Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024

aljo87

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om aljo87

  • Placering
    Fänrik
  1. var kan jag hitta mer exakt information om honda 4-takt motorer? i mitt fall rör det sig om motorer mellan 20-30 hk från åren 1992-2000.
  2. trevligt med ett svar! men då borde jag alltså kunna driva även ett ekolod och eventuellt en elmotor på samma batteri?
  3. aljo87

    märklig honda?

    kan en honda 20 hk fyrtakt från -90tal,ha 3 cylindrar? har ringt en honda verkstad och svaren är inte glasklara, förmodligen är det en 25 hk säger dom. men enligt typskylten är det en 20 hk.
  4. vad för typ av batteri behöver jag till min motor? har aldrig haft elstart tidigare. laddar motorn upp batteriet som standard om det är elstart? bilr helsnurrig av sånt som har med el att göra, så ursäkta om det är dumma frågor som ställs.
  5. Ok, så det är ingenting som skadar själva motorn? För i övrigt så är den inte varmare än någon annan motor jag har haft. Man blir allt lite nojjig när det rör sig om sånt:-)
  6. Har gjort om akterspegeln från kort till lång rigg, därefter har jag monterat en Yamaha 30 hk med lång rigg, den går bra men känns väldigt varm på själva riggen. Själva motorn har normal temperatur när man åker. Vad kan vara fel? Eller blir riggen alltid väldigt varm? För övrigt är det bra kylning med ny impeller och fin skvallerstråle. Skulle jag sänka motorn frånnuvarande läge så kommer kaviationsplattan under kölen och det vill jag inte. Tacksam för tips och idéer!
  7. Har testat att köra utan termostten oc resultatet blev att den inte startade när den fick kylvatten. En snabbis ovan vattenytan så går den direkt. Om det nu sitter gammal skit i systemet, är dt bara att blåsa på ordentligt med tryckluft eller finns det risk för problem på något sätt?
  8. Var kan jag få tag på en termostat till min crescentmotor? Efter byte av impeller så går den fortfarande varm som f-n! Har kommit fram till att det bör vara termostaten so spökar. Så jag är mycket tacksam för svar:-)
  9. Kan man montera startmotor så att jag kan använda mig utav elstart? Finns det någon hemsida som beskriver utförandet? Vore roligt att testa. Tacksam för svar:-)
  10. A okej! har själv nyss snmält mig till den kursen! har ingen större erfarenhet av motorer överhuvudtaget så då kanske den är till mer hjälp för såna som mig. har bytt impeller på en gammal 9 hästars 1 gång så då kanske man kan lära sig lite nytt som är bra att veta =)
  11. okokok! mycket att ta in! men hur mycket är lite snappsning en kapsyl ca eller 1 dl? d där med svänghjulet vettekatten om jag förstår mig på men det ska absolut undersökas närmre! har en likadan fast 4 år äldre som inte alls går lika trögt med snöret så nog har jag dragit igång med snöre förrut! kan man ansluta nån form av elstart på domdär gamla skruttarna??
  12. Är det någon som har gått båtmekanikerkurs för nybörjare? Där man får NFB,s examen och intyg i blå boken? vore intressant att höra kommentarer och synpunkter från kursen! Bra? Dåligt?
  13. aljo87

    trög motor!!

    har ett litet projekt med en evinrude 20hp 1978. försökte nu idag att dra igång den, men utan vidare bra resultat! jag orkade knappt dra ut startsnöret och den tände aldrig! tog ut stiften och kollade gnistan som var OK! Väl när stiften är ute så är det inga problem att få grejerna att gå runt. finns det några småknep att ta till? tacksam för svar!=)
  14. Stämmer det att dessa tre märkena i rubriken egentligen är samma skrot och korn över lag jag har iaf en crescent 6hk? som jag tänkte byta impeller på, men då har det uppstått ett problem! jag får f-n inte bort växelpinnen! tror jag gjorde ett fel då jag började montera bort växelhuset och glömde då bort att få loss växeln innan! och nu kan jag inte återställa växelhuset. går det att lösa? kastar med en otydlig bild! det kanske visar nånting bra :-) tacksam för svar!
  15. ja tack för alla tips! ska hålla utkik efterreservdelsmotorer!
×
×
  • Skapa nytt...