Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

shoei

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    171
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om shoei

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Yamaha 9,9 tvåtakt 1984 (2 cylindrar). Stiften är BR7HS. Jag kör Yamahas egen olja - Yamalube. Blandar direkt i tanken. När jag tänker efter kör jag oftast runt och ”puttrar”, på låga varv (kanske 10min) och sen brukar jag alltid avsluta med att gasa fullt i någon minut. Kan det ändå vara ”körstilen” som är felet? Om jag byter stift igen och allt fungerar så kanske det talar för det? Men om den ”hackar till” ibland vid full gas även med nya stift - är det ett tecken på att den får för mycket bensin?
  2. Tack för svar. 2% olja är lagom vad jag förstått - bla eftersom bränslet är av sämre kvalité nu för tiden. Jag brukar köra ganska varierat - långsamt och full gas. Om jag förstår er rätt så är felet bränsleblandningen? Ska jag skruva ut luftskruven?
  3. Jag har en Yamaha 9,9 tvåtakt som förbrukar/äter tändstift. Har bytt tre gånger den här säsongen. Stiften är svarta med avlagringar - se bifogad bild. Kör 2% olja i bensinen. När man bytt stift går den bra, men kan ”hacka till” vid fullt gaspådrag. Vad kan det vara för fel? Förgasarinställningarna? (hur ställer jag i så fall in förgasarna?). Tändningen?
  4. Ska man fetta in hålrummet bakom brickan (thrust washer) som sitter innanför propellern? Dvs hålrummet mot packboxen som sitter mot växelhuset? Räcker det lägga lite fett på kanterna och propelleraxeln (som på bilden jag bifogat) eller ska hålrummet innanför brickan fyllas upp? (Mellan brickan och packboxen)
  5. Tack så mycket! Och tack för tipset ang. oljan. Ska se till att köra 2% på min andra motor - och så får jag se om 9,9 går att laga... Hade varit toppen om man kunde hitta en fin 9,9-15hk annars (och isf skrota min motor).
  6. Det är gissning. Vad kan det annars vara för lager? Köpt motorn och inte använt den än. Säljaren körde med 1% olja (borde väl kört på 2% i o m att den är så gammal)
  7. Jag har en Yamaha 9,9 från 1984 med dåliga vevaxellager. Vad kan det kosta att åtgärda på en verkstad? Funderar ev på att kassera motorn om det är för dyrt.. men jag gillar Yamaha från 80/90-talet. Om någon har en fin 9,9-15 hk så är jag intresserad ifall min inte går att laga😊
  8. Ska den här slangen fästas någonstans? (Se bild)
  9. Jag har plastat en ny akterspegel med ca 10 lager 300g väv och epoxi på en 10mm träskiva. Akterspegeln är ojämn, särskilt mot kanterna. Kan jag spackla direkt på glasfibern? Med vad? Epoxi och mikroballonger? International föreslog att jag ska måla ett lager Gelshield 200 och spackla på färgen, men jag trycker att det låter konstigt. Tacksam för tips!
  10. Ok tack. Om man lägger 10 lager kommer ju kölen bli bredare, kan det påverka fart mm?
  11. Kölen på min Uttern 370 har blivit rejält skadad på två ställen. Behövde ta bort dåligt material med vinkelslipen och nu är det två stora hål. Hur reparerar jag hålen på bästa sätt? Jag har köpt epoxy och glasfiberväv, men räcker det? Kölen är förstärkt med något plastliknande föremål som är ca 1x1cm och som löper längs hela kölen. Behöver jag något liknande eller räcker det med några lager glasfiberväv? Tacksam tips!
  12. Ska man använda aluminiumroller när man plastar med glasfiberväv och epoxy? (endast aluminiumroller till polyester och glasfibermatta?) Penslar man bara ut epoxyn över väven? Sökt men hittar ingen info.
×
×
  • Skapa nytt...