Bakgrund: Har en gammal båtmotor(Mercury 60hkr från 1989 med elstart) på min båt.
Trodde från början att den saknade generator då handboken jag fick med den inte nämnde något sådant och handboken är egentligen avsedd för 70-90hkr.
Har inte använt båten så mycket utan det har räckt att ladda upp batteriet på hösten så håller det sig hela säsongen.
Jag skaffade även en GPS/ekolod(Garmin 525s) till den och lanternor (Innovative Lighting's LED sidelights, dock ej monterade). Till årets säsong dog batteriet, kanske för att jag missade att ladda upp det inför vinterförvaringen. Så jag skaffade ett nytt batteri och har sedan tidigare en 6W solcell från Jula
och en billig regulator (Kemo M149) som dock inte blivit installerad ännu.
I samband med detta fick jag reda på att det finns en lysspole på motorn. Skruvade isär den och hittade den och en Rectifier (VARO R353 8645).
Vet dock inte om den är en ren likriktare eller med regulator eller vad den har för värden. I ett amerikanskt forum hittade jag dock att den ligger omkring 2-400V och 20A.
Mätte upp likriktare och konstaterade att den var trasig. Den snabba nödlösningen fick bli en likriktarbrygga på 100V, 25A, dvs största de har på Kjell & Co.
Vilket kostade en tiondel mot vad båthandlaren skulle ha för en ny reservdel som inte ens fanns hemma(beställning från utlandet).
Tack vare uppgraderad programvara i Garminen så kan jag se spänningen och även ställa in larm om spänningen blir för låg.
Kunde nu se att spänningen i systemet steg när motorn gick. Kunde även se att spänningen varierade mycket även med motorn avstängd. Mitt problem: Spänningen i systemet blir på tok för högt. Runt 16V vid tomgång och stiger med varvtalet.
Garminen klarar det men batteriet ska max ha 14,4V och lanternorna som jag ska montera tål max 16V. Så på något sätt måste jag reglera spänningen så att jag slipper att köpa nytt batteri med mera varje år. www.maxrules.com/oldmercs/Wiring/1966ona/55.jpg
Detta diagram är egentligen inte till min motor men av det jag kunnat följa ledningarna på min så stämmer det.
Enda skillnaden jag hittat är att det på den röda ledningen fram till Harness plug så sitter det en 20 A säkring.
Utöver detta så har jag dragit direkt från batteriet en 2,5 mm2 ledning (c:a 2 m) till en Automatsäkringspanel (Blue Sea AllWeather) som matar Garminen och plats finns även för Lanternor och framtida strålkastaren och VHF.
Funderar på om det är denna som orsakar variationerna i spänningen men den borde klara av den lilla ström som Garminen drar.
Frågan är dock hur mycket grövre kabel jag behöver när resten av utrustningen ska monteras.Dessutom har jag en enkel Huvudströmbrytare som bryter all ström från batteriet. Lösning? Första tanken som slog mig var en spänningsregulator på 18V och 1A som skulle driva en batteriladdare från velleman (K8012).
Nackdelen då är att man skulle få separera Alternatorn helt från elsystemet så att strömmen inte går bakvägen till batteriet.
Samt att 1 A ut från laddaren knappast skulle täcka urtaget ur batteriet om man kör strålkastare med mera plus att
ladda upp batteriet efter varje start.
Sedan undrar man hur spänningsregulatorn gör om spänningen in inte kommer upp i 18V och vad gör laddaren om den inte får 18V in.
Sedan är laddaren kanske lite väl klen för ett 72Ah batteri. Tanke nummer två var en spänningsregulator på typ 14V och ingen batteriladdare utan styra detta själv då startströmmen borde
dra ur batteriet såpass att det inte blir överladdat på en båttur på någon timme.
Nackdelen är då att hitta en spänningsregulator som klarar av strömmen.
Det närmaste jag hittat är 5A vilket bara är en femtedel av behovet.
Kan man på något enkelt sätt parallellkoppla dessa och hur stort är kylbehovet? Fundering nummer tre är att jag i något forum sprang på en idé med att koppla en shuntdiod mot jord som den vägen leder bort all överspänning.
Skulle detta vara en bra lösning och hur dimensionerar man shuntdioden?
Några andra funderingar jag har är hur mycket kan man belasta Alternatorn utan att den tar skada och
finns det något bra sätt att i så fall begränsa strömmen, förutom att avända säkringar som man i värsta fall får byta varje gång man slår på en extra lampa. Jag är öppen för alla förslag då den laddningsregulatorn jag hittade hos Plastimo (artnr 53465) kostar nästan 5 000 kronor och hade inte riktigt tänkt mig så mycket pengar.
En fullgod lösning för så lite pengar som möjligt. Har inga problem med att löda ihop något så länge det finns ett kopplingsschema och komponentlista.
Dock går jag nog bet på att etsa kretskort. På något sätt skulle jag även vilja ha in Solcellen och dess regulator inkopplad då jag vill försäkra mig om att batteriet alltid är fulladdat och mår bra.
Detta är även viktigt då jag ofta kör garminen utan att motorn är igång och även lanternorna så snart de är inkopplade. /Björn