

kaffepetter
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm kaffepetter
-
Placering
Kadett
-
Såja, nu går den som en klocka igen Det som blivit gjort med motorn är som följer: Renoverat förgasarna(nya flottörnålar), bytt slangpump och slangar, där det mest troligt dessutom fanns en luftläcka i anslutningen till tanken(ger för fet blandning). Nya stift.
-
Kolla förgasarnas flottörventiler och flottörnivå. blir nivån för låg i en av förgasarna så kan du få sådana problem. Kan även vara så att ena flottören hakar upp sig och ger för låg nivå, därmed kan svängar och lägesändringar påverka. Jag hade ett liknande problem i en bil, där flottörnivån hade blivit för låg efter 30 års tom förgasare, flottörarmen hade helt enkelt säckat ihop efter så lång tid. Då visade sig dock problemet genom att motorn tappade all ork och dog på högre varv. men i och med att du har två förgasare(antar jag) så kan det vara den ena som jäklas?? En chansning kanske, men värd att kolla upp.
-
Jaha, då har jag renoverat förgasarna. Hittade dock inga fel där förutom att de var fulla med olja!! Detta bör bero på att jag testade att pumpa i soppa med slangpumpen innan jag monterade loss förgasarna. Sedan när jag pumpade fram soppa efter att förgasarna var bortplockade så kom det först bara olja ur soppaslangarna efter vro:n(ca 10 pumptryck), för att sedan blandas med mer och mer bensin....Förmodligen så var alltså slangpumpen kass(backventilen?), vilken nu är bytt. Då hoppas jag att felet är avhjälpt, men dock så är det lite konstigt att det kommer olja efter vro:n utan att det har hunnit pumpas fram bensin?? Det bör ju innebära att förgasarna blir fyllda med olja var gång man har kört tom tank, eller byter tank. Någon som har nån uppfattning om detta fenomen? borde det inte sitta någon sorts begränsning så att det inte kan komma fram olja utan bensin?? För övrigt så har jag inte hunnit testa att starta motorn ännu!
-
Tackar för svaren! Jag ska renovera förgasaren och hoppas att det är där problemet sitter. återkommer med resultatet.
-
Hej på er alla kunniga motorbåtsälskare. Jag har problem med min -93 Johnson 115 VRO2 snurra, den beter sig som så att den är svårstartad när den stått ett längre tag, typ mer än ett dygn. Då den väl går igång så ryker den så in i hel***e(svart rök) en bra stund för att sedan gå helt perfekt och rykfritt. Stannar jag av den bara en liten stund så är det aldrig några problem att få igång den och då ryker den inte heller. Till min första fråga då: är det VRO pumpen som är kass, eller? När jag pumpar på slangpumpen så blir den inte stum, som den tydligen ska bli. dvs att jag kan pumpa hur länge som helst och förmodligen sura ned motorn därigenom. Då till min andra fråga: Är det flottörventilen i förgasaren som ska stoppa bränsleflödet när jag pumpar på slangpumpen eller är det nåt fel i bränslepumpen?? eller kan kanske bägge problemen härledas till förgasaren?? Hoppas att jag gjorde mig tillräckligt förstådd nu!
-
Jag tror nog att det blir ett sen-höst projekt med spackling i alla fall, vill inte riskera någon katastrof till sjöss om det går att undvika.... Tackar för svaren.
-
Hej Svempa! Jag kanske var för otydlig i inlägget, men sådana där trimtabs orsakar nog mer överplaning tror jag.
-
Tackar för svaren! Kavitationsplattan sitter jäms med skrovbotten, så det borde inte vara något problem. Vad som orsakar överplaningen är att skrovets botten är ett par mm konkavt innan akterspegeln, om du förstår vad jag menar...(miss i tillverkningen)Därför så tänkte jag att kanske dessa trimfenor skulle hjälpa till att lyfta fören. Men jag kanske åker på att bygga om skrovets botten i alla fall. Problemet i så fall är vad man ska använda för spackel e.dyl som funkar under vatten
-
Hej alla glada båtägare! Jag har en hemmabyggd plastbåt på 5.7m*2.3m med mittpulpet. Det är ett nästan plant skrov i aktern, tror att det kallas planande då? Nåväl, båten väger ca 500-600 kg med motor, som är en 115Hk Johnson med trim och tilt. Det var förhoppningsvis tillräckligt med fakta i målet Nu till saken! Båten börjar alltså att överplana vid ca 25 knop och beter sig då allmänt otrevligt med ålande gång osv. Då har jag alltså en fundering på om ett par hydrofoils(trimfenor) skulle kunna hjälpa till med att lyfta fören när jag trimmar ut motorn, alltså om dom skulle förstärka trimmens funktion?