Muminmamma
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Muminmamma
-
Placering
Kadett
-
Jo visst är vi överens Nej jag har ingen kniv, men jag har en sax! faktiskt bättre än kniv och lättare att hantera med (ibland) stelfrusna fingrar, funkar bättre att klippa linor, ev fiskenät mm med. Och mindre risk att man skadar sig på den själv eller sticker hål på sin egen utrustning, men hittills har jag sluppit använda den... har alltid kunnat trassla mig loss ändå (har inte fastnat i ngt fiskenät än, bara i trasslig tampar och linor på vrak) Visst ska vi ha en underbar sommar! Hoppas att vädret håller i sig några veckor till, för min semester börjar först nästa vecka och då vill jag åka mycket båt!
-
Absolut, du har så rätt - killen på videon, verkade inte riktigt ha säker fart som nämden för båtlivsutbildning trycker så hårt på att man ska ha. Och vi har än så länge valfrihet - det finns ingen lag på flytväst, eller cykelhjälm, eller hjälm vid utförsåkning heller för den delen... Och det händer antagligen att alla fuskar ibland. så jag dömer inte dig eller någon annan, men jag vet att flytväst är bra för mig och jag ser helst att alla som åker i samma båt som mig har en på sig... Själv har jag aldrig cykelhjälm, men jag saknar bra argument för varför jag inte har det... vet bara att jag gör fel - men gör det med berått mod...) Så även jag är en syndare i trygghetsnarkomanernas land. Däremot är det naturligt att använda hjälm när jag åker slalomskidor... Det är intressant det där varför man är mer benägen att använda säkerhetsutrustnign i vissa sammanhang men inte i andra... Själv älskar jag vatten, men jag har respekt för det. Som (relativt erfaren)dykare är jag van att vara djupt nere, men vid dykningen har jag många säkerhetsdetaljer för att inte hamna i trångmål. Får jag ett problem, så har jag en handlingsplan för det, jag vet att jag måste (även i de mest stressande situationer) tvinga mig själv att andas lugnt, stanna upp, tänka klart och agera lugnt vid problemlösning under vattnet, att dumpa blyvikterna och göra en direktuppstigning utan säkerhetsstopp från 30 m - är en panikartad, direkt dålig och ofta farlig lösning. Jag är god simmare och vet att jag enkelt orkar simma mer 2 km om det skulle knipa, kan lösa kramp och de flesta problem man kan utsättas för, men jag vet också min sårbarhet i vattnet, en rejäl kallsup (speciellt i saltvatten) ett överraskande överbordfarande eller ett slag i huvudet kan lätt beröva mig inte bara förmågan att tänka klar, utan också en massa kraft som jag behöver för att hålla mig flytande, och så blir man snabbt nedkyld - som berövar mig ännu mer ork och våta kläder gör en tung.... Så för mig är det självklart att jag i sådana lägen måste ha ett flythjälpmedel. Sen får var och göra som de vill...
-
Jag ställde mig tvekande till om västarna verkligen skulle fungera innan jag köpte min, men har fått svaret att om man kollar att gaspatronen står på grönt så kan man lita på att den funkar, jag har hört att gaspatronen bör bytas åtminståne vartannat år under alla omständigheter och i samband med patronbyte kan man ju passa på och testa västen också genom att hoppa i vattnet med den gamla patronen. (ny gaspatron c:a 250 kr). (Har själv tänkt att det kan vara smart att kolla västarna i samband med att man kontrollerar annan säkerhetsutrustning ombord, som till exempel att skaka om pulversläckaren... Det gör man väl åtminstone någon gång om året, helst i början av säsongen) Var har du källan till att bara 80% blåstes upp? Jag blir orolig... Har visserligen bara återförsäljarens och mina båtlärares intyg på att de uppblåsbara västarna är säkra, men jag tror på dem. fast med åf vet man ju aldrig... de vill ju mest sälja... Nog för att jag sätter säkerheten främst och håller rimliga marginaler, men ibland gillar jag också att testa gränser lite grann, och om det känns som att det är säkert att göra det, (som på djupt vatten vid bra väder och inte för blåsigt) så vill jag nog gärna testa vad båten går för och då är det ju viktigt att man kan lita på materialet - även västen och kill-swithen. Men man behöver ju inte köra som galningen i videon för den skull...men lite kul måste man ju få ha också... Vi har vanliga seglarvästar i båten också, och de är ju skönare när det blåser lite kallt, men hellre än att vara utan väst, och hellre än att svettas till döds i seglarvästen när det är 30 grader i skuggan så använder jag den upplåsbara. Gör jag fel då? Senast ändrad av Muminmamma | 23 juli 2010 | 11:53
-
Till den som inte använder flytväst på sjön för att det är för varmt, eller inte passar anatomin... Skaffa dig en upplåsbar räddningsväst, c:a 1000:-. Sitter bra (även på mig som är kvinna och väl fyller ut en 70F...), ganska snygga (tycker jag) är aldrig i vägen, varken värmer eller kyler (även om det är en kort tur inomskärs). Godkänd som räddningsväst. Väl värd pengarna. Se till att du skaffar en med grenband, inte så supersnyggt, men avsevärt mycket bättre. (nej, det skaver inte när man sitter). Det kommer alltid finnas dem som anser att flytväst kan man sätta på sig om det börjar blåsa storm, eller när det blir farligt... men då har man nog inte den på den gången man skulle behöva den. Det är ungefär som att säga, ja - men om vi är på väg att krocka - då sätter jag på mig säkerhetsbältet... Jag själv anser det vara ett absolut krav att alla har flytväst på, ända tills båten är förtöjd. Jag var med en gång om att en vuxen, båtvan kvinna (utan flytväst) skulle hoppa iland, halkade med foten på bryggan, for ner mellan båten och bryggan, slog i huvudet i båten, blev medvetslös och bara försvann ner, det var inte mer än 2,5 m djupt, farsan hoppade snabbt i, men det tog honom fyra neddykningar innan han hittade henne och kunde få upp henne... Hade hon haft flytväst skulle han åtminstone hittat henne genast. Hon klarade sig, men det var uppskakande (jag var c:a 12 år när detta hände). Även om man är en excellent simmare och elitränad, så simmar man jävligt dåligt och sjunker jävligt bra - och snabbt - om man är medvetslös, vilket man lätt kan bli om man slår huvudet i båten, eller en sten, eller bara landar med huvudet före i vattnet i hög fart! Var rädd om dig och dina medpassagerare - det är (nästan) lika traumatiskt för de som är kvar i båten när någon faller överbord. tänker på texten på en gammal dekal som fanns i min pappas förra segelbåt Har man inte flytväst på sjön, så måste man vara korkad. humoristiskt skrivet, men ack så sant. Senast ändrad av Muminmamma | 23 juli 2010 | 09:41
-
Tack Gobben för din uppmuntring, jag ska passa på och ta ut båten själv när det är lugnt och stilla, så ska jag öva framförallt tilläggning och lågfartsmanövrering, eftersom det är mycket svårare än högfartsmanövreringen - har jag redan märkt... Så småningom ska jag våga mig ut när det blåser lite också, för de verkliga problemen kommer väl då förstår jag. Jag hade kanske läst tråden lite för slarvigt, det kändes som om fler än martin var inne på att båtkortet var onödigt - grejen är att jag inte tror att han tycker det - han tycker bara det är onödigt att vi båda går kursen. Martin har också så svårt att få loss tiden till att hinna gå kurs, så en längre kurs skulle nog vara en ännu sämre idé. Men jag tycker också att han skulle båtkortet...
-
Jösses - att ni orkar hålla på med ert tjäbbel, man blir trött bara av att läsa... Jag är den där (nu berömda) sambon till martin eves som tog båtkortet som så många anser vara helt onödigt. Jag tycker att kursen var bra. Det var en hel del plugg som förväntades, att man läste in ganska mycket, teori 2,5 dagar för förarintyget, 1/2 dag teori för högfartsdelen. 7 timmar båtkörning och då var vi 5 elever per båt. Eximination några dagar senare. Jo jag tyckte att praktikdelen skulle ha varit längre, men man lärde sig rätt mycket både på sin egen och de andras körning. Jag hade ju aldrig kört motorbåt tidigare och är en sån där certifikatsälskare så för mig var det ett naturligt steg att ta båtkortet. sen är det ju som med alla körkort. Ett körkort är inte ett bevis för att man är världsbäst på att framföra fordonet i fråga, utan bara ett löfte att få fortsätta övningsköra på egen hand. Man måste alltid köra med säkerheten främst, med så stora marginaler som krävs och efter sin förmåga. Det handlar om att känna sig själv och sina begränsningar. Största anledningen till att jag ville lära mig köra båt var att jag faktiskt inte tror att det skulle ha varit så bra att låta sambon lära mig. Han har visserligen en fantastisk talang för att köra allt som går för motor, på land och som det visat sig även i vatten, men han är inte riktigt så där otroligt ödmjuk som han vill påskina... Och med tanke på att den enda båterfarenhet han hade innan han satte sig i sin nyinköpta motorbåt den 5 juni 2010 var några turer med finlandsfärjan, så har det gått över förväntan bra. Jag vill gärna köra båt, jag är inte så bra, men kör efter min förmåga, tar det lugnt när det behövs och försöker ta hänsyn till andra. Båtkortet gav mig självförtroendet att våga hävda att även jag kan och också vill köra ibland och jag riskerade inte galna gräl över idiotsaker som skulle kunnat ha hänt om martin skulle ha lärt mig köra båt. Därför var båtkortet väl värt pengarna!!! /Ylva Senast ändrad av Muminmamma | 21 juli 2010 | 12:28 Senast ändrad av Muminmamma | 21 juli 2010 | 12:30