Ja som rubriken så pedagogiskt antyder så har jag en utombordare som slirar.
Den fungerar fin-fint i låg hastighet, men när jag ska börja gasa på över 3-5 knop så varvar den utan att det går ett uns snabbare. Har läst varenda slir-tråd som finns på detta forum men vet inte riktigt hur väl det passar in på mitt fall då alla rekommenderar att man byter propeller eller gummibussning. (Vilket jag redan gjort då)
Har en Crescent 465 med en Yamahamotor på 28 hk, så det är inget kompatibilitetsfel vad jag kan se? Konsulterade Yamaha och de sa att i 95% av fallen så är det precis som ni säger här att det är gummit som är slitet och slirar, så jag köpte en ny propeller. Drivningen ändrades inte ett skvatt.
Har läst en del om att det kan vara propellernavet som slirar, men vad jag ser så är det i perfekt skick (fårorna inuti alltså). Hela drevet verkar vara i mycket bra skick.
Läste en tråd där det rekommenderades att kolla växelvajrarna vilket jag ska göra nu i dagarna då jag inte har tillgång till båten idag.
Några idéer?