Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025

Raggie

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Raggie

  • Placering
    Kadett
  1. Kan ju nämna att en Ryds 510Gti med Optimax 75 Alu propp 19 gjorde Ca 32 Knop och drack 26L / Timma Efter optimering ca 120 Kusar och Ballistic stålpropp 21 40 Knop och 44 liter/ Timma. Dock så drar det mindre efter optimering och propp byte vid ca 20 Knop. Körning på max utövar man ju inte hela tiden Ha en bra sommar.
  2. Hej vad säger ni om en Optimerad Optimax ca 120 Kusar på en Ryds 510Gti. Med original propp Aluminium Black Max 19 37 Knop sen övervarvs stopp som begränsar(finns lite mer kräm kvar). Nu provat med en Ballistic 21 Stålpropp. Går fortfarande snabbt upp i varv planar fort och ligger på gränsen till övervarv när man trimmar upp till 5 på skalan (smartcraft) Ger då 39,5-40Knop. Men vill ej lyfta fören ordentligt. Båten vill pendla sida till sida skulle vilja lyfta fören lite mer. Går jättefint på en march fart kring 22 Knop jättenöjd så, men ligger tungt i fören vid mer forcerad körning. Kavitationsplattan ligger exakt i höjd med botten av båten. Funderar på att sänka motorn ett hack och se om trimmningen går bättre. Vid uttrimmning nu verkar proppen kavitera och motorn går genast till övervarv. Någon som har några bra tips ?
  3. Men va tusan känner du mig ????? Ja chippning och propellerbyte är definitivt inte uteslutet he he he
  4. Hej Kent. Jag fick ge 1100 kr ink moms för trim instrumentet. Har varit i kontakt med Brunswick som är importören (om jag inte är fel ute). Enligt dom var riktpriset 1270 moms = 1587,50 kr. Hej å hå. Men snyggt och bra vart det. Var ute till ganska sent igår och kan ju säga att instrumenten gör sig bra i mörker De gamla intrumenten lös det ju igenom där det inte skulle såg inge vidare ut, gick ju an i dags ljus när man inte såg det. Men smartcraft är nåt helt annat. Jag är JÄTTENÖJD MVH Jonas
  5. Hej Svarta Malin. Du kanske har fått ditt problem löst redan, men kanske nån annan kan få hjälp av detta. Jag böt från analoga instrument till smartcraft i min Ryds 510Gti med opti 75, först hade jag analoga trimmätaren kvar men stog inte ut Jag fick då byta trimgivare från den analoga till den digitala. Med den digitala så levererades en kort ca 15 cm lång (som jag trodde) förlängningskabel. Jag fick kablarna att räcka fram och använde ej denna förlängning. Trimvisningen fungerade ej i annat än ena ändläget. Dock mätte givaren olika på motståndet och tycktes fungera. Det visade sig att förlängningen skiftade om kablarna. Så den enda som gick rakt var den gula. Dvs att förlängningskabeln växlade om den svarta och blåa bakom skyddsplasten. Såg på din bild att du tagit bort kontakterna i änden misstänker då att du kanske ansluter kablarna direkt mot motorns kablar och då ska du ej ansluta blå mot blå och svart mot svart. Man ska då ansluta svart mot blå och blå mot svart. Prova detta om du inte redan har gjort det. Hoppas detta ska fungera. Det gjorde mitt iallafall. Lycka till. MVH Jonas Åby
  6. Hej tråkig händelse. Har nyligen monterat precis en sådan stång på min 510 Gti och frågade mig själv om dess hållbarhet då det blir en hävstång. Tänkte tanken att montera en metalplatta under glasfiber och plyfan för att fördela kraften. Detta gör att jag nog inte kommer att prova min stång utan att göra denna förstärkning. På bildena syns ju att skruvarna få ta all energi, särskilt dom som sitter mot pulpeten. Ger dom vika bryts ju allt loss och stången som går ner bryter upp hålet som var på bilderna. Ryds borde göra en metall platta som mothåll och sätta bult & mutter istället. Detta borde hålla, då fördelas ju kraften på hela ytan och inte på några skruvar. MVH Jonas
  7. Jag har en Ryds 510 Gti med en Opi 75:a. Jag är väldigt sugen att uppradera den. Om jag fattat saken rätt är utväxlingen på 115 Hk motorn annorlunda mot 75 & 90. Motor mässigt ska 90 & 115 vara samma. Medan kompressionen skall vara lite lägre på 75. Därav ska en uppgradering av 75:an ge max runt 110 Hk. Jag måste nog då även byta propeller. Vad jag har förstått ska det vara riskfritt att chippa upp motorerna. MVH Jonas
×
×
  • Skapa nytt...