Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

swefubar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    46
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om swefubar

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej håller med Funkis, två billiga presseningar funkar bra, går ju att testa det första året. En riktig press är dyr men håller länge, dock är en sådan rätt tung vilket kan ställa till det också. Köp klämmor med en tving inbyggd finns på jula, biltema, Erlandssons brygga m fl dessa sätts fast i kanterna på pressen och sedan binder du dunkar (ex vis 5 liters) i desamma, fyll till hälften med vatten, då tynger de ner sidorna på pressen så den ligger still. Gör inget att det fryser på vintern. Om allt annat inte funkar så finns det hyfsat billig inomhusförvaring att kolla upp på nätet. Jag har fixat min för 2000 spänn.
  2. Hej Håller helt med, inget konstigt som det ser ut. Men det är viktigt med både rätt olja och rätt inblandning. För att minska rök och lukt så kan man byta till Akylatbensin (har gjort det själv på min 80 tals utombordsmotor). Akylat bensin har bättre förbränning och samtidigt mycket mindre miljöpåverkan, den är tyvärr dyrare än vanlig bensin men ger bättre effekt i motorn. Om man väl byter så ska man inte byta tillbaks till vanlig bensin (då förstörs packningar mm) men jag är väldigt nöjd med bytet, luktar mindre och motorn går bättre!!!
  3. Hej Kolla in senaste numret av Praktiskt båtägande nr 9, setember 2011, i just detta numret finns ett stort reprtage om ditt projekt. Numret innan beskriver hur man mallar. Lycka till!
  4. Minona har helt rätt, sjösätt men först fyll alla synliga hål med Ettan låt båten svälla tills sig tar ca 1-3 dygn. Läcker den fortfarande? dags för upptagning och fixa läckorna. gå aldrig till båten utan kamera och anteckningsblock, skriv upp allt som behöver fixas, planera och prioritera hemma. Det bästa man kan göra med träbåtar är faktiskt att ta en liten del i taget, annars tappar man motivation och lessnar. I ditt fall så är det ju skrovet som man ska fokusera på innan man går på det sk roliga, finish på däck, runt rutor mm. Lycka till och det finns mycket godis att läsa på detta och andra forum om träbåtar.
  5. Det finns en massa knep; köp en fuktmätare (oerhört seriöst) -Vänta några dygn i torr väder (billigt och enkelt) -Ta in båten inomhus och låt torka (lite dyrare och mindre enkelt kanske?) Men oavsett så är hösten inget bra att hålla på med trä (dagg, regn etc), på hösten så ska man låta trät torka ut och sedan gå i vinter ide. Till våren så torkar trä mycket fort vilket gör att det är då man ska börja arbeta med att slipa, olja/måla, eller lacka, allt för att kapsla in trät och bevara ett skydd mot väder och vind. Det bästa för trä är att alltid ha konstant fuktighet. Läs gärna boken träbätsvård eller boken träbåtsrenovering. Kolla också www.trabatsakuten.nu
  6. Hej Jag har en evinrude från 1983 som jag upplevde samma sak med, pratade med marinkillen som sa att på en motor så finns det ( i mitt fall) 3 st kanaler som skvallerstrålen går ut genom. Min teori i ditt fall blir ju då att du spolar in med ett högre tryck i en kanal, och då blir ju intrycket högre än vad impellern kan skapa själv? och trycket ut samma sak? alltså högre. Skriver detta med risk för att bli idiotförklarad men va 17, jag bjuder på det
  7. Ok tackar, ska testa det först för att minska åverkan men då återstår min andra fråga om epoxy: Om man epoxy fyller ska det då torka helt innan man skruvar (måste man förborra då?) eller bara halvtorka? tänker mig att det blir som att skruvarna inte går att få bort om de sitter fast i epoxy? erfarenheter? någon?
  8. Hej Jag har ett kapellfäste till kapellbågen som börjat ge sig i skruvhålen i trät. Frågan är om man ska borra nytt och plugga igen gamla hålen eller om man ska epoxyfylla de gamla och sedan skuva igen i samma? Om man epoxy fyller ska det då torka helt innan man skruvar (måste man förborra då?) eller bara halvtorka? tänker mig att det blir som att skruvarna inte går att få bort om de sitter fast i epoxy? Tacksam för tips eftersom det känns som att göra våld på en fin inredning
  9. Hej Låter som glapp i överföringsvajern mellan gasreglage och växelväljare alt. sliten/slitna kuggar i växelhus. Nu är ju inte jag expert på Penta och drevbåtar, har själv utombordare där motsvarande problem har funnits. Kolla med www.uppsalamarinverkstad.se i Uppsala, han är kanonduktig på diagnoser.
  10. Hej Kolla sprängskisserna på länken www.boats.net/parts samt www.crowleymarine.com/johnson-evinrude/parts/ där hitar du detaljerade skisser över motorn och dess delar samt kan beställa delar. Lycka till!
  11. Hej Kolla in min båt Sikaflex runt rutorna, sedan spikad gummi list. Men en fråga? behöver du verkligen slipa ner allt? Helst inte trärent utan slipa med 300 papper tills ytan är ruggad och sedan lägg på flera lager med Epifanes lack. Minst 5 lager. Glöm inte att ta bort slipdamm med klibbduk innan lackning och mellan lackning och slipning. Men allt beror på vad det är för trä, vissa träslag ska oljas istället för att lackas. Maila om du vill diskutera metoden. Senast ändrad av swefubar | 07 juli 2011 | 23:09
  12. Hej Varför kan du inte lägga i båten med bilen? Det finns ju en allmän ramp ute vid skarholmen (söder om stan) på höger sida mittemot UMS, uppsala motorbåtsällskap. Men om du behöver kran så finns det två möjligheter, inne i stan vid reningsverket så finns det kran, ring UMS eller nån annan av båtklubbarna vid skarholmen för att kolla om det går att hyra tid. Det finns traktor och kranlyft vid Flottsund också, innan skarholmen men det är nog svårare att fixa. Telefonnummer hittar du b.la på hemsidan www.ums.se Lycka till
  13. Ärligt talat, jag har en 60 hk- 2 takt som jag kör med akylatbensin. Dyrare men mycket bättre för motorn och miljön, minimalt med lukt och rök.
  14. Hej Köp boken/böckerna träbåtsrenovering av Thomas Larsson samt Handbok i träbåtsvård av Björn Peter Behrens.
  15. Hej jag fick tipset att så länge botten är fin så kan man smeta på ett lager hårdvax med en trasa eller svamp. Det blir ett skyddslager utanpå färgen och vax går ju att putsa bort om man vill måla senare i livet. Kolla in bilden p min båt så förstår man varför jag inte vill förstöra finishen med ful bottenfärg. Så kan du tvätta ofta som du skriver så borde det funka.
×
×
  • Skapa nytt...