytan. Skulle vilja snygga till den, men det verkar vara väldigt blandade bud. Allt från våtslipning till turtle wax med trassel, från Grovkornig autosol till frottéhanduk. Med och utan polermaskin... =) Båten är som sagt bara drygt 10 år gammal och behöver en omgång. Vad ska jag göra och hur över vattenlinjen? Med polermaskin(?) iså fall hur? Den som idiotförklarar mig för denna okunskap gör nog en korrekt bedömning av undertecknad, men snälla, hjälp mig i denna kemdjungel innan jag går på med slippapper mot bättre vetande=)
  11. Nu är jag ute på djupt vatten för detta kan säkert många bättre än mig. Till skilnnad mot t.ex. bensin så innehåller diesel alltid en liten mängd vatten. När dieseln står still (inte skakas runt) skitar det sig lätt och alger och beväxtning bildas i denna gräns. När algerna sedan dör faller de till botten och bildar ett slem i botten av tanken. Nu har man ju en hel del filter ivägen, men det är inte speciellt kul att få dessa fullt med massa bös i alla fall=)
  12. Jag kör med Fuel stabilizer. Finns till både bensin och Diesel. Hade en diesel för några år sedan och körde diesel varianten. Det finns givetvis delade meningar om vad man bör göra och inte, men jag tankade sparsamt sista gången för att inte behöva använda allt för mycket av detta medel, blandade i Fuel stabilizer och körde så att ca 0,5-1l gick igenom hela bränslesystemet.
  13. Vet inte hur det är med diesel ang. alkoholen, men problematiken är inte enbart kondensen under vintern uan även under sommaren då man använder motorn. Tanken är inte sluten utan måste ventileras på något sätt och ny luft tillkommer. Vatten samlas längst ned i tanken och tillslut är problemet ett faktum. Kanske inte är en stor grej, men mitt tips är att tillföra en tillsats som hindrar beväxtning och vatten i tanken sista gången man tankar båten och köra igenom det bränslet genom hela systemet.
  14. Alla är ju olika, men läser inte att du gjort något med bränslet förutom att fylla på tanken. Jag hade nog bytt bränslefiltret i motorn eller det mellan motor och tank (micron/vatten avskiljarfiltret). Vet inte hur den motorn är uppbyggd, men någonstans borde man relativt enkelt kunna tömma motorn på gammalt bränsle typ ångseparator. Att tänka på till nästa år kan vara att köra i typ Fuel Stabilaser i tanken vid sista tankningen. Det absolut viktigaste har du gjort, kört glykol i systemet. Resten är bara en smaksak och hur noga du vill vara. Det är skillnad på vad som är nödvändigt för att motorn inte ska vara skrot och vad som håller samvetet rent under vintern=) Glömde skriva: C.a 5% av den 95 oktaniga blyfria bensin består idag av alkohol. De lärde tvistar om det är bra eller inte att fyll tanken. Vissa expreter säger att tanken ska vara tom, andra full. Oavsett vilket ska man vara medveten om att alkoholken i bensinen gör att kondens bildas och skapar vatten i utrymmen som inte är helt tillslutna. T.ex. bensintanken i en båt.
  15. härligt! Du löste problemet Jarb:) Marinans förslag från början var att byta topplockspackningen för x antal kronor. Maila din adress så kommer en whiskey på posten! nu blir det till att fixa jullaxen i morgon. föresten så hade jag ju gl-5 i lådan... skulle köpa en gl-4 istället. Blev totalt idiotförklarad av marina, finns inga gulmetalsdetaljer i växelhuset, gl-5 är inte aggresiv mot dessa om det skulle finnas. Hur som helst nu är allt enl. boken, 10w30 yamalube i motor, gl-4 helsyntet i växelhus. Tack åter igen!
×
×
  • Skapa nytt...