StayPuft
Medlemmar-
Innehålls Antal
72 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm StayPuft
-
Placering
Löjtnant
-
Om du har möjlighet kolla upp detta: http://www.thehulltruth.com/boating-forum/61499-evinrude-suzuki-70-hp-oil-pump-breakage.html Gäller förmodligen även Johnson eftersom de är teknikskt sett lika. Känner till ett fall där detta inträffade. Som tur var var båten köpt bättre begagnad på firma men det blev en lång process att få rätt. I detta fall var det en Evinrude 70hk som skar. Detta nämns sällan när det talas om Suzukis förträfflighet. Observera att detta endast avser fyrtaktarna. Tvåtaktarna är en annan historia.
-
Det räcker nog att pensla på lite gelcoat på de ställen där det är skavt (slipa innan). Är det stora repor i plasten så kan lite kortfibrigt glasfiberspackel jämna ut. Har man inte gelcoat hemma så kan man ta någon tvåkomponent bottenfärg. Crescent gamla båtar är rätt så robusta har själv haft både en 410 och en 426DL så det finns nog tillräckligt mycket glasfiberlaminat kvar får att det ska hålla tätt och stå emot påfrestningar under färd av bilden att döma. Insidan är inget att bry sig omför den utsätts inte för vatten och UV-strålning på samma sätt. Är det däremot så skadat att det är större hål rakt igenom så kan jag rekommendera den beskrivning för lagning som finns i SEA-katalogen. 432:an med skrov signerat Pelle P kommer nog gå lite bättre i fart än 434:an med sin badkarsbotten. Möjligtvis kan den vara lite mer rank. Jämför om du har möjlighet.
-
Håller med om att frågeställningen var lite knasig. Tyvärr är det ofta så att folk som ber om synpunkter av skilda slag får hjälp av en del kompetenta här på forumet och sedan inte bryr sig om att som min chef säger i tid och otid återkoppla Får se hur det blir med denna tråd...
-
För trollingsfiskare är frågan i högsta grad relevant!
-
För trollingsfiskare är frågan i högsta grad relevant!
-
Vilken typ av båt har du 50 hästaren på. Har också en likadan motor nämligen.
-
Tack själv! Notera vatten/smutslinjen på detta foto som jag hittade! Lite tungt som sagt!
-
480RSI har samma skrov som min 480DL hade. RSI har lite annorlunda planlösning så kanske är den tyngre fram. Denna kombination och tung fyrtakt kanske inte är idealisk. Men man kan alltid hänga på en och prova för att se hur den går. Beror kanske lite på hur mycket pengar som ska upp för motorbytet också. Är det mycket så är det nog bättre att köpa en annan modell där fyrtakten sitter på redan.
-
Pröva att mäta med en multimeter på batteripolerna när motorn går. En modern fyrtakt ger en nästan konstant laddspänning på runt 14,4V. En äldre tvåtakt kommer nog att variera mer framförallt på tomgång där den ger lite laddning pga av att äldre motorer inte hade så kraftiga generatorer som idag.
-
Såg att det fanns en tidigare variant av Ryds 485 där den är mycket lättare. Förmodligen anpassad för att bära en 2-taktare: http://arkiv.ryds.se/Historik/1994/485_DL/485DL.pdf
-
Har du Ryds 485 (RSI) modellen som väger 435kg och är 203cm bred så kommer det nog fungera utmärkt. Hade tidigare en Ryds 480DL med en Mercury 40hk EFI där motorn vägde 112kg! Motorn gick som en dröm men den var lite för tung för den båten som endast vägde 280kg och med en bredd där bak på endast 188cm. Gick rätt så bra om man var två stycken i båten. Vid göstrolling med endast en person så pekade nosen upp lite pga av tyngden bak. Stabiliteten var heller inte den bästa. Men det kan å andra sidan ha lite med designen på skrovet att göra.
-
Kontakterna för starten borde fungera. Det var inte förrän 2006 som Mercury/Mariner bytte till den 14-pinniga tjockare rundare kontakten: (a): http://marinepartsexpress.com/Merc_Prod_Bull/New 14 Pin Key Choke and Engine Harness Features (non DTS) Bulletin No. 2005-16.pdf Har du den 8-pinniga borde det funka. Batteriet går att använda om det är minst 70Ah och någorlunda friskt, Reglagekablarna borde också passa. En Mercury 50hk EFI väger ungefär 110kg vilket kan vara lite tungt för båtar som inte är konstruerade för att bära den vikten så långt bak. Vilken båtmodell hade du tänkt att hänga den på?
-
Har läst om några exempel där även senare modeller drabbats av det här problemet även de som inte omfattats av återkallelsen. Min 40hk EFI 2002 pajade juli 2010 och tyvärr gällde Mercurys goodwill för reparation bara till 30 september 2008. Bara att beställa delarna och göra jobbet själv tyvärr. I reparationssatsen finns bland annat en extra säkring som ej fanns i grundutförandet som ska ta smällen. Såg att det fanns en sådan här reparationssats till salu begagnad men ny i förpackning till salu på nätet just nu (893640A02). Lite mer info: http://www.ishopmarine.com/ishop-catalog/bcat/MM/001/03/2005/EN_11.PDF http://www.maringuiden.se/forum/;thread=302098
-
Lyfte också av min Mercury fyrtaktare som vägde 112kg förut. Eftersom jag hade sommarstuga med plats för massa grejor så införskaffades en verkstadskran och en tyresö motorkärra. Hade lite funderingar om att lyfta för hand men kom fram till att kostnaden vid en evetuell tabbe skulle bli omfattande så det blev kran. Motorn var en 2002 års modell och hade varit utomhus 6 vintrar innan jag köpte den så egentligen kanske de inte tar så mycket skada om man har en heltäckande ställning. Om inte annat så får man ha motorn kvar när man ställer den hemma i varmutrymme!
-
Kollade precis med min auktoriserade mercuryverkstad vad 100h-service skulle kosta om man vill vara med i det 5-åriga garantiprogrammet.. Svaret blev inte annat än en ekonomisk kalldusch. Kostnaden skulle bli totalt någonstans mellan 4500-5000kr. Nötterna på Brunswick har bestämt att man måste byta impellern vid 100h. Som jämförelse kollade jag impellern min gamla Mercury 40hk EFI vid 300h och den såg ut och kändes som ny. Törs inte tänka på vad de har hittat på vid 200- och 300h-service! Det är verkligen på tiden att konkurrensverket och i slutändan EU sätter stopp för det här sättet att skinna folk. Ser ut som man tyvärr får slopa auktoriserad service samt garantin och göra det själv hädanefter. Försäljningsargumetet 5-årig garanti faller här platt men förmodligen också hos konkurrenter som Honda och Suzuki.