Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025

Corvus_corax

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    259
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Corvus_corax

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vill veta vad det finns för erfarenheter kring detta med 123 fördelare på en så gammal motor.
  2. Ok låter som en god ide' men frågan är ju hur ? Jag har ingen möjlighet att lyfta båten själv, och det verkar som att de flesta båtmeckar är fullchokade. Drivknuten att jag inte tänkte på det.....................
  3. Hej hej alla kluriga och kunniga båtägare. Jag har en gammal Flipper med 280drev och en AQ140 motor, som jag haft en del pyssel med. Förra säsongen var nästan problemfri men nu har något hänt. Fick plötsligt kraftiga vibrationer när jag gick en längre sträcka i icirka 18-19 knop. Jag drog av och gick sista 8 distansen i måttlig fart men fortfarande med vibrationer. Funderade ett slag och kollade sen oljan i drevet ...urrrrk vatten i oljan. Nu har jag bytt oljan och fettat in drivaxellagret ännu en gång sedan sjösättningen. Drevet är tyst o fint om jag inte girar för då börjar eländet med kraftiga vibrationer. Är det någon som har en idé om vad som har hänt ?? Ska jag skaffa nytt drev ...................
  4. Nu finns det sakliga skäl till att förbjuda gnällspikar med tydliga inskränkningsproblem. De förorenar den fria miljön i diskussionsforum med sina mörka svavelosande gnällmoln och river upp enorma svall i debbattvattnens lugna sjö.
  5. Har du haft en kopparbaserad färg på båten i år ? Kopparfärg är ok i östersjön nu samtidigt som zink nu är förbjudet. Jag la på kopparfärg och har ännu inte tagit upp båten, får se hur det ser när den lyfts upp.
  6. Kul och höra att enkla medel hjälper. Ni har ju också lyckats göra en utvärdering och åtgärd efter det. Intressant att ni inte längre har några stölder, beror det på vaktgången på helgerna eller på bevakningskamera, ljus och banderoller ?
  7. ??? Jag anser att jag läst och förstått det du skriver, vad verkar jag enligt din åsikt inte ha förstått ?
  8. Om det nu finns emperi som visar det som du säger var kan jag och andra ta del av den ? Vad jag anar så görs mycket av tradition och inte baserat på fakta. Man skulle t.ex kunna fråga hur ni gör för att vinterkonservera båten. Hur många utför de momenten enligt tradition och hörsägen ? och hur många gör det jobbet baserat på fakta kring vad som ger ett gott resultat. Jag upplever att det är mycket tyckanden,nog och kanske i de övertygande fakta kring hur det verkligen förhåller sig med vaktnyttan kontra riskerna i de flesta inläggen.
  9. Det är principen att man kräver medlemmars deltagande i något som enbart är grundat på hypoteser och där man inte har fakta på effektivitet riskfaktorn som gör att jag funderat över det hela. Att kräva en medlems deltagande som om deltagandet uteblir får betala en bot på 2000 för varje uteblivet vakttillfälle känns aningen grumligt då man samtidigt utsätts för en risk. Må vara att risken är liten men är det rimligt att på så sätt tvinga sina medlemmar till vaktgång ? Att medlemmar deltar i andra allehanda sysslor tycker jag är naturligt, och det är ju båtklubbens idé för att hålla ned kostnader.
  10. Fint och bra att de flesta klubbar inte är drabbade av stölder. Beror det på vaktandet eller andra åtgärder som till exempel strålkastare kopplade till rörelsedetektorer, webbkameror, inhägnader etc.? Vad jag funderat över är vilken nytta utgör själva vaktgången ? vad vet man om den faktiska nyttan. Skulle man kanske kunna utnyttja medlemmarnas tid på ett mer effektivt sätt till andra uppgifter. Om man utsätts för våld i sammanhang med vaktgång, vem bär ansvaret ? Vad jag förstår får man skylla sig själv som utsätter sig för faran. Är det ett rimligt krav från klubben att begära medlemmarnas deltagande i en vaktgång där man utsätter sig för en risk där man inte har något utökat skydd utan istället får skylla sig själv som utsätter sig för risksituationen där våld kan uppstå.? Tursamt nog så upplever de allra flesta ingenting och ser inte heller några brottslingar som stjäl motorer, drev eller andra prylar. Vad jag också undrar över om det finns en verklig effekt eller om vaktandet sker av tradition utan reflektion och utvärdering.
  11. Att ingripa är ju direkt olämpligt då man inte har någon rätt till det och kan bli både ihjälslagen och straffad. Vilken försäkring täcker upp om man blir misshandlad under ett vaktpass? Med moderna smarta övervakningssystem borde själva patrullerandet gå att undvika. Vaktbolag med patrullering låter också aningen stenålder tycker jag,( men med hund kanske effektivt). Doberman funkar ju alltid men vem ska släppa ut dom och hur bra funkar det på bryggor ? Nä nä ingen bra ide'. Men rörelsedetektorer och strålkastare i kombination med webbkameror som gör att man ser vad som händer fjärrstyrt ett automatiserat larmsystem som påkallar uppmärksamhet från vaktpersonal som ringer polis. Något åt det hållet kanske, eller så är det också omodernt. Ny friska ide'er vore bra.
  12. Jag har funderat över en sak. De flesta båtklubbar har ett system med nattvakt för sina medlemmar. Där ska man stövla runt 1 gång i timmen med självlysande väst och ficklampa och på så sätt skrämma iväg eventuella tjuvaktiga typer. Min undring är: Har någon utvärderat hur stor nytta detta vaktande gör ?? Finns det inte en stor riskfaktor i att stövla runt i mörkret 2 och 2 om nu en organiserad liga vill stjäla det som vaktas. Vilka metoder har de och räds de verkligen av båtägare med ficklampa och väst. Kan det vara så att metoden är helt föråldrad och kan ersättas av det som är mer effektivt och innebär att man som båtägare utsätter sig för mindre risk ? Kanske jag rör vid det som är heligt, men jag tycker att hela företelsen skall ifrågasättas annars sker ju ingen utveckling.
  13. Huga ! Det låter dramatiskt det du berättar. Det viktigaste måste ju vara din frus hälsa, måste vara skönt att det inte var ett allvarligt tillstånd. Det materiella löser sig ju oftast ändå. Hoppas att ni kommer kunna vara på sjön utan uppskakande upplevelser. Båtlivet i sig är ju en lisa för själen.
  14. Artikeln som trådskaparen hänvisar till beskriver en situataion utan att vederlägga fakta. Att man då kan vara så lättlurad att man tror på tidningens lust till att skapa en sensationsnyhet är trist. För övrigt så står det att bottenfärger är ett allvarligt problem och då lär det ju i högsta grad gälla segelbåtar som har större yta bottenmålad båt som de smyger omkring med och förorenar miljön. Väldigt många segelbåtar har också motorer som spyr ur sig blårök i mängder inne i innerskärgården. Nä du trådskapare dra någe gammalt över dig. Din iver att skapa käbbel visar upp en synnerligen trist och trångsynt attityd mot andra människor. Må maskarna frodas i din kålsallad.
  15. Tyvärr så är det alltid så när man skall sälja. Köparna vill att man ger bort objektet och helst att man ska stå för service de närmaste åren. Gnäll o gny.................. Och som säljare vill hoppas man att inget ska avslöjas förrän efter några månader. T.ex den taffliga fixningen av läckage etc. Jag säger inget om läckaget på 4:e cylindern i toppen. Så här har det varit i 100 tals år. fast förr handlede kanske mest om kreatur och liknande.
×
×
  • Skapa nytt...